מחירי השכירות בישראל לפני ובעת משבר הקורונה

חלק מיוקר המחייה בישראל נוגע כמובן למחירי השכירות הנחשבים לגבוהים לעומת מדינות מערביות אחרות. לבטח כשבישראל איננה קיימת רגולציה והסדרה כלשהי אשר עושה סדר בתחום פרוץ זה. 
קרדיט לתמונה" שאטר סטוק"

למול משבר הקורונה בישראל פורטוגל ובעולם, שהפך משמעותי במרץ האחרון, מתרחשים באופן טבעי שינויים הנוגעים למחירי השכירות. מנגד, לפני פרוץ המשבר הנתונים בישראל הצביעו על עלייה מתמדת במחירי השכירות.

בפברואר השנה, בטרם החל משבר הקורונה להשפיע על שוק השכירות בישראל, הציגו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים אשר הצביעו על עלייה במחירים, כשאלו חצו לראשונה את הממוצע של 4,000 ₪ לדירה. אותם נתונים הצביעו על אשקלון כעיר בה עלו מחירי השכירות בצורה החדה ביותר, כשבתל אביב עבור דירת שני חדרים תשלמו שכירות השווה לדירה של חמישה חדרים בבאר שבע.

פרסום הנתונים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נעשה במסגרת המלצותיה של הוועדה לשיפור נתוני הדיור שהחלה לפעול ב-2017. בראש הוועדה עומד פרופסור דני בן שחר ממכון אלרוב באוניברסיטת תל אביב. שותף פעיל להצגת הנתונים אלו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המהווה גוף רשמי, היה שר האוצר משה כחלון. פעילותה של הוועדה הביאה בעצם להצגת נתונים רבעוניים הנוגעים למחירי השכירות בישראל החל מ-2017 תוך התייחסות כמובן לגודל הדירות כפרמטר.

אחד מהנתונים הבולטים שהוצגו בפברואר האחרון מבטאים כמובן את יוקר שכר הדירה בתל אביב, כשממוצע בעיר על דירות למגורים עומד על סכום של 5,771 ₪, כפול בעצם מממוצע השכירות באשקלון העומד על 2,884 ש"ל לדירה. גם בדירות קטנות בתל אביב של עד שני חדרים עומד ממוצע גבוה של 4,513 ₪ לשכירות חודשית. עלייה בעיר נרשמה גם עבור דירות של 3.5-4 חדרים (ממוצע עלה ל-6,989 ₪) ואף עלייה מתמדת בדירות של 4.5-6 חדרים (ממוצע שעלה ל-9,264 ₪).

חשוב לציין שהעלייה בשכירת הדירות איננה שמורה רק לתל אביב. בערים מרכזיות אחרות בישראל הראו הנתונים עלייה משנת 2017 בשכירות, בין אם מדובר ברמת גן, שכנתה הקרובה של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע ואף ערים נוספות במרכז דוגמת בני ברק, חולן ובת ים.

עם פרוץ משבר הקורונה במלא עוצמתו במרץ, החלו רבים לתהות האם אותו משבר יוביל לשינוי בגובה השכירויות ובו שינוי שהפעם יעמוד לטובת השוכרים. אלו העוסקים בתחום הנדל"ן בישראל טוענים שבמשבר, כמו משבר הקורונה, הצפי הוא לירידה זמנית של מאות שקלים בשכירויות, גם כחלק מאקט של סולידריות מצד בעלי הדירות.

הבט נוסף העומד לטובת השוכרים כעת נוגע לעובדה שקרקוע הטיסות לישראל אינו מביא עימו גל של עשרות אלפי תיירים לישראל. דבר הגורם לכך שדירות AIRBNB חוזרות לשוק השכירויות בתל אביב במחירים נמוכים יותר, כשדירות אלו לבטח יוצאו לשכירות לטווח זמן קצר של לא יותר משנה במקרה הטוב. ועדיין, הפיכת דירות אלו לרלוונטיות שוב יוצרות הזדמנויות נוספות לשוכרים במחירים שיהיו נמוכים יותר לעומת טרום המשבר.

ניתן לומר נכון להיום שמשבר הקורונה מהווה צומת בו ניתן ליהנות מהנחות של מאות בשקלים במחירי השכירות הן בתל אביב עצמה ולבטח בערים וישובים אחרים. רצונם של בעלי דירות הוא לאכלס הדירות שלהם גם במחירים נמוכים עליהם לא היו חושבים לולא היה מדובר בתקופה אחרת.

השאלה שנשאלת כעת מה הלאה? פרמטרים רבים ומשתנים ישפיעו על המגמה לכאן או לכאן. חזרתם של רבים מחל"ת לעבודה, פתיחת השמיים שוב ומשתנים נוספים יקבעו האם מחירי השכירויות "ישובו לסורם" או שאולי הצפי לחזרה של הקורונה לסיבוב שני בחורף הקרוב ייצרו מצב שבו מחירי השכירויות יהיו נמוכים אף יותר כעת ולקראת סוף 2020.

כתבה באדיבות קרן דוד ו-איזי נדל"ן

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך