הכירו את המפקד וצוות השוטרים שנלחמים 24 שעות בקורונה

הם אחראים לאכוף את עטיית המסכות, על ההתקהלויות ושמירת הבידוד בעיר. הם גם היו אחראים לסגר הנושם שברובעים החרדים, ובמשך כל שעות היממה הם נלחמים על מנת לנסות ולסייע לממשלה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. תכירו את פקד דדי אזולאי, מפקד השיטור העירוני באשדוד וצוות השוטרים שנלווה אליו, שלמרות השיח סביב האכיפה הבררנית של משטרת ישראל, יעשו הכל בכדי לשמור עליכם וגם ידאגו לאכיפה על מנת לדאוג לבריאותכם

משטרת ישראל עומדת בימים אלה בעין הסערה בעקבות טענות רבות שעולות מהציבור על אכיפה בררנית ונוקשה, שמשפיעה על היחס בין האזרח לשוטר. הסרטונים שרצים ברשתות החברתיות, בהם נצפים שוטרים שמגלים חוסר התחשבות בימי הקורונה, הצליחו להעיב גם עלינו, אך לשמחתנו הרבה תמונות שכאלה לא הגיעו מהעיר אשדוד, שביחס לשאר ערי הארץ מתמודדת עם התפשטות הנגיף בייתר שאת.

העובדה שבאשדוד שוטרי משטרת ישראל אינם נמצאים בכותרות, ולמרבה ההפתעה מצליחים להעביר בצורה חלקה את האכיפה בעיר, גרמה לנו לנסות ולהראות לציבור כיצד מתרחשים הדברים מבפנים, בעיקר בזמן האחרון, מאז הכריזה הממשלה על הגברת האכיפה בעיר והפיכת חלק מהאזורים לאדומים.

מפקד השיטור העירוני בעיר דדי אזולאי

בפרויקט מיוחד של צוות העיתון התגייס כותב שורות אלה ויצא השכם בבוקר מאחד מימות השבוע האחרון, לסיור מיוחד ואישי עבור עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין", בו נחשף מקרוב להתנהלות השוטרים שאחראים להוציא לפועל את החלטות הממשלה והרשות המקומית, בזמן שגרה וכמובן שגם בזמן חירום כמו בהתפשטות נגיף הקורונה בעיר.

על מנת לקבל זווית מיוחדת עבור קוראי העיתון וגולשי האתר, החלטנו לערוך את הסיור עם מפקד השיטור העירוני בעיר דדי אזולאי, כאשר במהלכו התלווה אלינו סגנו עוזי יוסף. סיירנו ברובעים, היינו עדים למקרים בהם הייתה פעולת אכיפה, ולמקרים רבים בהם הופעל שיקול הדעת של השוטר על מנת להקל על האזרח בימים אלה, והכי חשוב – שאלנו את השאלות המתבקשות, על מנת לשפוך אור לטובת התושבים, ולהבין כיצד מתנהלת האכיפה, מי מקבל את ההחלטות, מתי מתחשבים ומתי לא ועוד.

פקד דדי אזולאי (32), נשוי ואבא לשני ילדים, הגיע למשטרת אשדוד לפני ארבע שנים, וכבר קרוב לשנתיים שהוא מכהן בתפקיד המחייב – מפקד השיטור העירוני של העיר אשדוד. הוא נולד באשדוד, גדל והתחנך בה, את לימודי התיכון הוא סיים בהצלחה במקיף ג' בעיר, כאשר לאחר מכן התגייס למג"ב, שם מילא בין היתר תפקידי הדרכה ופיקוד, כאשר בדרך הוא עובר בתחנה אחרת לפני שהוא חוזר לעיר מגוריו.

בשיחה עם עיתון "המגזין" במהלך סיור ברחבי העיר, פירט בפנינו פקד אזולאי תחילה את ההתמודדות של השיטור העירוני מול האזרחים בכל הקשור להתפרצות הנגיף: "אני חייב לציין תחילה שלנגד עייני השוטרים עומד דבר אחד והוא הצלת חיי אדם, כאשר זהו תפקידה העיקרי של יחידת השיטור העירוני בכל מה שקשור להתפרצות נגיף הקורונה ובכלל".

פקד אזולאי פירט והסביר לנו כיצד מתרחשת הפעילות בימים אלה, בהם עיקר ההתמודדות של השוטרים הוא סביב הקורונה: "תפקידנו ביחידה כעת למעט השגרה הוא לאכוף חוק התקש"ח (תקנות לשעת חירום, חוק הקורונה) וככל שהימים מתקדמים ישנה פחות אכיפה, כיוון שהציבור יותר ממושמע ומתרגל להוראות שמגיעות מלמעלה. במהלך התקופה האחרונה מאז הגל הראשון ועד היום, כולל שבוע הסגר באזורים האדומים, אכפנו מסכות, בידוד והתקהלויות, וכמו שזה נראה נצטרך להתרגל למציאות הזו ולהמשיך כך גם בימים שיבואו, ואני שמח שהאכיפה מתמעטת כיוון שזה מעיד על כך שהציבור מתרגל".

 

יש טענה כלפי המשטרה שהיא מבצעת אכיפה בררנית נגד הציבור, ביד קשה. יש צדק בדברים?
"ראיתי את התמונות שרצות ברשתות החברתיות, הן לא קלות, אך לשמחתי בעיר אשדוד לא התמודדנו בכלל עם מקרים כאלה. כאן יש הנחיה ברורה שיורדת מהמפקדים ומגיעה עד לשוטרים שבשטח, להשתדל להפעיל שיקול דעת, ובעיקר לחלק מסכות לציבור הרחב, הסברה ואכיפה במקרי הצורך. אנחנו סומכים על השוטרים שידעו מתי להקשות ומתי להשתמש בכוח שלהם לוותר וזה קורה לא מעט".

במהלך הסיור בזמן הנסיעה בניידת ישב לצדנו סגנו של דדי, עוזי בן יוסף, שמכהן כשוטר בעיר כבר 25 שנים, כאשר בחיקו רקורד מרשים של 38 שנים במשטרת ישראל, מתוכם 13 תחת השיטור העירוני או בשמו הקודם "השיטור המשולב". עוזי התייחס במהלך הראיון לסוגיית האכיפה הנוקשה ואמר: "אנחנו בעיר מנחים את השוטרים להפעיל שיקול דעת, להיות יותר רגישים, להתאמץ בהסברה על מנת להרגיל את התושב למצב החדש".

 

דדי, הציבור החרדי טוען לאפליה מצד המשטרה, אומנם באשדוד המצב טוב אבל מה דעתך על מה שקורה בערים אחרות?
"המשטרה משתדלת לעשות את עבודתה על הצד הטוב ביותר, אנחנו בסה"כ מקיימים את תקנות הממשלה, וכל זמן שהם ידרשו זאת מאיתנו זה מה שנעשה. נכון שלא קל לראות תמונות של עימותים כאלה וכאן בעיר זה לא קיים, אבל חשוב לומר שהמשטרה לא קמה בבוקר עם דעות אישיות. הציבור החרדי הוא חלק מאיתנו, אנחנו נעזרים בכולם, וזה ברור שהנגיף לא בוחר להתמקד באוכלוסייה מיוחדת, אלא תוקף את כולם וכולם באותו המצב ובאותו הסיכון".

לפני מספר ימים הסתיים לו הסגר הנושם ברובעים האדומים, שהיה שונה מערים אחרות. בכל זאת איך נערכים לסוג של סגר כזה?
"מתוקף תפקידי כמפקד השיטור העירוני אני משתתף בדיונים הרבים שמתקיימים בעיר בנושאי הקורונה והערכות ברחבי העיר. זמן קצר לפני קבלת ההחלטה של הממשלה, ראש העיר הודיע לנו להיערך למצב שיוחלט על סגר וכך היה. מצאנו את עצמנו ביום הראשון מתמודדים עם אתגר לוגיסטי ומבצעי, הצבנו עמדות רבות ברובעים האדומים, אבל ההחלטה על סוג הסגר הנושם גרמה לנו לעסוק בעיקר בהסברה לתושבים, דבר שהתברר כיעיל וכמובן אכיפה על עטיית מסכות. באשדוד הכל עבר חלק הודות לקשר מעולה עם ראשי הקהילות, דבר שמאפשר לנו שיתוף פעולה מלא עם המגזר החרדי".

לסיום, תיעוד שנחשף ברשתות על ערים אחרות הצביע על כך שהשוטרים צריכים להגיע ליעדים באכיפה, זה באמת כך?
"אני יכול לומר לך על תחנת אשדוד, שכאן לא קיים המושג מספרים, אין הנחיה כזו לאף שוטר. להיפך, המפקדים באשדוד מתמקדים בהעברת המסר לתושב ודורשים את הפעלת שיקול הדעת של השוטר. במקרים בהם צריך לאכוף כך נעשה, אך לא תמיד זה מסתיים בדו"ח, אלא הרבה בהסברה, חלוקת מסכות, אזהרות ועוד. אנחנו כאן לטובת האזרח".

הסיור עם מפקד השיטור העירוני המשיך ברובעים הוותיקים, במהלכו הסתובבו השוטרים יחד עם המפקד באחד הפארקים ברובע ב', שם התעניינו תושבים בשיטת האכיפה על הרובעים האדומים, בסיום הסיור הגענו לתחנת השיטור העירוני שממוקמת ברובע א', שם פגשנו חלק מהצוות שמשולב משוטרים עירוניים וכאלה השייכים למשטרת ישראל, שם הם סיפרו לנו על שיטת הפעולה של התחנה המקומית, שבשיתוף פעולה מלא עם הרשות בשגרה, אחראים על אירועים רבים ברחבי העיר בתקווה להציל חיי אדם ולשפר את הביטחון של התושב, כאשר כפי שציין מפקדם דדי אזולאי בתקופת התפרצות נגיף הקורונה 'צו השעה' הוא זה שמנחה אותם, על מנת למנוע מאשדוד להמשיך ולהפוך לעיר אדומה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך