כללי

מה הקשר בין תזונה נכונה לפצעי לחץ?

מנות פתיחה

פצעי לחץ – כלומר פציעות שנגרמות עקב לחץ ממושך באזור מסוים כך שזרימת הדם אליו נפגמת – עלולים להוביל לנזק של ממש. בגלל זרימת הדם הלקויה, לא מגיעה כמות חמצן מספקת אל תאי העור ותאים חיוניים אחרים. התוצאות האפשריות: כאבים, זיהומים, צלקות ואפילו נמקים. עוד כדאי לזכור שמדובר בתופעה שנפוצה בעיקר בקרב אנשים שממילא סובלים ממחלה או פגיעה, ולכן מרותקים למיטה ו/או לכיסא גלגלים, כך שמדובר בהחרפה של מצב קשה מלכתחילה.

ישנן כמה דרכים למנוע את הפגיעה החמורה. קודם כל חשוב לזהות בזמן כל מצב שבו מתחילים להיווצר פצעי לחץ, ולתת להם מענה מידי. בנוסף ישנם מזרנים מיוחדים שמפחיתים את הלחץ על העור, ופריטי ציוד אחרים שמקלים על הסובלים מהתופעה. התנהלות מושכלת היא המפתח השלישי במאבק המתמשך, וחלק בלתי נפרד מכך היא שמירה על תזונה נכונה.

תזונה עשירה בחלבונים

ישנם לא מעט מקרים שבהם התזונה של אנשים שסובלים מפצעי לחץ או מועדים לכך לא כוללת מספיק חלבונים. תזונה דלה בחלבונים הופכת את הגוף באופן כללי לחלש יותר ופגיע יותר, ומקשה עליו להתמודד עם כאב, זיהום ומצוקות בריאותיות אחרות. בהתאם חשוב מאוד לבצע הערכה תזונתית מקיפה כחלק מהטיפול. בנוסף חשוב לבחון את מצבו הרפואי הכללי של האדם, שכן למשל עבור אנשים בעלי כשל כלייתי ההמלצה היא להקפיד על כמות מועטה יחסית של חלבון בתזונה.

הקפדה על ערכי סוכר מאוזנים

חולי סוכרת נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר לסבול גם מפצעי לחץ. עבור קבוצה זו הדגש התזונתי העיקרי הוא לשמור על רמת סוכר תקינה ומאוזנת. בפרט עלולים להיווצר פצעים ברגליים, ומאחר שחולי הסוכרת מתאפיינים בתחושתיות נמוכה, הם עלולים כלל לא להרגיש את הפצעים בשלב ראשון – ולכן הסכנה שיתפתחו זיהומים ונמקים גבוהה במיוחד.

שמירה על רמת סידן נאותה

סידן הוא מינרל חשוב לכל בני האדם, ובפרט מהווה חלק מצעדי המנע שמקטינים במידה בלתי מבוטלת את הסיכון להיווצרות פצעי לחץ. לסידן, שהוא המינרל שנמצא בגוף האדם בכמות הגדולה ביותר מבין כל המינרלים, מספר תפקידים משמעותיים: שמירה על חוסן העצמות, ויסות הקצב של הלב, שחרור הורמונים וגם אנזימים שלוקחים חלק בפעילויות חיוניות רבות וכן העברת מסרים דרך תאי העצב.

רמה נמוכה של סידן עלולה להוביל לתפקוד ירוד של הגוף ולכן צורך בשכיבה ממושכת, ואצל מי שכבר לקה בפצעי לחץ להאריך מאוד את משך ההחלמה. מומלץ לשקול את האופציה של שימוש בתוסף, ובפרט תוסף סידן אמורפי שהספיגה שלו בגוף טובה מזו של תוספים רגילים.

הנחיות כלליות חשובות

* ההעדפה היא תמיד לתזונה מבוססת מאכלים מתאימים – אבל במידת הצורך אפשר, ורצוי, להיעזר בתוספים.

* חובה להתאים את התזונה למאפיינים הספציפיים של האדם, על בסיס בדיקות עדכניות מקיפות.

* כשמשתמשים בתוספי תזונה, יש להקפיד לבחור תוספים איכותיים של יצרניות מובחרות כדי להבטיח מקסימום תועלת.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

כתבות שאולי יעניינו אותך

כך תרכשו סלסלת פרות מבלי ליפול בפח

צוות האתר

אפשר להצטלם גם בקורונה עם טופ צלמים

צוות האתר

הכל על ניקיון לפני כניסה לדירה

צוות האתר