עוזרים לעומר להגשים חלום ולצאת למסע ישראלי

עומר טויטו מאשדוד חולה בניוון שרירים * זה לא מנע ממנו להתגייס לצה"ל, אבל המחלה כן מנעה ממנו לצאת לטיולים שנתיים כשהיה תלמיד בתיכון, ביניהם מסע הדגל של תלמידי כיתות י"א, "מסע ישראלי" * עומר וחבריו, חניכים בקבוצה הבוגרת של עמותת "שמחה לילד", יצאו בפרויקט התרמה, שיאפשר להם לצאת למסע הישראלי בדיוק כמו כל ילד אחר. "אני לא יצאתי לטיולים בתיכון, וזה הפריע לי מאוד. זה קשה, אני מבין, אבל מבחינתי כנער הרגשתי שלאנשים לא היה אכפת", הוא מספר, מחצית מהסכום גויס מתורמים בחו"ל, ואת החצי השני מנסים לגייס באתר "הדסטארט"
עוזרים לעומר להגשים חלום ולצאת למסע ישראלי

עומר טויטו (22) הוא צעיר אשדודי, בוגר מקיף ו', חייל משוחרר, לומד ניהול רשתות במכללה למינהל וחולה במחלת ניוון שרירים על שם דושן. זוהי מחלה גנטית קשה המובילה בהדרגה לאובדן ניידות ולשיתוק מוחלט. בחמש השנים האחרונות עומר נע באמצעות כיסא גלגלים. "המחלה מתבטאת בחולשת שרירים", הוא מספר לנו, "שעם השנים מביאה לשכיבה תמידית". עומר לומד כבר חמישה חודשים בקורס מנהלי רשתות. בעוד חודשיים הוא אמור לסיים את הקורס, והוא עובד מהבית בחברת "אלבומבום", אלבום דיגיטלי מבית דפוס אילן.

כשעומר סיים את לימודי התיכון, הוא התעקש להתנדב ולהתגייס לצה"ל. "התנדבתי בצריפין, בבסיס חימוש. אבא שלי היה שם קצין לוגיסטיקה, והצבא הסכים לגייס אותי בתנאי שאשרת בבסיס קרוב אליו. אמנם היינו במחסנים שונים, לא הייתי כל הזמן איתו, אבל הוא הביא אותי לבסיס והחזיר אותי ממנו. בצבא השתלבתי ממש טוב. היו בהתחלה קשיי התאקלמות, אבל הכרתי אנשים טובים שעזרו לי במהלך שהייתי שם". בפעילויות של עמותת "שמחה לילד" החל להשתתף לפני שבע שנים, אחרי הפצרות רבות מצד הוריו. "ההורים ניסו לשכנע אותי לבוא למפגשים שלהם, לצאת לטיולים, הם אמרו שיהיה לי טוב, אבל את יודעת איך זה להיות ילד… התעקשתי שאני לא רוצה. בסוף הסכמתי, יצאתי למחנה קיץ בגדרה, וזה שינה את החיים שלי מקצה לקצה". עומר שייך לסניף מרכז של העמותה, הנותן מענה גם לחניכים מאשדוד. עמותת "שמחה לילד" נוסדה בשנת 2004 והיא מלווה ילדים ובוגרים החולים במחלות כרוניות וגנטיות, ללא פגיעה קוגניטיבית, וכן את בני משפחותיהם, תוך מתן דגש על ליווי אישי לאורך תהליך האשפוז והשיקום, ובניית סביבה חברתית.

מה תרמה לך ההשתתפות בקבוצה?
"כשהגעתי בפעם הראשונה למחנה הקיץ קיבלו אותי מאוד יפה. לפני כן הייתי מכונס בעצמי, עצור, לא מדבר עם אחרים, ושם נפתחתי והכרתי חברים חדשים. הכרתי הרבה אנשים, חניכים ומתנדבים, ומאז אני איתם. יש לנו מספר מפגשים וטיולים בשנה. האירוע שאני זוכר הכי טוב שקרה לי עם העמותה היה כשטסתי בפעם הראשונה לחו"ל, לאיטליה. היו שם כל מיני דברים שלא חלמתי שאעשה כמו רכיבה על סוסים, שייט באגם, האכלת יונים בכיכר ועוד כל מיני אטרקציות. חשוב שאנשים יתרמו לעמותות, לאו דווקא לשלנו. זה מחזק את הקשר בין העמותה לחניכים, גורם להתגבש בפעילויות. מבחינתי עברתי שינוי חברתי. למדתי להיפתח, לדבר על הבעיות שלי עם אנשים שאני מרגיש קשור אליהם".

לפני כשנתיים הוקמה תוכנית המשך לבוגרי העמותה, "קבוצת הבוגרים", בשיתוף עמותת "שמחה לילד" ומשרד הרווחה, האגף לילדים ונוער. הקבוצה מכילה כ-30 בוגרים בגילאי 18-25, וכן מדריכים ומתנדבים בגילאי 21-30 המלווים אותם. מטרת הקבוצה היא ללוות את הבוגר בחייו העצמאיים, וליצור קבוצת שווים ופלטפורמה לפיתוח חברתי וליווי והכוונה בכניסה למסגרות חיים שונות. אחת ממטרות הקבוצה היא ליצור שיח עמוק ומשמעותי בקרב הבוגרים, על מנת לתת להם כלים להשתלב בצורה הטובה ביותר בחברה הישראלית. "אנו מאמינים כי יצירת קבוצת שווים בה מתנהל שיח בוגר ורציני, יוצרת מחד מקום מפגש ופלטפורמה למענה חברתי לבוגרים, ומאידך משפיעה עליהם להיות פרודוקטיביים ולהשתלב בחברה", אומרים בעמותה. "מסע ישראלי' עבור בוגרי העמותה הוא פרויקט המבוסס על בירור, גיבוש, וחיזוק הזהות היהודית, הישראלית והציונית של בני הנוער במדינת ישראל. זאת על בסיס מסע בנופי הארץ תוך שילוב נוף ותוכן. בשל המוגבלות הפיזית, רובם ככולם לא זכו להתנסות במסע זה כשלמדו בבית הספר התיכון. 'מסע ישראלי' מפגיש את היוצאים אליו עם מעגלי זהות שונים, יוצר שיח עמוק ונוגע בקשר של הבוגרים לחברה הישראלית ולמקום שלהם בחברה שלנו. התהליך החינוכי הכלול ב'מסע ישראלי' מתבסס על הכנה קודם למסע, על חוויה אישית, חברתית ולאומית בעלת עוצמה ייחודית במהלך המסע עצמו ועל סיכום בעקבות המסע בשטח". בעמותה מתכוונים לקיים מסע בן שישה ימים, המותאם ונגיש ככל האפשר לצרכים השונים של הבוגרים. פיילוט המסע נבנה במתכונת הדומה למסע המקורי, על מנת לאפשר לבוגרים לעבור את החוויה בצורה משמעותית ואותנטית.

עומר, למה כל כך חשוב לך לצאת למסע ישראלי?
"לצאת למסע ישראלי יגרום לאנשים כמונו גם לצאת למסע של בתי ספר, שבמקור הוא לא מותאם לצרכים שלנו. זה מסלול של גיבוש, של לראות את הארץ ולהכיר אותה שצריך. אני לא יצאתי לטיולים בתיכון. העדפתי שלא לצאת, אבל זה הפריע לי מאוד שלא יכולתי לצאת לטיולים. כשהייתי קטן ההורים שלי הסבירו שהם לא רוצים שיכאב לי, וגם כשלא הייתי על כיסא גלגלים ויכולתי ללכת, בכל זאת הייתי צריך לנוח אחרי כל כמה צעדים. אבל באיזשהו מקום ציפיתי שמבית הספר יתעקשו שאצא, הייתי בטוח שיציעו את עצמם. זה קשה, אני מבין, אבל מבחינתי כנער הרגשתי שלאנשים לא היה אכפת. אם נצליח לגייס את העלות למסע הזה, ינגישו עבורנו את השטח. אנחנו נלך במסלול כמו בני נוער רגילים, גם אם חלקנו יושבים על כיסא גלגלים. נוכל לעשות את המסלול, לישון בשטח, להוכיח שגם אנחנו יכולים לעשות את זה".

עלות המסע היא 120 אלף שקלים. כמעט מחצית מהסכום גויס מתורמים גדולים, ובאתר "הדסטארט" יצאה העמותה למבצע גיוס של 65 אלף שקלים. נכון לכתיבת שורות אלה, 70% מהסכום כבר הושג. המסע אמור לצאת בתחילת אפריל, לפני חג הפסח. יוצאים ביום שני, מתחילים את המסלול במכתש רמון, מתנדבים בדימונה, עולים לירושלים ומסיימים את המסע בלטרון במוצאי שבת. "כמו במסע רגיל", חוזרים ומדגישים בעמותה. המסר שרוצים להעביר למשתתפים ולכל החברה הוא שהם מסוגלים. "כמו החברים שלך, גם אתה יכול, כי אתה אדם ומגיע לך לחוות את זה". "הבעיה היא בחוסר הבנה לאנשים עם צרכים מיוחדים", אומר עומר. "אפילו שעכשיו יש יותר הסברה בבתי ספר מאשר פעם, זה עדיין לא מספיק. חשוב לקבל את השונה, צריך להסביר לילדים עוד מהגן שיש אנשים כאלה. להביא להם הרצאות, לדבר, להסביר. כשאני נתקל בילדים קטנים הם שואלים אותי למה אני ככה, ואז אני מסביר להם שעם הכיסא נוח לי להגיע ממקום למקום".

"אתם תגרמו לכך ש-25 אנשים בעלי מוגבלויות יחוו את המסע של חייהם", כתבה אחת המתנדבות. "'שמחה לילד', שהיא גם במקרה אהבת חיי, מלווה ילדים מדהימים שהחיים אתגרו אותם. העמותה נותנת כוחות להמשך וכלים להתמודדות עם הטיפולים. 'מסע ישראלי' הוא מסע מרתק לגיבוש וחיזוק הזהות שלנו. המסע מעניק לשותפים בו שבוע עוצמתי וחוויה חד פעמית. שני גופים שעושים עבודה חשובה וחיונית. שני גופים שלא זכו לעבוד יחד. עשרות אלפי תלמידים חוו את המסע, אך ילדי העמותה לא זכו להצטרף אליהם. המסלולים הלא נגישים ותנאי השטח מנעו מהם את החוויה. ואז אתם הגעתם. אנחנו מממנים את הפרויקט באמצעות 'הדסטארט', וכאן אתם נכנסים לתמונה. אנחנו צריכים אתכם. אני יודעת שיש כאן צבא של אנשים מדהימים שרוצים לעזור. כנסו, תתרמו ותכתבו בתגובות 'התגייסתי'".
קבוצת הבוגרים של 'שמחה לילד' יוצאת בפרויקט מדהים עם 'מסע ישראלי': שישה ימי מסע לילדי העמותה. מסע אמיתי. בלי הנחות", פונים מתנדבי העמותה אל התורמים באתר הדסטראט. "אנחנו הולכים להנגיש את השטח, להזיע במסלולים ולישון בחוץ. המסע יאפשר להם לקחת הפסקה כדי לחשוב, להתמודד, לחוות ולהרגיש. גם הם יזכו לחוויה המשוגעת הזאת. ממש כמו כולם. כמו כל החברים שלהם".

מבצע ההתרמה מסתיים ביום שישי בחצות. הסכום המינימלי הוא 50 שקלים. אתם יכולים לכתוב בגוגל "מסע ישראלי לבוגרי עמותת שמחה לילד", והעמוד יופיע בראש התוצאות. הכתובת המדויקת למבצע ההתרמה באתר הדסטארט היא:
https://www.headstart.co.il/projectsupporters.aspx?id=18368

לתרומות, ניתן ליצור קשר עם אחראית גיוס הכספים, מורן בורשטיין 054-5684723

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך