חגג בר מצווה שנתיים לאחר ברית המילה

בעיצומה של מגפת הקורונה המשתוללת במדינת בלארוס במלוא העוצמה, חגגו בני הקהילה היהודית המסוגרת כבר חודשים ארוכים במתחם בלב היער אירוע מיוחד במינו: בר-מצווה לבחור לוי יצחק שובצ'נקו שרק לפני שנתיים נכנס בבריתו של אברהם אבינו במהלך שהותו עם משפחתו בסמינר 'ערכים'
בר מצווה / צילום Pixabay

לפני שנתיים הגב' סבינה שובצ'נקו יחד עם שני ילדיה נקלעו לסמינר יהדות של 'ערכים' בעיר מינסק, פעילי 'ערכים' שכנעו אותה לקפוץ לביקור קצר בסמינר ושובצ'נקו "הציצה ונפגעה". מראה הנשים המדליקות נרות שבת עורר בנפשה זיכרונות רדומים. היא התרגשה במיוחד במעמד הפרשת חלה שהתקיים קודם לכן. "כך בדיוק נהגה סבתא שלי לעשות," סיפרה נסערת. "שנים שהזיכרונות הללו מלווים אותי, ולא ידעתי מה פשר הלחמים המיוחדים הסבתא שלי נהגה לעשות בכל יום ששי".

היה זה הסמינר הראשון שארגון 'ערכים' קיים עבור יהודי בלארוס, רובם מנותקים לחלוטין מיהדותם לאחר שבעים שנות קומוניזם. חוויות השבת המרוממת והרצאות הרבנים שנאמרו במהלכה הותירו רושם רוחני עצום על המשתתפים. רבים מהם ביקשו מהמארגנים להשיג עבורם תפילין ולקבל הדרכה בשמירת מצוות. מרט שובצ'נקו, הבן בן ה-11 של סבינה, ביקש משהו בסיסי יותר. "אני רוצה להיות חלק מהעם היהודי כדת וכדין," אמר. "אני רוצה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו".

ביוזמתו של פעיל ערכים בבלארוס, הרב אברהם גבירצמן, הובא מרט לעיירה ליז'ענסק לשם הגיע במיוחד מוהל שמל אותו במעמד מעורר התרגשות. מרט קיבל מעתה שם יהודי: לוי יצחק. במקביל, אוטובוס מיוחד שיצא מיד לאחר הסמינר לקח את המשתתפים לפינסק, על מנת שיוכלו להתרשם מבית הספר היהודי שפועל בו ולרשום אליו את ילדיהם.

לוי יצחק שובצ'נקו השתלב כתלמיד מן המניין בבית הספר היהודי 'בית אהרן' הפועל בפינסק, בצעד יוצא דופן החליטו ההורים להעתיק את מקום מגוריהם לפינסק כדי שיוכלו להעניק ללוי יצחק את מלוא התמיכה.

עם פרוץ הקורונה התעורר חשש כבד לשלומם של התלמידים היהודים. השלטונות בבלארוס התעלמו מהנחיות הבריאות של יתר מדינות אירופה, לא סגרו את הגבולות, ולא נקטו צעדי הרחקה. בעקבות כך נסק מספר הלוקים בקורונה, חולים שמערכת הבריאות הרעועה בבלארוס אינה מסוגלת לתת להם מענה.

בקהילה היהודית 'יד ישראל' בפינסק התקבלה ההחלטה להעביר את כל תלמידי בית הספר יחד עם כל המשפחות בקהילה למתחם סגור בשם 'צ'ויקה' השוכן בלב יערות פינסק ובדרך זו לשמור על ריחוק מקסימלי מהאוכלוסייה המקומית. המשפחות סגורות במתחם זה מאז ימי הפורים.

השבוע לוי יצחק שובצ'נקו ומשפחתו סגרו מעגל כאשר התלמיד הצעיר שרק לפני שנתיים נימול בבריתו של אאע"ה, נכנס לעול תורה ומצוות. בשיאו של המעמד המרגש קיבל לוי יצחק זוג תפילין עם הקדשה אישית שמנכ"ל 'ערכים' הרב יוסף וליס הכין עבורו והועברו ע"י פעילי הארגון אליו בדרך לא-דרך. "המילים 'לתורה לחופה ולמעשים טובים' קיבלו משמעות מרגשת במיוחד במסיבה שנערכה בלב היער," סיפר הרב גבירצמן. "כאשר מסרנו להם את התפילין שימחו אותנו ההורים בהפתעה משלהם: והודיעו לנו כי יש בדעתם לשלוח גם את האחות הצעירה לבית הספר היהודי".

לעוד חדשות ועדכונים לחצו כאן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך