לאן נגיע? בן 5 דקר את אחיו בן ה-4!

אני כבר הגעתי להסכמה ביני לבין עצמי, שאני כבר לא מתרגש מכלום, בכל מה שקשור לאלימות בקרב בני נוער. ראיתי כבר הכל, שמעתי כבר הכל. אבל בשבוע האחרון הבנתי שההסכמה הזו הייתה מוקדמת. ברף ההידרדרות המוסרית של הדור הצעיר, נרשם שיא חדש, מדהים ומדאיג כאחד. כך נכתב באתרי האינטרנט הארציים: "ילד בן 5 דקר באמצעות חפץ חד את אחיו בן ה-4 במהלך ריב על אופניים בפרדס חנה. האח הקטן הוכנס לחדר ניתוח ומצבו מוגדר קשה...".

רוצים עוד טעימה מהסיפור המבהיל הזה, שגרם לי להיצמד לכסא כאילו אני עומד רגע לפני תאונת דרכים חזיתית? בבקשה: "הילד בן החמש שדקר את אחיו בן הארבע במהלך ויכוח על אופניים בפרדס חנה-כרכור נותר בבית עם אימו, זאת אחרי שאגף החינוך במועצה החליט להשעותו מלימודים עד בירור נסיבות האירוע המזעזע, שבעקבותיו נפצע האח הקטן באורח קשה. במשפחה מספרים כי האח הפוגע, שנמצא בהשגחת אימו, שואל כל הזמן לשלום אחיו ומבין שמשהו לא טוב קרה לו. בן החמש, שלפי העדויות דקר את אחיו באמצעות חפץ חד בצווארו בזמן משחק, מרבה לשאול על מצבו ומבקש לראות אותו. מאז האירוע נמצא האב ליד מיטת בנו בבית החולים הלל יפה בחדרה. הילד, שאושפז עם פצע דקירה בצווארו, הוכנס לחדר הניתוח עקב הידרדרות במצבו. הוא נותח בהצלחה וכעת מצבו יציב והוא בהכרה. לזוג ההורים בשנות ה-30 לחייהם, המוכרים לאגף הרווחה, ארבעה ילדים. הילד שנדקר הוא הצעיר מביניהם…".

ברור שמדובר במקרה קיצוני, לא שכיח בחברה שלנו, אולם בכל זאת מדובר במקרה שמחדד את הקושי שלנו כחברה להתמודד עם האלימות בקרב הדור הצעיר. מדובר בבעיה שמחריפה משנה לשנה, עם עלייה מדאיגה וקבועה של תיקים במשטרה הנפתחים נגד צעירים המשתמשים באלימות פיזית ומילולית. בחודשי הקיץ, בזמן שהחופש הגדול יצא לדרך, התופעה הופכת מן הסתם לחמורה יותר.

משרד הרווחה ערך לא מכבר מחקר מקיף, שמציג את הפרופילים של בני הנוער המופנים לטיפול שירות המבחן לנוער. על פי ממצאי המחקר, גילם הממוצע של הקטינים המופנים לשירות המבחן עומד כיום על 15.7 שנים. עוד עולה כי הסיבות העיקריות שהובילו את בני הנוער לביצוע העבירה שבגינה הופנו לשירות המבחן הן היעדר גבולות וסמכות (49% מהנערים), קושי לשלוט בכעסים וקשיים בקשר עם המשפחה (45%), קשיים בלימודים (44%), קשיי התמדה במסגרת (29%) או אירוע טראומתי משמעותי במשפחה הקרובה (26%). בקרב 35% מהמטופלים אף איתרו קציני המבחן נתק בין הקטין לאחד ההורים או לשניהם, שהחל בטרם הידרדר הקטין לביצוע העבירה.

ממצאי המחקר מעלים עוד כי 64% מהקטינים שהופנו לשירות המבחן לאחר שביצעו עבירות ונחקרו במשטרה הם יהודים ילידי הארץ, 17% מהמגזר הערבי, 19% עולים חדשים, מהם 11% קטינים שעלו מברית המועצות לשעבר ו-4% הם קטינים שעלו מאתיופיה.
גם המאפיינים משפחתיים קשים שהביאו לביצוע עבירה התבטאו במחקר: 33% מהקטינים חיים במשפחות חד הוריות, וכ-60% מהקטינים חיים במשפחה בה התרחש "אירוע קשה" כגון גירושין, פרידת ההורים, מות אח או אבטלה של ההורים, בשלוש השנים שקדמו לביצוע העבירה על ידי הקטין.

החופש הגדול כבר כאן, וכולי תקווה שנעבור קיץ שקט באשדוד, עם בני נוער שסופרים עד 10, ולא ממהרים לשלוף סכין אחד כלפי השני. אנחנו פשוט חייבים להיות אופטימיים…

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך