עידן חדש לרכב משומש: המחירון החדש של משרד התחבורה ודואר ישראל

נפח עסקאות הרכב המשומש בישראל גדול במיוחד, וכדי שיהיה ניתן לפקח עליהן קצת יותר, מקדם בימים אלו משרד התחבורה בשיתוף עם רשות הדואר מחירון מיוחד שיועד עבור רכבים אלו. הנה כל הפרטים
קרדיט לתמונה: Shutterstock

זאב נחמנזון

800,000 (!) זו כמות העסקות והעברות הבעלות של רכבים משומשים המתבצעות בישראל מדי שנה. על הנתון המרשים הזה אין באמת שום פיקוח או ניטור מעשי. ה"יד ראשונה מרופא" של פעם הפך במרוצת הזמן ל"יד חמישית מליסינג, מטופל רק במוסכים מורשים". אף אחד לא יודע מה המחיר האמיתי של המכונית שבה הוא מתעניין או אותה הוא מעניין למכור, ההיסטוריה הטיפולית של הרכב לא תמיד ברורה או מפורטת, ויש לא מעט נתונים חסרים. שוק הרכב בישראל מוצף, וכמו בכל הצפה – זה מוביל לבלבול ולחוסר יציבות שמערער גם את היבואנים בענף. כדי לנהל במגבלות האפשר סחר תקין וריאלי של קניית רכב משומש בארץ  בין אם זה מגורם פרטי או מחברה מסודרת – התחיל משרד התחבורה ברפורמה שסופה מחירון רכבים משומשים מבוסס ורשמי בישראל, שיופץ באופן חינמי לחלוטין בשיתוף רשות הדואר וייתן לקונים, למוכרים ולחברות הרכב קנה מידה וגבולות גזרה ברורים.

מה שכתוב – ברזל

מאז ומתמיד כל העברות הבעלות על רכבים מתבצעות במקום אחד – דואר ישראל. עמידה בתור תשלום אגרה ובזה נגמר. נכון להיום אין שום התייחסות או בקרה לנתוני הרכב, ואלו מקבלים יחס רק במגרשי המכירה או במכוני הרישוי. מחירי הרכבים המשומשים נקבעים על ידי גורמים פרטיים, ולמעשה קיימים שני מחירונים עיקריים בלבד (יצחק לוי ו"יד 2") ועל פיהם יישק דבר. המחירונים האלו אינם מייצגים בהכרח את המחיר הריאלי בשוק ולא תמיד הם מתבססים על כמות המידע והנתונים הרלוונטיים. הרפורמה שמוביל משרד התחבורה אמורה לספק מחיר עדכני וריאלי לרכבים המשומשים, וגם לייצר שוק אמין ושקוף לצרכן הפרטי.

נתונים בזמן אמת

תהליך העברת הבעלות החדשה אמור להתבצע כך: בהגעה לסניף דואר לביצוע ההעברה או באינטרנט – המוכר והקונה ימסרו נתונים שעד עכשיו נותרו עלומים: מחיר הרכב, כלומר סכום העסקה, והקילומטראז' (נסיעה) הנצבר עד מעמד העסקה. הנתונים שיימסרו ייקלטו באתר ייעודי של משרד התחבורה, וישולבו עם כל המידע הרלוונטי הקיים על הרכב: נתונים טכנולוגיים, מחיר לפי שנת ייצור, קילומטראז', ירידת ערך, מספר בעלים וכיו"ב. לאחר הזנת הנתונים ועיבודם – יציג האתר את העסקות שכבר בוצעו לדגם ספציפי, ישקלל את המחיר בהסתמך על נתונים אלו ויציג מחיר ריאלי, עדכני ומבוסס על נתוני אמת לכל דגם מבוקש.

המידע שיימסר באופן חינמי ואובייקטיבי ייתן שקיפות הן לקונה והן למוכר, וימנע עסקות מפוקפקות וחלילה מכך – הונאות. מן הסתם, כמו בכל עסקה פרטית – יש מקום לסחר מכר, משא ומתן ומיקוח על המחיר האמיתי, חלק מתבקש ולגיטימי בתרבות הצריכה הפרטית בישראל.

נקי מאינטרסים

מי שנכון להיום עושה הון מהמידע הקיים ומחוסר העקביות בנתונים הן חברות הביטוח, מה שמוביל לאינטרס ברור שלהן בהמשך המצב הקיים. הרפורמה אמורה לתת מענה שגם מגן על רוכש הרכב וגם פותח את הביטוח לתרות בין החברות השונות. המידע והנתונים כבר החלו להיאסף על ידי משרד התחבורה ובעוד מספר שבועות הרפורמה צריכה לתת את הפירות הראשונים. בהתאם לתוצאות ולהיענות של הצרכן הישראלי, שהצלחת הרפורמה תלויה בעיקר בהן – משרד התחבורה צפוי להחליט האם לעגן בחקיקה את הדיווח על מחיר העסקה בעת העברת הבעלות. באופן כללי, הציבור הישראלי אינו מתלהב לשתף מידע בסגנון הזה, אבל בהתחשב בעובדה שזה אך ורק ישרת את האינטרס שלו – נקווה שבמקרה זה הוא יעשה את הדבר הנכון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך