בירות, שמש זה שילוב כואב …

השיטור העירוני מול בני הנוער בחופשת הקיץ: אלכוהול, טרקטורונים על הכביש, מוזיקה מחרישת אוזניים

בסוף השבוע האחרון, מיום חמישי ועד שבת, נערכו 206 שפיכות אלכוהול ברצועת החוף ו-106 שפיכות אלכוהול בפארקים. 66 דוחות הוגשו על עבירות איכות חיים (גובה הקנס 430 שקל), ובעקבות פעילות בפארקים הוגשו 62 דוחות על מי שעבר עבירת גרימת רעש ושהייה בפארק אחרי השעה 11 בלילה. כל הפעילות נועדה לחיזוק תחושת הביטחון של האזרח במסגרת פעילות היחידה לשיטור עירוני. שיטור עירוני הוא מערך אכיפה עירוני שמטרתו להרתיע, למנוע ולאכוף עבירות בתחומי איכות החיים, אלימות והתנהגות אנטי חברתית. תפקידו של מערך זה הוא לחזק את הביטחון האישי ולשפר את הזמינות, יכולת התגובה ורמת השירות לאזרח.

על פי החלטת ממשלה, הוחלט להקים יחידות משולבות של שוטרים ופקחים עירוניים כבר לפני חמש שנים. מה שהתחיל כפיילוט, התרחב למערך אכיפה עירונית, והפעילות זכתה לשדרוג נוסף, כאשר לפני כחודש הסתיים תהליך הקמת יחידת השיטור העירוני. מערך אכיפה זה בנוי משתי יחידות: האחת, יחידה משטרתית בפיקוד קצין משטרה והשנייה, יחידה עירונית בראשות מנהל יחידה, המפעיל "פקחים מסייעים" שהם פקחים עירוניים בעלי סמכויות נוספות לשם סיוע למשטרת ישראל. באשדוד עומד בראש יחידת השיטור העירוני שלומי ירוחם והמקביל שלו בעירייה הוא דוד בן שטרית.

בבסיס הפעלת התכנית עומד העיקרון של שותפות מלאה בין הרשות המקומית למשטרה, בין אם ברמת מנגנון קבלת ההחלטות על כיווני ההפעלה של היחידה והכוונתן לפעילות ה"מפריעה" לרשות, ובין אם ברמת השטח בו פועלים השוטרים והפקחים כצוות. הפעלת היחידה מתבצעת על פי יעדים וקווי מדיניות המוגדרים על ידי ראש עיר ד"ר יחיאל לסרי, מפקד תחנת המשטרה סנ"צ נועם שקל ומפקד המרחב נצ"מ אלי כזרי. שיתוף הפעולה מושתת על שילוב של גורמי העירייה, אגף הביטחון שבראשו עומד אריה איטח, ומנכ"ל העירייה אילן בן עדי. "הם שותפים להצלחה, וזו הצלחה גדולה ורווח נטו לתושבים", אומרים שלומי ודוד.

היחידה עובדת בצורה משולבת, באמצעות פקח ושוטר, ונמצאת בקשר שוטף וישיר אל מול גורמי הרשות לטיפול כולל ורב מערכתי. מתקיימות פגישות עם ראשי האגפים בעירייה, כדי לשמוע על בעיות רלוונטיות. בישיבות עם גורמי התחנה והעירייה מבררים מהן התופעות המטרידות והמשפיעות על האזרח, ולפי זה עושים פעילות יזומה. כך למשל, החל טיפול במניעת רוכלות של ביצים. וכעת, מספרים שלומי ודוד, מתחילה היחידה לטפל בתופעת הקבצנים בצמתים. "הם יעוכבו על רוכלות אסורה, יתקיים שיתוף של גורמי רווחה וגורמים סוציאליים. מי שאינו בריא בנפשו, ייבדק אצל פסיכיאטר מחוזי. התופעה הזו היא גם סכנה לנהג", אומר שלומי.

shitor3

שלומי ירוחם (32) נשוי ואב לשלושה, התגייס בשנת 2007 למשטרה מתוך אידיאולוגיה לשרת את האזרח. "אחי הגדול שוטר בבאר שבע, לכן ידעתי מה זה משטרה. עבורי, זו עבודה מאתגרת ונותנת סיפוק", הוא אומר. לפני כשנה קיבל את הפיקוד על הקמת יחידת השיטור העירוני באשדוד, שהתחילה כאמור לפעול בחודש האחרון. היחידה מונה כרגע 11 שוטרים ו-14 פקחים. תוך חצי שנה תגדל היחידה ל-15 שוטרים ו-25 פקחים.

שלומי מסביר כי הגברת תחושת הביטחון בקרב תושבי העיר נובעת מפעילות משותפת של מערך האכיפה העירוני. הפעילות מורכבת מפעילות משטרתית ופעילות פיקוח, והמידע זורם הן ממוקד המשטרה (100) והן מהמוקד העירוני/ המוקד הרואה (106). "העבודה שלנו היא על פי שעון חיים. יש לנו מערכת שיודעת לנתח מבחינה סטטיסטית מהן השעות הבעייתיות ואיפה. יש צוותים שמיועדים לטובת תגובה לקריאות של מוקדי המשטרה והעירייה, ויש צוותים לפעילות יזומה בפארקים טרם פתיחת האירוע והמטרד הציבורי. אנחנו עושים סריקות בפארקים עם הפקחים על מנת למנוע התגודדות, קטטות, שתיית אלכוהול בקרב בני נוער, מבצעים שפיכות אלכוהול, פועלים נגד פיצוציות שמוכרות אלכוהול מעבר לשעות המקובלות ושמוכרות לקטינים". מלבד נראות בשטח, היחידה מבצעת פעילות סמויה. "אנחנו מתצפתים על פיצוציות. רואים מי נכנס, מי קונה. אם נעשתה עבירה, הטיפול הוא עיכוב המוכר, מזמינים אותו לשימוע, זה יכול להגיע עד לסגירת העסק. כל לילה ובסופי שבוע, אנחנו מתמקדים בפארקים, בחופים, במתחמי בילוי ובמוקדים בעייתיים לפי הניתוח שלנו".

"חשוב לנו לתת תחושת ביטחון לתושבי אשדוד"
"בסופי שבוע חופי אשדוד מלאים. רוב המבלים הם תושבי חוץ", אומר שלומי. "חשוב לנו לתת תחושת ביטחון לתושבי אשדוד, שהמשטרה נמצאת במקום ושהיא תעשה הכול על מנת שהחיים יימשכו בשגרה. ברצועת החוף ישנן תופעות של שתיית אלכוהול והשמעת מוזיקה באמצעות ציוד הגברה, והשילוב בין שניהם גורם לקטטות, בעיקר בקרב בני הנוער. כמו כן, יש איסור על הכנסת בקבוקי זכוכית מכיוון שהם יכולים להפוך לכלי נשק, הכנסת כלבים ללא רסן או רצועה שרצים בחוף ומפריעים לנופשים, וכמובן השלכת פסולת וכניסת רכבים. האכיפה עלתה, וניתן לראות שינוי מבחינת האזרחים בכלל ובני נוער בפרט בכל מה שקשור לאחזקות רמקולים ובקבוקי זכוכית בחוף. בשבת האחרונה ממש הרגשנו את זה. כשיודעים שמחרימים ציוד הגברה, זה עובר כאש בשדה קוצים, כשיודעים שמחרימים בקבוקי זכוכית ונותנים קנס, אז ישתו מכוס פלסטיק". במקביל, עורכת היחידה פעילות הסברה לבעלי העסקים בחוף הקשתות. "האלכוהול שהם מוכרים אמור להיות מוגש על שולחן או בכוס. הם לא יכולים למכור בקבוק אלכוהול לאדם שלא יושב במקום. תחילה אנו מסבירים, נותנים התראות ולא דוחות".

נושא אחר הוא הורדת כלי שיט וכניסת כלי רכב לחוף. "עיריית אשדוד הקצתה על פי חוק מקום מוסדר להורדת כלי שיט", אומר דוד. "בחוף בדרום, שנמצא בין באר טוביה לאשדוד, יש שביל להורדת כלי שיט, ומי שמשאיר שם את הרכב מקבל דוח. יש שנכנסים כדי להוריד את המשפחות, וגם זה לא אמור לקרות. חשוב לי לציין שלנכים יש שבילי הנגשה, וגם הם לא אמורים להיכנס עם רכב לים. יש לנו שבילי הנגשה עם סככות הצללה במי עמי, לידו, חוף י"א וחוף ט"ו. יש שביל מסודר ומאושר, ולצערי יש לנו הרבה ויכוחים על זה. חשוב לי להגיד שאנו מכבדים אותם. אדרבא, עשו להם שבילים מוצללים לתפארת".

"בכל אירוע יש אדם אחד מהצוות שמתעד הכול בצילום"
שלא כמו פקחים רגילים, הפקחים של השיטור העירוני קיבלו תעודות הסמכה אשר מקנות להם סמכויות עיכוב וחיפוש. "חשוב לציין כי אם אזרח מעליב או חלילה תוקף עובד ציבור, פקח או שוטר, הוא מסיים בתחנת המשטרה לאחר שטופל כחוק", אומר שלומי. "וכל עבודה שהיא חיכוך עם אזרחים, מצריכה שיקול דעת והפעלת אמצעים סבירים תוך הסברה". ודוד מוסיף: "בכל אירוע יש אדם אחד מהצוות שמתעד הכול בצילום, אם נקלעים למצב שצריך להביא אזרח לתחנה".

מהן התגובות שאתם מקבלים כשתושבים רואים נוכחות מוגברת שלכם?
שלומי: "אנחנו מקבלים הרבה מחמאות מאזרחים בפעילות בפארקים ובחוף, ובכלל. אם יש סכסוכי שכנים, אנחנו מגיעים לתוך השכונות, לתוך בתים. האזרחים מבינים את החשיבות של השיטור. מה בעצם האזרח רוצה? להגיע עם משפחה לרצועת חוף בשלום ולחזור בשלום תוך תחושה שהוא יכול לנפוש בים בבטחה".

דוד: "צריכים לתת לאזרח תחושת ביטחון ואיכות חיים, כדי שלא ייתקל בקטטות כשהוא יושב בניחותא בפארק ליד הבית או מבקר בקניונים. חוץ מזה, הלא אכפנו כבר קודם ויצאנו למבצעים משותפים לפני כן. זה לא חדש לציבור. אנחנו לא באים לקלקל את הכיף לאנשים. אנחנו לא ניגשים למשפחה נורמטיבית של הורים וילדים שמבלה בחוף, אלא לקבוצה גדולה של בני נוער, של קטינים, שיושבת ושמשם עלולה להתפתח קטטה".
היחידה יוצאת למבצעים יזומים, כמו למשל, נגד טרקטורונים ואופנועי שטח שרוכבים עליהם בשכונות ובכבישים ראשיים, ומהווים סכנה מוחשית וממשית לכל התושבים. הפעילות נערכת בסיוע מסוק וכוחות נוספים כמו יס"מ, שיטור ימי, רשות הטבע והגנים, ביטחון עירוני ומשטרת התנועה.

"אני כמעט בן 50 ועוד כמנהל פיקוח עירוני תמיד היה שיתוף פעולה מלא ופורה עם המשטרה", אומר דוד. "היא יודעת לסייע לגורמים העירוניים בצורה הכי טובה ויעילה. לא נתקלתי בסירוב, תמיד קיבלתי סיוע. אשדוד היא מודל לכל הערים איך עושים טוב לתושבים".

ממ"ר לכיש נצ"מ אלי כזרי
ממ"ר לכיש נצ"מ אלי כזרי

הראיון מתקיים ביום מיוחד: בערב מתקיים טקס קביעת מזוזה, והבניין החדש המאגד את תחנת משטרת אשדוד ומטה מרחב לכיש נחנך. זוהי הזדמנות לשמוע את דבריו של מפקד מרחב לכיש, נצ"מ אלי כזרי. "נמשיך לפעול בנחישות ובמקצועיות על מנת לאכוף את כל העבירות שקשורות לאיכות חיי האזרחים", הוא אומר. "נעשה הכל על מנת לאפשר להם להרגיש ביטחון במקומות הבילוי השונים בכל ימות השנה, ובמיוחד בעונת הקיץ. איכות חיי התושבים עומדת בראש מעייננו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך