דווקא ההתחדשות העירונית עשויה להעביר הילוך קדימה למרות משבר הקורונה

בזמן שמשבר הקורונה עובר ממש כמו סופת טייפון ומכה כלכלית בכל תחום ותחום, זה הזמן לבדוק מהן ההזדמנויות הטובות ביותר בהן עדיין ניתן להשקיע, ואיזה תחומים יכולים דווקא להרים את הראש מעל פני המים בימים מורכבים אלה. טור אישי / עו"ד מרק גלר
בנין בהקמה באשדוד

אנשי מקצוע שבוחנים את מצב שוק הנדל"ן בישראל פרסמו לאחרונה כי הם מזהים פעילות ערה ואינטנסיבית בתחום ההתחדשות העירונית, זאת בשונה משוק העסקאות הפרטיות של מכירת/רכישת דירות, אשר נעצר כמעט לחלוטין. זה נובע מכמה סיבות. ראשית, גם התרחישים הפסימיים ביותר צופים כי המגפה תחלוף בתוך כמה חודשים, ולפיכך יזמים אינם נרתעים מקידום הסכמים ומחתימתם (כמובן תוך הערכה זהירה לגבי ייקור העבודות או ירידה במחירי הדירות). גם בעלי הדירות מפנימים כי המצב הנוכחי ילווה אותנו לפחות תקופה מסוימת, והם רוצים להניע את הגלגלים ולהפוך את הבניין בו הם מתגוררים למקום ראוי יותר, הן ברמת הנראות והן ברמת שווי הנכס.

כפועל יוצא, לאחר מספר שבועות של הלם טוטאלי, שעצר כל עסקת נדל"ן (גם בתחום ההתחדשות העירונית), בימים האחרונים אנו מקבלים דיווחים שלא מעט דיירים בהובלת חברי הנציגויות, חזרו לקיום משאים ומתנים, לקידום הפרויקט ולחתירה לחתימה (מדובר גם בתמ"א 38 וגם בפינוי-בינוי). השילוב של זמן פנוי אצל מרבית בעלי הדירות עם קיומם של אמצעים טכנולוגיים כמו אפליקציית ZOOM, מייצר קרקע פורייה וכלים נוחים להמשיך ולהתקדם. זו מגמה שאנו צופים שתלך ותגבר. נכון לעת הזאת איננו מכירים פרויקטים שהוקפאו כתוצאה מהמצב. יש להניח כי לאור הקושי לקדם בקשות להיתר מול הרשויות הרלוונטיות ובראשן העיריות, יידרשו היזמים לשלב סעיפים מתאימים בגוף ההסכם, המתייחסים לתקופה ולקשיים שהיא מייצרת. כמובן שגם הרשויות יתאימו את עצמן למצב ולבטח יספקו שירותים דיגיטליים מתקדמים כדי שהיזמים והקבלנים יוכלו להמשיך בעשייה שלהם עד שהמצב המורכב יחזור אט-אט לקדמותו.

עו"ד מרק גלר

בדקתי שאלה נוספת שעלתה בפניי ע"י מספר דיירים שבבניין בו הם מתגוררים מתבצעות עבודות של התחדשות עירונית – האם יש דגשים לגבי העבודה באתר בימי קורונה? ובכן, התשובה חיובית. בימי קורונה, העבודה באתרי בנייה של תמ"א 38 דורשת הקפדה על הנחיות וכללי זהירות באופן יוצא דופן. לצד הדגשים המוכרים לנו בשגרה מבחינת בטיחות (הדרכות, ציוד מגן וכדומה), יש לוודא כי העובדים מקפידים על הנחיות משרד הבריאות בעבודה עצמה. לדוגמא: שמירת מרחק של 2 מטרים – גם בעבודה וגם בהפסקה יש לשמור על מרחק של 2 מטרים לפחות בין עובד לחברו. ארוחות אישיות בכלים נפרדים ובמרחק, כולל בקבוקי שתיה אישיים. חיטוי כלי עבודה במעבר בין עובדים (לדוגמה, כלים חשמליים בהם מספר עובדים עושים שימוש זה אחר זה). מניעת התקהלות של עובדים רבים בחלל אחד (מקסימום 10 עובדים במתחם סגור אחד). ציוד מגן אישי – מניעת העברה של ציוד מגן מעובד לעובד ללא חיטוי. ציוד מגן לקורונה – חשוב לצייד את העובדים עם ציוד מגן לקורונה הכולל כפפות וכן מסכות או נשמיות. שמירה על היגיינה אישית בדירה קיימת – במידת האפשר, הימנעות מכניסה לדירות קיימות ו/או בניית מחיצות גבס זמניות ליצירת בידוד. בנוגע להיגיינה אישית מומלץ להתקין בנדיבות מתקנים לרחיצת ידיים ברחבי אתר הבנייה בכדי לעודד זאת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך