חדש באסותא אשדוד: "יחידה" שמלווה את המאושפז מכניסתו להמיון ועד היציאה

לאחר פתיחת חדר המיון בבית החולים אסותא אשדוד, קופת חולים מכבי חנכה "יחידה" ראשונה מסוגה בארץ, המלווה את חברי הקופה מרגע כניסתם עד השחרור הביתה, ודואגת לכל הצרכים של המטופל במהלך ואחרי האשפוז. המשמעות - צמצום אשפוזים חוזרים, רצף טיפולי בין הקהילה לבית החולים ועוד
אלו המקרים שבהם תקבלו פטור מתשלום אגרה/טיפול במיון של אסותא
צילום: נתנאל פריאנטי

לאחר פתיחת חדר המיון בבית החולים אסותא אשדוד, חנכה מכבי שירותי בריאות את ה"יחידה", חמ"ל הבריאות הראשון מסוגו בארץ, שמלווה את המטופלים מרגע כניסתם לבית החולים ועד שחרורם מאשפוז.

מטרת היחידה היא לסנכרן בין רופאי בית החולים לרופאי הקהילה, כדי לתת שירות טוב יותר למטופל, למנוע כפל תרופות, להקל על המטופל בקביעת תורים ובדיקות בקהילה לאחר שחרור, לוודא שהרופא בבית החולים מכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ועוד.

הצוות הרפואי של מכבי, היושב "ביחידה" בבית החולים מאז פתיחת חדרי המיון, מלווה את המטופלים בזמן שהותם בבית החולים ובכך מממש לראשונה בארץ את מודל האינטגרציה, שיח שקוף ותיאום מלא בין בית החולים לקהילה.

מי שמנהלות את ה"יחידה" הן ד"ר אראלה רוטלוי, רופאת משפחה של מכבי שירותי בריאות וטניה יעקובובסקי, אחות ותיקה בעלת ניסיון ייחודי בתחום התיאום מול בתי החולים, שבנו יחד מודל שיתוף ותכניות ליווי למטופל יחד עם הנהלת בית החולים. רופאי הקהילה שותפים לטיפול הרפואי בבית החולים, ורופאי בית החולים שותפים לטיפול בקהילה, וזאת במטרה לייצר רצף טיפולי וראייה כוללת, דבר שיקל על המטופל באופן דרמטי ואף יכול להאריך את חייו.

מודל האינטגרציה פועל במספר מצומצם של מערכות בריאות בעולם ביניהן: מיו קליניק, קליבלנט קליניק וקייזר פרמננטה, ועכשיו לראשונה בישראל, גם באסותא אשדוד.

במסגרת המודל, חמ"ל ה"יחידה" היושב בתוך בית החולים, יקבל עדכון ברגע שיגיע מטופל של מכבי לחדר המיון. מאותו רגע הצוות של מכבי ילווה את המטופל במסע הטיפול בבית החולים, יהיה בקשר רציף עם הרופא המטפל וידאג למעטפת טיפול מלאה, בין אם מדובר בהתאמת ביתו של המטופל למצבו הרפואי, תיאום הגעה של צוותים מטפלים לביתו, בירור מידע רפואי חסר ועוד. כך, המטופל יוכל להיות בטוח שיש סנכרון מלא בין הטיפול שקיבל בבית החולים להמשך הטיפול שצפוי לו בקהילה. בכך מודל זה יבטיח צמצום של אשפוזים חוזרים, שנובעים מפער בין הרצוי למצוי לגבי המטופל כאשר הוא חוזר לקהילה.

לפני נתוני מכבי עולה כי 1 מכל 12 חולים חוזר לאשפוז תוך 30 יום מרגע השחרור מבית החולים. אחת הסיבות המרכזיות שבגינה זה קורה היא היעדר תכנון ל"יום שאחרי". כך קורה שמטופל המשוחרר מבית החולים, מבלי להבין לעיתים מה עליו לעשות ביום המחרת, לאיזה רופא הוא צריך לקבוע תור, ואילו תרופות לקחת, והאם רופא המשפחה שלו מעודכן במצבו. בסיטואציה כזו המטופל מדרדר בביתו כי הוא לא מקבל את הטיפול אשר הומלץ לו או המתאים לו, ונאלץ לחזור שוב לאשפוז. "בזכות החמ"ל של מכבי אנחנו מצליחים להגיע לסנכרון מלא בחולים מורכבים, ולצמצם בשאיפה לאפס את המקרים בהם מטופל נופל בין הכיסאות בגלל חוסר העברת מידע או תיאום בין המערכות", אומרת ד"ר רוטלוי, המנהלת הרפואית של "היחידה".

עד כה, מודל האינטגרציה הוכיח את יעילותו במספר אירועים שונים. כך לדוגמא, מטופלת בת 63, שנמצא אצלה גידול בבטן, הגיעה למיון באסותא אשדוד, וצוות מכבי בבית החולים דאג להעבירה להמשך טיפול במרפאה ליד ביתה, ובכך חסכו מהמטופלת שהייה ממושכת בבית החולים. בסיפור אחר, קשיש בן 74 שהתעלף ברחוב והגיע למיון, שם נמצא כי הוא חולה במחלת הסרטן, השתחרר באותו היום לביתו וזכה לטיפול מקיף של צוות היחידה, לטיפול בית הכולל דיאטנית, סיעוד מורכב ורוקחת שדאגה לו לתרופות לפי הוראות הרופא.

ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות קרן שכטר אזולאי: "אחד האתגרים בעולם של רפואה מודרנית במדינה מפותחת, היא תופעת הרפואה העודפת: בדיקות ופעולות שנעשות ללא שום צורך. צילומים רבים שחוזרים על עצמם, צנתורים שלא לצורך ובכלל טיפולים עודפים, כל זה קורה בגלל החומות הקיימות היום בין ביה"ח לרופא המטפל שמלווה אותי רוב חיי. המטרה שלנו במכבי היא לייצר קירות שקופים, שבית החולים ידע מה עבר על המטופל ברוב חייו בקהילה, ושהרופא המטפל יהיה מעודכן במדויק בטיפול שאותו מטופל קיבל בבית החולים. זו מהפכה של ממש".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך