למרות משבר הקורונה – לא צפוי שינוי במחירי הדירות או לפחות ירידה בטווח הנראה לעין

טור אישי / עו"ד מרק גלר - משרד עו"ד גלר & נחמיאס ושות'
עו"ד מרק גלר

אין ספק כי התפרצות נגיף הקורונה, בצירוף הפלונטר הפוליטי שנמשך מזה שנה וחצי, מהווים גורמים מרכזיים בהגברת חוסר הוודאות בשוק הנדל"ן. יחד עם זאת, אני מעריך כי לא צפוי שינוי במחירי הדירות או לפחות ירידה בטווח הנראה לעין, אלא אם יהיה לחץ מצד הקבלנים למכור, ובמקרה כזה הירידות יחלו באזורי הפריפריה. זה בטח שלא דומה לשוק ההון שמגיב במהירות רבה. את ההשפעות נראה בעוד רבעון אחד או שניים, משום שכרגיל, שוק הדירות מאוד איטי בתגובות שלו.

השאלה הגדולה היא כמה זמן משבר הקורונה יימשך. ככל שהמשבר יימשך זמן רב יותר, כך הבעיות ילכו ויגדלו. צריך להסתכל באיזה שלב נמצא כל פרויקט – פרויקטים שנמצאים בשלבים מוקדמים, פחות פגיעים בשלב זה. לעומת זאת פרויקטים בשלבים מתקדמים, שם התמונה שונה ומורכבת יותר. אם הפרויקט מתקדם מאוד ונמצא לקראת טופס 4, יש סיכוי שחלק מהציוד שמיועד לסיום הפרויקט (כמו מעליות למשל), יתעכב בשל הבעיות הידועות בסין (המדינה שאחראית לרוב הציוד שאנו צורכים בכל תחום, לא רק בנדל"ן). דבר כזה עלול להוביל לעיכוב במסירת הפרויקט. כבר עכשיו מספר יזמים וקבלנים דיווחו על בעיות הנובעות מעיכוב בשרשרת האספקה של חומרי בנייה, כשהחלופות לסין הן בעייתיות (איטליה וטורקיה). יש גם התחלה של ניצול לא הגון של המצב במובן של העלאת מחירים של חומרי בנייה.

יחד עם זאת, אנחנו מדינה למודת משברים, ומשבר מהסוג הזה קורה גם כשיש מצב חירום ביטחוני. לכן המחשבה שמדובר במשהו שיישאר איתנו כמה חודשים, משאירה את מדינת ישראל במקום יותר טוב ממדינות אחרות, כי אנחנו יודעים כיצד לעבור מהמורות כאלה. אם זה יהיה אירוע של מספר חודשים, ענף הנדל"ן יצליח לעבור אותו עם מינימום נזקים. מכל משבר שהיה לנו בארץ לאורך השנים, השוק התאושש, התאים את עצמו וחזר לשגרה מלאה, לעיתים בקצב שסגר במהירות על ההפסדים הנקודתיים.

אנחנו כבר רואים שבסין מתחילים לדבר על חזרה לשגרה, והצעדים שנוקטים כנגד התפשטות הנגיף ברוב מדינות העולם, יגרמו לכך שההשפעה שלה תהיה קצרת טווח. דיור לעומת זאת, הוא משהו שקשור בפרמטרים ארוכי טווח של מאוד, של ביקושים והיצעים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך