כל מה שרציתן לדעת אודות בדיקת פאפ

בשנים האחרונות אנו עדים להשקעת מאמצים מרובים של מערכת הבריאות בהטמעת המודעות לחשיבותה של בדיקת פאפ. מדוע הבדיקה הזאת חשובה כל כך? כיצד היא מתבצעת? מפני מה היא מגנה? ואיך אפשר למזער את הסיכונים להידבקות? על כך ועוד, בכתבה הבאה.
רופא באשדוד בקופת חולים

חשיבותה המכרעת של בדיקת פאפ

בדיקת פאפ מיועדת לגילוי מוקדם של תנאים העלולים לגרום להתפתחות של סרטן צוואר הרחם. הבדיקה הזו מתבצעת כבר שנים במדינות מתקדמות והוכיחה את יעילותה חסרת התקדים על ידי סטטיסטיקה מרשימה במיוחד. בדיקות פאפ שגרתיות מצמצמות את מקרי סרטן צוואר הרחם בקרב למעלה מ 50%. 75% מהמאובחנות בישראל לא ביצעו בדיקת פאפ. זאת אומרת ששלושת רבעי מאוכלוסיית הנשים שחולות במחלה יכלו למנוע בקלות את הופעתה על ידי גילוי מקדים.

על סרטן צוואר הרחם

הגורם העיקרי להתפתחות סרטן הצוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה (HPV). קבוצת הHPV (Human Papillomavirus) מונה יותר מ-100 זנים שונים של נגיפים שמועברים דרך קיום יחסי מין. ברוב המקרים (כ90%) הנשאי או הנשאית לא עדים להידבקותם כלל, זאת תודות ליכולתה של המערכת החיסונית לגבור על הנגיף. עשרת האחוזים הנותרים יפתחו אחד משני תסמינים: יבלות על העור (קונדילומה) או גידולים שנקראים "פפילומה". הגידול או הגידולים הללו יכולים להיות שפירים או ממאירים. גידול פפילומה ממאיר גורם לסרטן צוואר הרחם.

סיכויי התפתחות סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא אמנם לא סוג הסרטן הנפוץ ביותר אך חשיבות הבדיקה נעוצה בכך שהיא מאד פשוטה ויעילה. מספיק לעשות אותה אחת לשלוש שנים וגם אם חלילה הבדיקה נמצאה חיובית, קיים כיום חיסון יעיל שממגר כ70% ממקרי ההדבקה. כאשר אנו מסתכלות על הנתונים הסטטיסטיקאים דרך פריזמה של ניהול סיכונים חכם; די ברור כי השקעת המאמץ המינימלי של ביקור אצל הגניקולוג אחת לשלוש שנים היא עסקה כדאית למדי.

כיצד מתבצעת בדיקת פאפ?

בדיקת פאפ היא בדיקה קצרה ופשוטה שאינה כואבת כלל. כיום, הבדיקה הנה חלק אינטגרלי בביקור השגרתי אצל הגניקולוג. הבדיקה מבוססת על גירוד תאים מצוואר הרחם. הרופא משתמש במברשת ייעודית שדוגמת תאים מחלקו העליון של הנרתיק ומשני חלקי צוואר הרחם (החיצוני והפנימי). הבדיקה אורכת דקות ספורות ותוצאות מגיעות בדרך כלל בתוך מס' שבועות (2-3). אם הבדיקה חוזרת חיובית, יש לבצע בדיקה מעמיקה יותר: בדיקת קולפוסקופיה. בדיקה מיקרוסקופית שבודקת את צוואר הרחם באורח יסודי. אם הנתונים לא חד משמעיים, הרופא ייקח משטח שדוגם את רקמת צוואר הרחם ו/או ביופסיה שדוגמת את התאים. על כל אישה שרואה חשיבות בשמירה על הבריאות שלה מוטלת האחריות האישית להגיע לבדיקה שגרתית אצל הגניקולוג ולוודא שאכן מתבצעת הבדיקה.

הגנה ומיגור הסיכויים להידבקות בנגיף הפפילומה

היות ונגיף ה HPV עובר ביחסי מין, סיכויי ההדבקות גדלים בקרב אנשים שמרבים לקיים יחסי מין עם פרטנרים שונים. ההדבקה היא עורית ובכדי למנוע אותה חשוב להשתמש בקונדום. השימוש בקונדום לא מונע את סיכויי ההדבקה לגמרי כיוון שתסמיני הפפילומה יכולים להופיע באזורים מגוונים בתוך חלל איברי המין, אך שימוש בקונדום מקטין את סיכויי ההדבקה באופן משמעותי.

חיסון מונע HPV

כיום קיים חיסון יעיל שמחסן נגד מספר זנים של נגיף הפפילומה ומוכח כיעיל מאד (מעל 90%) במניעת סרטן צוואר הרחם וסוגי סרטן נוספים שקשורים באיברי המין. משנת 2019 חיסון HPV ניתן לנערים ונערות בכתה ח' בשתי מנות בהפרש של חצי שנה. החיסון נכלל בסל הבריאות בישראל וכל אדם רשאי להתחסן במסגרת קופת החולים שלו. ההמלצה למבוגרים היא לבצע את החיסון בתדירות של אחת לשלוש שנים. חשוב להקפיד לערוך רישום מדוקדק של החיסונים בפנקס חיסונים קבוע שילווה אותך לאורך חייך בכל חיסון שאת מבצעת.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופח כללית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך