מחלת מקצוע – מיקרו טראומה

על פי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, ניתן להגיש תביעה בגין פגיעה בעבודה בשני מקרים:
בחורה על כיסא גלגלים
  • תאונת עבודה– נפילה, פציעה או תאונת דרכים המתרחשות במהלך שעות העבודה.
  • מחלת מקצוע– במקרה בו אדם מתחיל לסבול ממחלת מקצוע, היינו – מחלה מסוימת אשר ניתן להוכיח בצורה ודאית שנגרמה לו בגין עבודתו.

באופן עקרוני, על מנת להיחשב מחלת מקצוע המחלה המדוברת צריכה להיות אחת מהמחלות המוגדרות בצורה מאוד מסוימת בחוק, אולם יש דרך נוספת שמקורה בפסיקה משפטית, אשר מאפשרת לתת מענה לעובד אשר סובל ממחלה בגין עבודתו, אך מחלה זו איננה נמצאת ברשימת מחלות המקצוע כפי שמוגדרות בחוק. דרך זו נקראת הוכחת מיקרו טראומה.

מהי מיקרו טראומה?

פירוש הביטוי מיקרו טראומה הוא נזק זעיר, והוא מתאר מצב שבו תנאי העבודה המסוימים בהם עבד אדם, גרמו לו עם הזמן לפתח מחלה מסוימת. כך למשל, אם תנועה מסוימת שהעובד חייב לבצע על מנת לעשות את עבודתו כראוי גורמת לדלקת כרונית בגיד או בשריר, היא בהחלט יכולה להיות מוגדרת מיקרו טראומה.

האם אפשר לקבל מענק או קצבה מהביטוח הלאומי בגלל מיקרו טראומה?

על פי החוק, אפשר לקבל מענק (אם נקבעת נכות שנעה בין 9% ל-19%)  או קצבה (נכות של 20% ומעלה) מהמוסד לביטוח לאומי בגלל מיקרו טראומה, אולם הדבר לא פשוט.

על מנת לקבל את המענק או הקצבה על התובע חלה החובה להוכיח כי רצף של מקרים זעירים, אשר כל אחד ואחד מהם הוא כזה שיש לו אופי תאונתי שניתן להגדירו בצורה מאוד מדויקת מבחינת מקום וזמן, הוא, בצורה הברורה והמידית – המקור לנזק שנגרם לו.

למעשה, ישנם שלושה כללים שהמצב חייב להתאים אליהם על מנת להוכיח שאכן מדובר במיקרו טראומה:

  • ישנן הוכחות עובדתיות בשטח המוכיחות שהעובד מבצע תנועות חוזרות ונשנות במסגרת עבודתו.
  • ישנו קשר סיבתי ברור בין הנזק שנגרם לעובד לבין התנועות שהוא מבצע באופן חוזר ונשנה בעובדה.
  • ישנו נזק ודאי (גם אם מזערי) אשר נגרם לעובד בעת ביצוע כל תנועה כשלעצמה, והישנות התנועות העצימה את הנזק וגרמה למצב ממנו הוא סובל כיום.

כל ההוכחות הללו חייבות להיות מגובות במסמכים רפואיים מטעמו של מומחה רפואי בתחום אליו שייך הליקוי.

השלב הקשה ביותר להוכחה הוא, כמובן, הוכחת התשתית העובדתית, שכן במקרים רבים ישנם מקומות רבים אחרים בהם העובד מבצע את אותן תנועות וקשה לייחס את הנזק דווקא לתנועות אותן ביצע במהלך שעות העבודה, מה גם שהרבה פעמים קשה להוכיח שכל תנועה כשלעצמה גרמה נזק מזערי.

לאור כל האמור לעיל, יש חשיבות רבה לפנייה לעורך דין העוסק בתחום של תביעות מיקרו טראומה ואשר יוכל להוכיח בצורה ברורה את הקשר בין התנועות החוזרות והנשנות שביצע התובע במסגרת עבודתו לבין הנזק הגופני ממנו הוא סובל. כאשר פונים, ניתן במקרים רבים להשיג פיצויים הולמים עבור הניזוק.

מקרים לדוגמה בהם משרדנו טיפל, התביעה התקבלה, נקבעה נכות והניזוק קיבל פיצוי:

  • עובד שמייצר דלתות ונפגע בידיו– העובד היה אחראי על הדבקת ציפוי לדלתות, ועשה שימוש בידיו לצורך "גיהוץ" הציפוי.
  • מגהצת שנפגעה במרפק– המגהצת ביצעה פעולות חוזרות ונשנות של גיהוץ מדי יום עבודה ובמשך כל שעות העבודה.
  • עובד תחזוקה שנפגע בברכיו– במהלך כל שעות עבודתו העובד היה צריך לעלות ולרדת במדרגות, ופעולה זו גרמה נזק לברכיו.
  • נהג טיולית שסבל מבעיות גב– במשך כל שעות עבודתו נסע הנהג בתנאי שטח, והקפיצות החוזרות ונשנות של הטיולית גרמו לפגיעה בגבו.
  • טכנאי שיניים שנפגע בידו– בשל עיסוקו נאלץ הטכנאי לאמץ את ידו שוב ושוב ונגרמה לו פגיעה.

לסיכום, במקרה של מיקרו טראומה ניתן לקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, בתנאי כמובן, שמצליחים להוכיח קשר סיבתי בין הפעולות שבוצעו לבין הנזק שנגרם.

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין באשדוד זה למעלה מ-23 שנה, העוסק בתחום נזק הגוף ובפרט בתאונות עבודה ותביעות מול ביטוח לאומי.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך