"הציבור ישפוט את כחלון על סמך יוקר המחייה, ובעיקר מחירי הדיור"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל (תושב אשדוד), ממשיך להעלות את סוגיית מחסור הדיור במדינה, ואומר בצורה ברורה: "לחברות הבנייה בישראל אין מספיק כוח אדם על מנת לממש את תוכניות הבנייה, גם אם כל הקרקעות ישווקו וגם אם יש את כל היתרי הבניה הנחוצים. בסופו של דבר צריך ידיים עובדות, צריך מנהלי עבודה, וללא כוח אדם מקצועי לא ניתן לבנות דירה אחת בישראל"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, ממשיך להוביל מאבק ציבורי כדי להגדיל באופן מיידי את ההכשרות לעובדי הבניין ברחבי הארץ. חלק מההכשרות מתקיימות גם באשדוד, וכפועל יוצא עשרות צעירים אשדודים החלו לעבוד באתרי הבנייה באזור עם שכר הולם.
מויאל העלה את הסוגיה גם בפני שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי הנכנס יואב גלנט. מויאל אומר לעיתון "המגזין": "יש כל כך הרבה נושאים דחופים לדיון מבחינת שר האוצר החדש משה כחלון – משברים בתחום התעסוקה, האשראי הבינלאומי, הפוליטיקה. אבל הציבור בישראל ישפוט אותו על סמך כמה פרמטרים בודדים: יוקר המחייה, ובעיקר מחירי הדיור. מדינת ישראל הפסידה את העשור האחרון בתחום הדיור, ממשלת ישראל חייבת לחסוך לכולנו את העשור הקרוב, ולא מדובר רק בשיווק קרקעות וקיצור תהליכי תכנון.

בואו נניח, תאורטית בלבד, שרשות התכנון משווקת את כל הקרקעות הנדרשות לבניית מאות אלפי יחידות דיור. בואו נמשיך עם ההנחות, ונראה אפילו את ועדות התכנון מאשרות במהירות את כל תוכניות הבנייה בכל רחבי המדינה. ומה אז? מה חברות הבנייה יכולות לעשות עם כל הקרקעות המתוכננות והמוכנות לבנייה? לחברות הבנייה בישראל אין מספיק כוח אדם על מנת לממש את תוכניות הבנייה, גם אם כל הקרקעות ישווקו וגם אם יש את כל היתרי הבניה הנחוצים. בסופו של דבר צריך ידיים עובדות, צריך מנהלי עבודה, וללא כוח אדם מקצועי לא ניתן לבנות דירה אחת בישראל".

מויאל הוסיף ואמר: "ענף הבנייה בישראל מבוסס על ידיים עובדות. הטכנולוגיה אמנם השתלטה על תהליכי הייצור, אך באתרי הבנייה אלו הידיים שבונות. בישראל חסרים כיום אלפי עובדי בניין. אתר בנייה מבוסס על עשרות ולפעמים מאות עובדים בכל יום, תלוי בגודל הפרוייקט. לכל צוות יש מנהל עבודה, כל פעולה באתר בנייה היא קריטית ויכולה אפילו להיות עניין של חיים ומוות. זו הסיבה שמדובר בעובדים מקצועיים. חסרים כיום בישראל כ-4,000 מנהלי עבודה. המשכורות שלהם מאוד גבוהות, אבל אין מספיק כיתות הכשרה כדי לספק את מספר העובדים החסרים. אין מספיק מורים ומדריכי הכשרה. תור ארוך של מאות מועמדים להכשרות דווקא יש. כל קורס הכשרה שאנו פותחים זוכה לרשימת המתנה ארוכה, אבל אין לנו היכולת לספק את הביקוש. זו אחריותה של המדינה לתמוך בתהליך הכשרה כזה. כל השותפים לתהליך כבר נרתמו לעניין. חברות הבנייה, הסתדרות עובדי הבניין, הישראלים עצמם כבר הוכיחו שהם רוצים לעבוד בבניין, רק המדינה לא עושה מספיק".

מויאל מסכם סביב סוגיה חשובה זו: "בהשקעה של 20-30 מיליון שקלים בשנה ניתן יהיה לפתור את מצוקת המחסור תוך שנים בודדות. אם היו עושים זאת לפני עשר שנים, בישראל היו כיום מספיק עובדי בניין, והרוב המכריע שלהם היה יכול להיות ישראלי. ניתן היה גם לתת מענה לבעיית התעסוקה של אלפי ישראלים. מקצועות הבנייה מאפשרים שכר גבוה, אופק מקצועי ופיתוח קריירה לאורך זמן".

מויאל מסביר לסיום כי הפתרון החשוב הזה יסייע באופן מהותי בפתרון בעיות הדיור במדינה: "בגלל המחסור של עשרות אלפי עובדים בבניין, הזמן למסירת דירה מתארך, והמחיר לזה מתגלגל על המחיר הסופי של הדירה. בעבר קבלן היה מוסר דירה לאחר 18 חודשים, וכיום הוא נאלץ למסור את הדירה לאחר 24-36 חודשים, כי אין להם מספיק עובדים שיכולים לבנות מהר יותר ולקצר את התהליך, וזה מעלה את מחירי הדירות כי כל יום שעובר זה עוד שכר, ועוד עלויות מימון. הסיבה לכך היא שאין מספיק עובדים מקצועיים. אם ממשלת ישראל הייתה מקדמת את הכשרות העובדים הישראלים בבנייה, במסגרת מיזם עידוד ישראלים בענף הבנייה, היינו יכולים כיום להיות מוכנים לבניית אלפי יחידות דיור. הישראלים רוצים לעבוד בבניין, בענף הבניה המשכורות הגבוהות ביותר שצעירים ישראלים, בעיקר חיילים משוחררים, יכולים לקבל. שכר מינימום התחלתי בזמן ההכשרה של 5,000 שקלים בחודש, שכר של 8,000 שקלים בחודש מתחילת העבודה ואופק מקצועי של קידום לתפקיד מנהל עבודה, כך שלאחר 3 שנים במקצוע ניתן להגיע לשכר של כ-20 אלף שקלים בחודש".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך