הורי התלמידים באשדוד לוקחים חלק פעיל ב"מחאת הסרדינים"ש

ועדי ההורים ויוזמי "מחאת הסרדינים", המאבק להורדת הצפיפות בכיתות בבתי הספר היסודיים, השביתו ביום ראשון את הלימודים בעשרות ישובים, ביניהן אשדוד

"מחאת הסרדינים" עולה מדרגה: ועדי הורים באשדוד וביישובים בארץ השביתו את הלימודים ביום ראשון האחרון, למשך יום שלם, במחאה על הצפיפות בכיתות. פרט להשבתות התקיימו הפגנות במוקדים שונים בארץ. אייל אלוני, יו"ר ועד ההורים בבית הספר "רתמים" ברובע י"ג וחבר בוועד ההורים העירוני, סיפר ל"מגזין" כי ההיענות הייתה גבוהה. "מי שהגיעו לבית הספר הם תלמידי הכיתות הנמוכות א'-ג', שהם קטנים מדי מלהישאר לבד בבית, וההורים שלחו אותם לבית הספר גם כשעשינו השבתה חלקית". אלוני מספר כי "רתמים" מונה כיום 606 תלמידים, ובשנה הבאה ילמדו בו 620 ילד. "אני מעורה בפעילות בוועד ההורים 12 שנה, מספר התלמידים בכיתה הוא 32-35, ויש הנחייה מראש העיר שלא יהיו יותר מ-35 תלמידים בכיתה, וזה עומד בעינו, אבל מצד שני אני רואה איך מספר הלומדים הולך וגדל בכל שנה", הוא אומר.

ועד ההורים העירוני, בראשות בלה רובין וועדי ההורים בבתי הספר, פועלים לפי הנחיות פורום ועדי ההורים. "מה שנעשה הוא חשוב, זו אמירה שילדינו לפני הכול", מוסיף אלוני. "אי אפשר להמשיך כך, קשה לנהל 40 תלמידים בכיתה, אני לא רואה אפשרות ללמידה משמעותית ובטח שלא ללמידה פרטנית". ביום ראשון הגיעו אל בית הספר 80 תלמידים בסך הכול. "גם בשאר בתי הספר הייתה היענות גבוהה", הוא אומר, "הייתי בקשר עם הוועדים בבתי הספר הקרובים אלי כמו אמירים, שקד ואלונים".

"מחאת הסרדינים" פרצה בשנה האחרונה בעקבות הצפיפות בכיתות הלימוד בבתי הספר בישראל. בחודש יוני 2013 דוח של ה-OECD הציב אותנו במקום ה-25 מתוך 27 מדינות ברמת הצפיפות של התלמידים בכיתות. כל תלמיד חמישי בארץ לומד בכיתה בת 35 תלמידים ומעלה. "גודלן של הכיתות הנפוצות בבתי הספר היסודיים בישראל נע בין 49 מ"ר ל-53 מ"ר. כשדוחסים 40 תלמידים לשטח הזה, מתקבל ריבוע זעיר של 1.22 מ"ר עד 1.32 מ"ר לתלמיד. זה פחות ממה שמדינת ישראל מקציבה לאסירים בבתי כלא", אומרים יוזמי המאבק.
שר החינוך היוצא שי פירון הקים במהלך כהונתו הקצרה את ועדת "יחס תלמיד/מורה" בראשות ד"ר אורנה שמחון, שהגישה את מסקנותיה למנכ"לית המשרד, ומהן עולה כי קיים צורך מיידי לצמצם את מספר התלמידים בכיתות. עיקרי המלצות הוועדה, שהסתמכו בין היתר על מחקרים בינלאומיים, התמקדו בצורך לצמצם את מספר התלמידים בכיתה ל-32 במקום 40 כפי שנהוג היום.

חידוש נוסף שהוצע, הוא שילובם של מתמחים וסטודנטים להוראה בשנתם השלישית ללימודים, כדי לשפר באופן משמעותי את היחס בין המורים לתלמידים למינימום האפשרי. מארגני המחאה וההורים קיוו כי שר החינוך החדש נפתלי בנט, יאמץ את מסקנות הוועדה. הם קראו לו לתת הנחיה לפרסם את דו"ח ועדת שימחון לאלתר, לפעול מיידית, ולדאוג שהעולים לכיתה א' בשנה הבאה יעלו לכיתות מרווחות המאפשרות למידה משמעותית, ולא יכללו יותר מ- 32 ילדים בכיתה. השתיקה מכיוונו הביאה, כאמור, לעליית שלב במחאה. "אנו ההורים אומרים די – עד כאן! לא עוד ועדות, לא עוד דיבורים, הגיעה העת למעשים", כתבו העומדים בראש המאבק. "בלי ההורים אנחנו לא יכולים לעשות כלום", אומר אייל, "ואנחנו מרגישים את תמיכתם. ההשבתה ביום ראשון פורסמה בהתרעה קצרה, והייתה הצלחה. עמדתי בשער בית הספר יחד עם המנהלת, וראינו את הכוח של ההורים שמבינים את המצוקה, בא לידי ביטוי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך