מסתמן: תהליך הקלת המגבלות שהוטלו על הציבור יחל ביום ראשון

ראש הממשלה נתניהו יקיים היום דיון ראשון במדיניות ההקלות. קיימת הסכמה כי יש להתחיל להחזיר את המשק לפעילות כבר בתחילת השבוע הבא.ככל הנראה, למעט ענפי תרבות ופנאי, תוחזר רמת הפעילות ל-50 אחוז. המחלוקת הגדולה: בנושא הקניונים וחנויות הרחוב.
לחזור לשגרה.

מחפשים מסלול יציאה: ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים היום, חמישי, דיון ראשון בשאלה כיצד להתחיל בתהליך החזרת המשק לפעילות. החשש המרכזי הוא שחידוש חיי השגרה בישראל, יוביל להתפרצות מחודשת ובלתי נשלטת של הקורונה. עם זאת, מוסכם כי ביום ראשון הקרוב יתחיל הליך הקלות איטי, מדורג ותוך בקרה מתמדת על השלכותיו.

בשבועיים האחרונים התקיימו דיונים רבים במשרדי הממשלה אודות הדרך הנכונה שיש לנקוט. בישיבה שתתקיים יקחו חלק מלבד נתניהו- שרי האוצר, הביטחון, הבריאות והכלכלה, כשאת הדיונים מרכז המטה לביטחון לאומי (מל"ל). במשרד הבריאות מסכימים שיש להחזיר את הפעילות הכלכלית, אך דורשים לעשות באופן מינימלי. אולם מרבית השרים צפויים לתמוך בפתיחה נרחבת יחסית של המשק.

הצדדים מסכימים שלמעט ענפי תרבות ופנאי, ניתן להחזיר את רמת הפעילות בכלל התעשייה לרמה של 50 אחוז. לכן באופן מעשי, המחלוקת בין משרדי האוצר והכלכלה, לבין משרד הבריאות מתמקדת בשאלת חנויות הרחוב והקניונים. במשרד הבריאות דורשים להשאיר אותם סגורים, בעוד במשרדים הכלכליים סבורים שניתן לחדש את פעילותם.

שר הכלכלה אלי כהן, אמר לישראל היום כי "מפעלי ההי טק נשארו פתוחים כל תקופת המשבר ומוסכם שימשיכו לפעול. העמדה שלנו היא שגם את חנויות הרחוב והקניונים יש להחזיר לפעילות, שכן מדובר במאות אלפי ידיים עובדות. יש לעשות זאת תחת מגבלות של ריחוק חברתי, ואמצעי זהירות של חבישת מסכות וכפפות ותוך הגבלת מספר הקונים ברגע נתון. ואולם, בזכות הצעדים השמרניים שננקטו בתחילת המשבר אנחנו לא במספרים הקשים שמהם חששנו. כעת ניתן לשחרר".

גם שר הביטחון, נפתלי בנט, אומר שיש לעבור "מפטיש לפינצטה" כלשונו, ולפתוח באופן מידי את הכלכלה, המסחר וגם את מערכת החינוך (גנים עד כיתה ג׳). לדעתו, אפשר כבר כעת לפתוח כמעט את 100% מהעסקים בישראל, למעט ענפי תרבות ופנאי.

כמו כן, לתפיסת שר הביטחון, בני 65 ומעלה וכן עובדים עם מחלות רקע יישארו בהסגר בבתיהם על מנת לשמור שלא יידבקו בקורונה. "הנזק הכלכלי והרפואי והפגיעה בעוצמה הלאומית של ישראל מהמשך סגר, גדול לאין ערוך מהסיכון הרפואי הישיר של הקורונה אשר ניתן לניהול".

על רקע חילוקי הדעות, ההערכה היא שתתקבל תכנית זהירה שמתחשבת בשלל הגישות. בכירים בסביבת נתניהו מדגישים כי "המילה שגרה מסוכנת ומסוכן ולא נכון לומר שחוזרים אליה. לכל היותר זו שגרה אחרת ונכון יותר לומר שזו תהיה התמודדות אחרת".

יצוין כי רק לאחר שפורום השרים יגבש כיוון, תכונס הממשלה, מחר או מחרתיים כדי לקבל החלטה. יתכן גם שההחלטה תידחה למוצאי שבת, על מנת להמתין לנתונים של הרגע האחרון.

משרד האוצר אימץ את אסטרטגיית היציאה לחידוש פעילות המשק של פרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאי, ומוסיף אותה לתוכנית היציאה מהסגר שתעלה לדיון במל"ל ותוצג לראש הממשלה. לפי המתווה, ניתן לשחרר את המשק מהסגר ללא קריסת מערכת הבריאות.

הנחת העבודה של התוכנית היא שקצב התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה הצעירה מגיל 65 וללא מחלות רקע, השומרת על כללי הריחוק המתבקשים, יוכלו לחזור לשגרת חיים במקומות העבודה ללא סכנה של הצפת מערכת הבריאות. בהתאם להנחה זו, עמדת משרד האוצר היא כי יש לסכם עם מערכת הבריאות את קריטריונים, כמו מספר הנדבקים המונשמים, החולים קשה וכדומה, שיסוכמו מראש כתנאי סף לפתיחת המשק לעבודה.

על פי התוכנית, את עיקר המעקב והמשאבים יש להפנות לגילאי 65 ומעלה, בעלי מחלות רקע. על פי המודל של שעשוע, שחרור הדרגתי של המשק כפי שמוצג בתוכנית משרד האוצר, לא יביא ליותר מ-700 מונשמים בתרחיש הקיצון שלה.

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך