מהי אטופיק דרמטיטיס בתינוקות וכיצד ניתן לטפל בה?

כ- 20% מהתינוקות כיום סובלים מאטופיק דרמטיטיס או בשמה האחר – אסטמה של העור. אז מהי מחלה זו, ממה היא נגרמת וכיצד ניתן לטפל בה בדרכים טבעיות עד כמה שניתן? כל התשובות בכתבה שלפניכם

כ- 20% מהתינוקות כיום סובלים מאטופיק דרמטיטיס או בשמה האחר – אסטמה של העור. אז מהי מחלה זו, ממה היא נגרמת וכיצד ניתן לטפל בה בדרכים טבעיות עד כמה שניתן? כל התשובות בכתבה שלפניכם

יובל בנר

נראה שמצבים בודדים בחיינו מסוגלים לעורר את התחושה המתקבלת מהרחת עורו הנעים והרך של התינוק שכן אנו הרי מתוכנתים לאהוב זאת ולהתמכר למערבולת החושים שאופפת אותנו עם כל הרחה או מבט שכאלו. יחד עם זאת, עורם הרך של התינוקות הוא גם עדין במיוחד ובשילוב עם מערכת חיסונית שעודנה נמצאת בתחילה דרכה ואינה חזקה דיה כמו זו שאצל אדם בוגר, עתיד להיות חשוף לשלל מחלות עור כשהפופולרית שבהן היא אטופיק דרמטיטיס או במילים אחרות – אסטמה של העור.

אז אם כבר הבחנתם בסימנים לא מוכרים על עורו של תינוקכם וברצונכם לדעת כיצד תוכלו להתמודד איתה כדי להקל עליו, לפניכם כל מה שבאמת חשוב לדעת על מחלת העור המוכרת – אטופיק דרמטיטיס.

אטופיק דרמטיטיס – קווים לדמותה

אסטמה של העור הינה תופעה ממנה עלולים לסבול בכל גיל, אך ב-90% מהמקרים היא מופיעה בקרב ילדים עד גיל 5, וכ- 20% מהתינוקות צפויים להיחשף אליה במהלך ילדותם, לרוב בגילאי חודשיים עד חצי שנה. המחלה מאופיינת באדמומיות של העור – בעיקר באזורי הפנים, הקרקפת ובקדמת הברכיים והמרפקים. בגילאים מאוחרים יותר עשויה המחלה להופיע גם בקפלי העור של בטן, הצוואר ובקפלי המרפקים והברכיים.

גורמי המחלה אינם ברורים לנו לחלוטין, אך ככל הנראה מדובר בשילוב בין גורמים שונים כשהעיקריים מביניהם הם חדירה של גורמי זיהום מגרים דרך העור, פעילות לא מאוזנת של מערכת החיסון וכמובן גנטיקה.

דרכי טיפול באטופיק דרמטיטיס

נכון לרגע זה, לא קיימת תרופה מוכרת עבור אטופיק דרמטיטיס ומכאן שכדי לטפל בה ביעילות, ישנו הצורך להכיר את הגורמים השונים למחלה. במצבים בהם אינה מופיעה בצורה חמורה, ניתן להימנע לחלוטין משימוש בחומרים כימיים ותרופתיים, דבר שממנו הורים רבים מנסים להימנע כשזה מגיע לטיפול בתינוקם. אז איך בכל זאת ניתן לטפל בה בדרכים פשוטות וטבעיות יותר?

  • הרגלי ניקיון נכונים – חשוב לדעת כי תינוקות נולדים עם עור העטוף בשכבת הגנה שומנית דקה ועדינה – הורניקס. ניקוי שאינו עדין יכול לפגוע בשלמות שכבת הגנה זו ולגרום לעור התינוק להיות פגיע יותר. במידת האפשר, עדיף להשתמש בסבון אשר אינו פוגע בשומניות העור ולהימנע עד כמה שניתן מאמבטיות קצף ארוכות ומיותרות. חשוב לזכור שגם למים עצמם תכונות המורידות שומן מהעור ומכאן נובע הצורך לקצרן. ניקוי קל וכן שמפו או סבון ייעודיים לטיפול באטופיק דרמטיטיס צפויים לעשות את העבודה הטובה ביותר במקרה זה.
  • יבוש נכון – לחות מהווה מרכיב חשוב בעור התינוק ולכן יש להקפיד כי מיד בתום המקלחת יקבל עורו יבוש עדין ומקיף – אך לא מלא אלא חלקי, וזאת כדי לסייע לו לשמר את הלחות שכה חשובה לו.
  • קרמים טיפוליים – אם בחרתם להשתמש בקרם, קיים אחד ייעודי עבור טיפול באטופיק דרמטיטיס המתאים לטיפול במצב זה של העור ויש להקפיד על שימוש בו במקרה הצורך ולא בקרם המיועד לעור רגיל.
  • שימון העור – כשהעור נקי, ניתן למרוח קרם לחות ללא בישום או לחלופין שמן קוקוס טבעי שיקלו על היובש בעור מספר פעמים ביום. ישנם מחקרים המראים כי ביכולתם של שמנים מסוימים למנוע התפתחות של דלקות עור אטופיות שונות.
  • קצת תרופות סבתא – ישנם מוצרים שונים אשר זמינים כמעט בכל בית או בחנויות רבות וביכולתם להקל על תסמיני המחלה.
  • שיבולת שועל – קרמים או תכשירים המכילים מיצוי של שיבולת שועל או שיבולת שועל עצמה, מסייעים בטיפול במחלה וכן בשיפור מצב העור. תוכלו למלא אמבטיית שיבולת שועל או להניח שיבולת שועל בחיתול עם מים חמים וסחיטת תוכנו לאמבטיה כדי ליצור את אותו המיצוי.
  • שמן דגים – בתינוקות בוגרים יותר אשר אינם מחבבים במיוחד את טעם הדגים, ניתן להשתמש בשמן דג קוד כדי לסייע לעור להתמודד עם המחלה. כמובן שהריח לא יהיה מרנין.

אם כן, אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור שאינה נעימה בפרט לתינוק ולסביבתו. היא אינה מדבקת ולכן לא צריכה להביא להיעדר מגע, אך בהחלט יש לשים לב להופעתם של גירויים שונים על עורו של התינוק. באם פרצה המחלה, כדאי לבדוק אפשרות של שינוי תזונתי שיתרום להתמודדות עם עימה, להקפיד יותר על ניקיון ולהשתמש בתכשירי טיפול מתאימים ובביגוד מ- 100% כותנה שאינו מגרה את העור. בטיפול נכון, תחלוף האטופיק דרמטיטיס כלא היתה ועורו של תינוקכם ישוב להיות רך, עדין ונעים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך