בתוך מספר שנים יהפוך נמל אשדוד לנמל הירוק הראשון בישראל

יספק לעצמו את כל צרכי האנרגיה בזכות מהלך רחב הכולל, בין היתר, הקמת תחנת כוח פנימית לייצור חשמל באמצעות גז טבעי.
עובדי נמל אשדוד מגישים תביעות אישיות נגד הנהלת הנמל
נמל אשדוד.

נמל אשדוד ממשיך במגמת החדשנות, ומסמן יעד נוסף בהסרת החסמים של כניסת טכנולוגיה לנמל. בזכות יוזמה משותפת של משרד האנרגיה, חברת נמל אשדוד תהיה חברת הנמל הראשונה המספקת לעצמה את כל צרכי האנרגיה. המהלך, אשר יחל עוד השנה, יכלול, בין היתר, אימוץ טכנולוגיות חדשניות לייצור אנרגיה מתחדשת, שימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה נקי והתקנת פאנלים סולאריים, תוך הפחתת פליטות גזי החממה וחסכון בהוצאות התפעול בנמל. בנוסף, במסגרת מכרז של רשות החשמל, יקבל הנמל מענק להקמת תחנת כוח פנימית לייצור חשמל באמצעות גז טבעי. המענק, בגובה של כ-9.5 מיליון שקל, יתפרס על פני עשר שנים מיום הפעלת התחנה.

הנושא נידון היום (יום ב') בפגישה בין יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, וגורמים מקצועיים בהנהלת משרד האנרגיה – סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים , יחזקאל ליפשיץ, מנהל מינהל הדלק והגז, חן בר יוסף, מנהל מינהל אוצרות הטבע, ונציגים מיחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה. במסגרת הביקור, דנו הצדדים במהלך אשר יביא את נמל אשדוד, בין היתר, לעמידה ביעד הלאומי של צמצום צריכת החשמל עד לשנת 2030 ואף לעבור אותו.

מדובר במהלך רחב הכולל התייעלות מקיפה באנרגיה בכלל מתקני הנמל, בעיקר אלה המוגדרים כצרכני אנרגיה משמעותיים. בנוסף, יבוצע שדרוג למערכות מיזוג האוויר, החלפת אמצעי תאורה מיושנים ובזבזניים יחסית במערכות חסכוניות ויעילות יותר, והתקנת מערכות בקרה, ניטור ואופטימיזציה לשימוש בחשמל.

על מנת לייצר את הכמות הגדולה ביותר של חשמל שניתן, יבוצע מיפוי מקיף של גגות בשטח הנמל, המאפשרים התקנת פאנלים לייצור חשמל. בתום פעולות ההקמה, עתיד הנמל להפוך ליצרן חשמל עצמאי. בנוסף, הנמל יעודד מעבר לכלי רכב תפעוליים חשמליים, והקמת עמדות טעינה לכלי רכב אלה בשטח הנמל, וכן הקמת עמדת טעינה למשאיות בגז טבעי דחוס.

מימין לשמאל יחזקאל ליפשיץ סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, אורנה הוזמן הוזמן-בכור, יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד וחן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה. (צילום: פאבל טולצינסקי).

לפני כחצי שנה התקשרה חברת נמל אשדוד עם חברת החלוקה 'גז טבעי דרום' האחראית על חיבור נמל אשדוד לרשת ההולכה הארצית בשנת 2021. זאת, כחלק מהיערכות החברה לפרויקט המרכזי של הקמת תחנת כוח פנים מפעלית בהספק של 5 מגה וואט לייצור חשמל באמצעות גז טבעי. נמל אשדוד עתיד לפרסם במהלך שנת 2020 מכרז לתכנון, הקמה, הפעלה ואחזקה של תחנת הכוח אשר תספק את מירב צורכי האנרגיה החשמלית בנמל.

לאחרונה פרסמה רשות החשמל הליך מכרזי לקביעת זוכים בקבלת מענק להקמת תחנות כוח פנים מפעליות המחוברות לרשת החלוקה. החל מהפעלתן הצפויה בשנת 2020 עתידות התחנות לשלם עלויות מנהלתיות לחברת החשמל עבור כל מגה וואט שייצרו לצורך צריכה עצמית. מתן המענק נועד לשמש פיצוי כספי לזוכים אשר בעקיפין מפחית את תשלומיהם עבור העלויות המנהלתיות.

אורנה הוזמן-בכור, יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד, ציינה: "זהו צעד משמעותי שמוביל דירקטוריון החברה בשינוי המגמה בנמל אשדוד, וממשיך להנהיג רוח חדשה הכוללת מהלכים חדשניים, כלכליים וסביבתיים. מבחינתי צעד זה מהווה סגירת מעגל שהחל בעת כהונתי כמנכ"לית משרד האנרגיה. המהלך הרחב של הפיכת הנמל לירוק, מוכיח פעם נוספת עד כמה אנו נכונים לאמץ חדשנות על שלל היבטיה, ומהווה נדבך נוסף בהיערכות הנמל לקראת התחרות הקרבה בהיותו הנמל המתקדם והחדשני ביותר. קבלת המענק תסייע להביא למימוש הפרויקט, תוך ביצוע התייעלות אנרגטית מקיפה במתקני הנמל, תרומה סביבתית של שימוש באנרגיה נקייה והפחתת הוצאות הנמל."

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות, אנרגיה ומים במשרד האנרגיה: "היוזמה המשותפת למשרד האנרגיה ונמל אשדוד, תסייע לנמל לחסוך בהוצאות האנרגיה, ותציב אותו בשורה הראשונה עם חברות מתקדמות, המנהלות את צריכת האנרגיה בצורה חכמה. מימוש היוזמה במגוון התחומים יקדם את הנמל וגם את מקבלי השירותים בו בכל ההיבטים הרלוונטיים למשק האנרגיה, ותסייע למשרד האנרגיה לממש את היעדים המאתגרים שהוא מוביל".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך