אריאל אלחרר – לוחם הצדק החרדי מאשדוד

כמעט כל יום התקשורת הארצית מפרסמת מקרים בהם חרדים מתעמתים עם שוטרים, בעיקר בשל עטיית מסיכה במרחב הציבורי, ובחלק מהמקרים החרדים מוצגים באופן לא חיובי בלשון המעטה אריאל אלחרר (31) מאשדוד החליט שלא להחריש, העלה סרטון מקומם אחד בחשבון הטוויטר שלו, שהפך מהר מאוד לוויראלי, ומשם הדרך הייתה קצרה לקבל "מבול" של מקרים דומים מכל הארץ אלחרר אמר לעיתון "המגזין": "מרוב תיעודים ופניות שקיבלתי הפלאפון שלי פשוט קרס, עד שנאלצתי לרכוש מכשיר חדש, ורק אז הבנתי את גודל המצוקה והתחושה הקשה בקרב המגזר החרדי"
צילום: אודי ציטיאט

היחסים המתוחים בין חלק מהציבור החרדי למשטרה תמיד ידעו עליות ומורדות, אך נדמה שנגיף הקורונה הביא את המתח הזה לשיא חדש שאף אחד לא צפה. החרדים מצידם טוענים לאפליה מגמתית כלפיהם ושימוש בכוח גדול יותר ממה שצריך, בעוד המשטרה טוענת שהיא בסך הכל עושה את עבודתה ואין פה שום אפליה כלפי שום מגזר.

אחד האנשים שלקח על עצמו להוכיח את המקרים בהם המשטרה אכן הפלתה את הציבור החרדי הוא אריאל אלחרר (31), אשדודי שחשבון הטוויטר שלו זוכה למאות אלפי חשיפות והציוצים שלו פתחו את נאומיהם של חברי הכנסת החרדים, אשר השתמשו בחשיפות שלו כדי לטעון לאפליה. בין לילה הפך אלחרר למטאור תקשורתי אשר נפגש עם שרים וחברי כנסת, אשר מנסים ליישב איתו את נושא חרדים-משטרה. אלחרר משמש כיום כסמנכ"ל ב"חדשות הסקופים", כאשר בין היתר עבד בעבר באתר "כיכר השבת" ו"אקטואליק". עיתון "המגזין" פגש אותו והציג בפני אלחרר שאלות הקשורות בצורה ישירה למערכת היחסים המורכבת השוררת בין המשטרה לחרדים והאם אפשר לתקן את היחסים האלה אי פעם.

אריאל, איך בעצם נכנסת לטייטל הזה של לוחם הצדק החרדי?

"זה התחיל בגל הראשון של משבר הקורונה. בתיעוד שהגיע אליי בו רואים כלה חרדית ממודיעין עילית מובלת לחופתה, ותוך כדי שהיא צועדת עם הוריה, שוטרת עוצרת אותם ומאיימת עליהם בקנס של 5000 שקל, תוך כדי שהיא מבקשת להציג בפניה תעודת זהות ומעכבת אותם במשך דקות ארוכות בחוסר רגישות משווע. העליתי את התיעוד לחשבון הטוויטר שלי, מיד הדבר הפך ויראלי והגיע לעשרות אלפי צפיות. משם החלו לפנות אליי כמויות של אנשים שמספרים לי סיפורים ורגשות אפליה דומים. החלטתי לפרסם את מספר הטלפון שלי וביקשתי מכל מי שמכיר סיפור דומה או חש הרגשה כזו שיפנה אליי. מרוב תיעודים ופניות שקיבלתי הפלאפון שלי פשוט קרס עד שנאלצתי לרכוש מכשיר חדש, ורק אז הבנתי את גודל המצוקה והתחושה הקשה בקרב המגזר החרדי. לאט לאט התחלתי לעלות עוד ועוד סיפורים עד שכבר לא היה שייך להתעלם מהתופעה והתחושה הקשה. כמו כן בין היתר הייתי אחראי לחשוף סיפורים שהיכו גלים בכל התקשורת כמו עם הילדה בת 12 שהורידה את המסכה ברחוב כדי לאכול ארטיק, ומצאה את עצמה מעוכבת במשך שעה ארוכה על ידי המשטרה תוך כדי שהיא ממררת בבכי, וכל זה על מסכה. כמו כן הסיפור המזוויע של האישה שהתגלגלה בתחנה המרכזית בירושלים עם אזיקים ודם על היד, וגם זה בעקבות שהלכה עם מסכה לא על האף. כשראיתי את המראות האלה ראיתי את הבת שלי ואת אמא שלי במקומם, והבנתי כמה זה מקומם וכואב. ראיתי את כבודו של ציבור גדול מתגלגל ברחובות ונרמס תחת רגלי המשטרה, ועוד אין ספור תיעודים שהחלו לזלוג אליי בערימות, כמו התיעוד הידוע של השוטר שהשליך מכשיר קשר על פרצוף של אברך בן טובים, שבסך הכל העז להעיר לשוטר למה הוא בלי מסכה, והצלם מאיר קקון שנהדף והתעלף כי סך הכל צילם חלק מעוולות המשטרה, ועד החסיד גור שנקלע בטעות להפגנה מתחת לביתו ומצא את עצמו נגרר על ידי שוטרות שכל מה שהוא מבקש ומתחנן זה שהוא שומר נגיעה ושיעזבו אותו לנפשו".

מה לדעתך גורם לאפליה לטענתך דווקא נגד הציבור החרדי?

"לדעתי הגורם העיקרי זה כלי התקשורת, שהסיתו באופן מגמתי ותת הכרתי על ידי החדרת תמונות של חרדים כמעט בכל כותרת על קורונה. אספתי למעלה מ-100 תיעודים כאלה, הדפסתי אותם והעליתי אותם לכנסת. הצגתי אותם בפני שר התקשורת יועז הנדל, שבעקבות כך פנה ליו"ר הרשות השנייה לאסור על העלאת תמונות חרדים בכותרות הקורונה. כמו כן חברי הכנסת מלכיאלי, בוסו ואייכלר העלו את התיעודים במליאת הכנסת וביקשו שהדבר הזה יופסק מיידית, ואכן מאז נרשמה הפסקה כמעט מוחלטת. מה שגרמו אותם תיעודים זה החדרת מודעות לציבור של חרדים מפיצי מחלות, ולא פעם סיפרו לי על חרדי שעולה לקרון רכבת והקרון מתרוקן לחלוטין מחשש שהמצורע הזה ידביק אותם".

ספר לנו על תוצאות חיוביות שהחשיפות שלך הביאו?

"ריכזתי את כל התיעודים והעדויות שברשותי והצגתי אותם יחד עם חברי יאיר לוי, עיתונאי שנרתם למאבק, לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה שראה, שמע והזדעזע יחד איתנו והכריז בפנינו ואף במסיבת עיתונאים שכינס שהוא יעשה הכל כדי למנוע את הדבר הזה. כמו כן שני שוטרים הושעו בעקבות אותם תיעודים, ואף התקשר אליי תת ניצב מרחב ציון עופר שומר, כדי להתנצל בפני אותם נפגעים. בין היתר נפגשתי עם שרת התפוצות עומר ינקליביץ, שהציעה רעיון לגיוס חרדים למשטרה, ובזכות המאבק אף הוגשה שאילתא מח"כ משה ארבל לשר לביטחון פנים, על כך שכל שוטר יס"מ ומג"ב יצטרכו ללכת עם מצלמות גוף עליהם. עוד מי שנרתם למהלך הוא הח"כ האשדודי שלנו מיהדות התורה יעקב טסלר, ששמע והעלה את הדברים לוועדות ולמליאות, והבטיח שכל מה שאבקש הוא התייצב לעזרה".

האם הציבור החרדי לא חוטא גם הוא בהתנהלות לא תקינה מול המשטרה?

"ברור שכן, תמיד היו בציבור החרדי קיצוניים שהשחירו את כל המגזר וגרמו לנזקי הסברה והכתמה על מגזר שלם. אבל מה שראינו בהפגנות של הקורונה זה דווקא בני טובים, המיינסטרים של הציבור החרדי, שבאו לזעוק את הזעקה שלהם שאף אחד לא היה באמת מוכן לשמוע, ומן הסתם היו גם הפרות סדר והנחיות מצידם וזה ראוי לגינוי בכל תוקף. אבל איך אומרים לי אנשים – מה שמותר לשמאלנים אנרכיסטים בבלפור וצ'ארלס קלור, שיהיה מותר גם לנו. חוק הוא חוק לכולם, אם להם מותר להפגין באלפים אז שגם לנו יהיה מותר".

אתה שוקל להמשיך הלאה ואולי לרוץ לפוליטיקה בעתיד?

"לא. למרות שהיו כאלה שניסו לדחוף אותי לזה, ויש אנשים שחושבים ששם אפשר להשפיע יותר, אבל אני רוצה להגיד לך שדרך התקשורת ודרך העם מבפנים אפשר להשפיע הרבה יותר משם, והתוצאות בשטח. הציבור הישראלי בכל נושא הקורונה איבד אמון בנבחריו, בתקווה שאכן הדבר יבוא לידי שינוי".

אתה חושב שהמתח בין המשטרה לחרדים הוא בר תיקון?

"אני די אופטימי למרות שהמראות חזרו על עצמם בסופ"ש האחרון, אבל אני מבין שהשר אוחנה קשוב ומלא רצון לעזור. כמו כן יו"ר ש"ס נכנס לתמונה ושאריה דרעי נכנס כולם יודעים ומבינים שהוא יפתור את הדברים בצורה הכי טובה ויעילה שיש. אני בטוח שעם הזמן אנחנו נראה תוצאות, אם לא אנחנו נמשיך בכל הכוח".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך