האחיות שנמצאות בחזית מול נגיף הקורונה

כשמדברים על נגיף הקורונה, מסתמכים בעיקר על הבדיקות לגילוי הנגיף. אבל מאחורי הבדיקות האלה עומדים אנשים, אם נדייק אחיות. קופת חולים כללית הקימה באשדוד שלושה מתחמים של: "נבדקים יוצאים, מתחם בדיקות רפואיות ללקוחות כללית", או מה שנקרא "היבדק וסע". אורלי בן כפיר ומירי מירלשוילי, הן שתיים מהאחיות שנמצאות "בחזית" ממש, אלו שבודקות אתכם
צילום: דוברות כללית

ביום שני השבוע מירי וחברותיה האחיות, כמעט קרסו. הן בדקו מעל 460 איש באשדוד, בדיקה לגילוי נגיף קורונה. הבדיקה הזו שאתם מגיעים עם הרכב, נבדקים ונוסעים. מירי: "זו הייתה כמות אדירה שהיינו צריכים לתת להם מענה, ובדקנו את כולם".

תכירו את מירי מירלשוילי וגם את חברתה אורלי בן כפיר, שתי אחיות שבימים האלה נמצאות ממש בחזית, הכי חזית שאתם יכולים לחשוב. "חזית הקורונה". זאת שפוגעת בכל דבר אפשרי ברחבי העולם. בריאותית וכלכלית. יודעים מה גם נפשית. השתיים הן חלק ממערך שלם של אחיות, ואגב אח אחד, של קופת חולים כללית, שעורכים את הבדיקות לגילוי נגיף הקורונה בשלושה מתחמים באשדוד, שאחד מהם נוסף, נפתח רק השבוע. מתחם שבקופת החולים קוראים לו: "נבדקים יוצאים, מתחם בדיקות רפואיות ללקוחות כללית". או בנינו השם הידוע יותר – "היבדק וסע".

שלושה מתחמי בדיקה כאלה של קופת חולים כללית קיימים באשדוד. המרכזי שבהם נמצא ברחבת השוק של הים, הנוסף למגזר החרדי ברחוב הרותם ברובע ח' ועכשיו חדש במקיף ד', שהחל לפעול מאמצע השבוע.

המתחם ברחבת השוק פועל מסוף פברואר, תאריך סיום אין עדיין. התאריך הוא כנראה עד שהקורונה תנוצח. כאשר תנוצח, אם נרצה להיות אופטימיים.  בכל יום עורכים במקום בין 300-400 דגימות מטוש. עד היום כבר נבדקו מעל 20 אלף אשדודים והמספר ממשיך לעלות. הבדיקות נשלחות למעבדה והמבוטח מקבל את התשובה מהרופא שלו. המתחם פתוח משבע בבוקר עד אחת אחר הצהרים, אבל גם בשתיים עוד תמצאו את האחיות שם. ההמתנה גדולה יותר מהבדיקה שהיא בת דקה

ונחזור ברשותכם ללוחמות בנגיף, אורלי ומירי. אלה אתם רואים כאמור, אבל לא מזהים, אורלי בן כפיר מרחובות, 49, היא אחות מוסמכת, בעלת תואר ראשון בסיעוד, תואר שני במנהלת מערכות בריאות ובוגרת קורס על בסיסי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בשיטת סי. בי טי. לאחר שהיא מסיימת את העבודה במתחם, היא משמשת כ'אחות כפר' של מושב חצב. תכירו גם את מירי מירלשוילי, 52, שגרה ברמלה. גם היא אחות מוסמכת והיא גם בעלת תואר שני בסיעוד ומנהל מערכות בריאות מומחית בתחלואה גריאטרית ומנהלת הסיעוד של כל מנהל אשדוד. תכירו גם אם זה ככה על רגל אחת. זה בכדי שתעשו כבוד למי שבודק אתכם, והרי לא בדיוק תעצרו לשאול אותם מי הם. אז עשינו את זה עבורכם.

אורלי, מי מגיעים להיבדק, איזה טווחי גילאים?
"אני יכולה להגיד לך שזה משתנה בהתאם להתפרצויות. אני יכולה להעיד שבחודש האחרון לא ראינו בני קבוצת הגיל השלישי מעל גיל 65. לאחרונה אנחנו יותר חשופים לקבוצות הצעירים, גם בגלל הידבקות בבתי הספר.

עם היד על הלב. אתן לא מפחדות? בכל זאת הרי ברור שיש בין הנבדקים מי שחולה
מירי: "ממש לא. אם אתה עובד ופועל על פי כל הכללים, שכל אחות ואח לומדים בבית הספר לסיעוד בשנה הראשונה כבר, ומקפיד על מניעת זיהומים ושומר על היגיינה, כולל לבוש מגן, כמו שאנחנו עושות, אז לא צריך לקרות לך כלום ואתה מגיע הביתה בריא ושלם. יש לנו אחריות עצמית גם לסביבה הקרובה שלנו".

אורלי: "אני לא מפחדת. אני יכולה להגיד שהמילה פחד צריך לפרק אותה. אני חושבת שברגע שאנחנו ממגנים את עצמנו בצורה הנכונה, לפי ההנחיות של משרד הבריאות, אז התחושה היא מאוד סבירה. אין עניין של פחד. אני קוראת לזה לטפל. זה לא משהו שצץ בנו לא במודע ולא בתת מודע. אנחנו לא חושבות על זה".

צילום: נתנאל פריאנטי

מירי היא מנהלת אזור אשדוד בנושא הסיעוד, אבל היא בעצמה עם האחיות שלה, מגיעות לשטח ו"מפשילות שרוולים", רק כביטוי, לא במציאות, כי הרי צריך להתמגן, ובודקות עוד ועוד אנשים שלא מפסיקים להגיע. מירי: "אני מוציאה את האחיות שלי מהמרפאות לתת מענה לאוכלוסייה. זה צו השעה. ביום שני היו 460 בדיקות במתחם, זה היה שיא. האחיות מתוך מסירות נפש מבינות שזו מגפה והן רואות בזה מחויבות".

אז זו שליחות?
מירי: "לגמרי שליחות. זו מסירות טוטאלית לעבודה, לויאליות מדהימה. זו עבודת קודש". אגב עבודה, הרי שבאשדוד מספרי הבדיקות עלו מאוד, מכאן שגם מספר הנדבקים בקורונה עלה, כי מגלים יותר, זה הפך את אשדוד לעיר שהיא אדומה בכמה רובעים. כך שיש מחיר לעובדה שבאשדוד החליטו ללכת בכל הכוח על הבדיקות, גם אם המחיר יהיה של הגדרה כעיר או רובעים אדומים.

לשתיהן יש לסיום מסר מאוד חשוב לתושבי אשדוד ובכלל לאזרחי המדינה בכל הנוגע למלחמה בקורונה:

אורלי: "קודם כל חשוב לי להגיד שתושבי אשדוד מוקירים ומכירים את העבודה במתחם. זה יחס מופלא. אני רוצה לאחל לתושבי אשדוד שישמרו על עצמם, יקפידו לשמור מרחק, יעטו מסכה ולא ללחוץ ידיים. חשוב לאמץ את ההמלצות כי זאת הגנה מהנגיף. ובעיקר אני רוצה לברך בבריאות טובה את האשדודים".

ומירי עם המסר המסכם שלה: "יש לנו אויב משותף. הפעם זה לא טילים, אלא אויב שקוף מסוכן, שבעזרת השם נתגבר עליו".

גם בעזרתכן
"בהחלט".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך