על בוצ'יה כבר שמעתם?!

קיאקים, אופניים וענף ספורט בשם בוצ'יה, הם רק חלק מהחוגים שמציעה המחלקה לשיקום מוגבלויות לאוכלוסיה עם צרכים מיוחדים, "פעילות הספורט מושתתת על ערכים אוניברסאליים, ולכולם מגיע להשתתף", אומר נמרוד הנגבי רכז פעילות הספורט במחלקה. כשבאשדוד מציעים חוג לכל ילד, לזו בדיוק הכוונה

רוב הילדים ממלאים את שעות הפנאי שלהם בחוג אחד או שניים. יש הורים הרושמים את ילדיהם כבר מגיל ינקות לשלל חוגים משחייה לתינוקות ועד לזה המבטיח לגדל את דור הגאונים הבא. אולם יש ילדים שמגבלות פיזיות והתפתחותיות מונעים מהם השתלבות בפעילות שכזו. לפני כשנה העלתה קבוצת מנהיגות הורים מהמרכז למשפחה את הצורך לפעילות ספורט לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. חבר הקבוצה, נמרוד הנגבי, מונה לתפקיד הרכז, ומערכת החוגים הולכת וגדלה. עכשיו צריך לשכנע את ההורים שהילד שלהם יכול, שיתנו לו הזדמנות, ונמרוד הוא דוגמה אישית מצוינת לכך. הנגבי (47) עובד חברת חשמל, נשוי ואב לשלוש בנות. נופר (21) הבכורה נולדה עם פיגור שכלי. נמרוד הציב לעצמו מטרה: לקדם את נופר ואת האוכלוסיה המיוחדת בתחום שקרוב אליו, הספורט.

"מאז ומתמיד אהבתי לעסוק בפעילות ספורטיבית", הוא מספר. "במהלך השנים אף התמקצעתי בתחומי ספורט שונים, ואני מחזיק במספר תעודות, ביניהן מאמן אופניים, ספורט תרפיסט והידרותרפיסט. מעל 15 שנה אני משמש מאמן ומלווה נבחרות ישראל של ארגון 'ספיישל אולימפיקס', עמותה שמתמחה ומתמקדת בספורט לאוכלוסיות מיוחדות עם פגיעות ראש, תסמונת דאון, תסמונת טורט, פיגור שכלי, מה שקשור לפגיעה מוחית. אני עובד איתם בהכנה לתחרויות בארץ ובעולם".

לידיעת הקוראים, "ספיישל אולימפיקס" הוא ארגון שנוסד מתוך אמונה כי אנשים עם לקות שכלית יכולים בעזרת הנחיות נכונות ותמיכה, ליהנות ולהיטיב עם עצמם מהשתתפות בספורט יחידני וקבוצתי ללא קשר למוגבלותם ולמגבלותיהם. הארגון דוגל בכך שדרך אימוני ספורט עקביים והשתתפות בתחרויות, אנשים עם לקות שכלית מפתחים יכולות בתחומי ספורט שונים ומקדמים את עצמם מבחינה בריאותית, מנטאלית וחברתית. פעילות הספורט מושתתת על ערכים אוניברסאליים ולכולם מגיע להשתתף, בעצם השאיפה לנצח, ספורטאי עם לקות שכלית אינו שונה במאומה מספורטאי "רגיל". העיסוק בספורט בכלל ובספורט התחרותי בפרט מאפשר לאוכלוסיה "הרגילה" לקבל ולכבד אותם כשווים לצידה. בכל ארבע שנים מתקיימת ה"ספיישל אולימפיקס" שהיא בעצם האולימפיאדה של הספורטאים המדוברים. נמרוד החל לאמן את בתו נופר כשהייתה בת 12.

כשמלאו לנופר 16 היא החלה להתחרות. מאז היא השתתפה באליפות אירופה ובאליפויות עולם ברכיבה על אופניים למרחק של 25 ק"מ, וזכתה בשלוש מדליות. הישג אישי נוסף של נופר הוא תהליך ההתחיילות שהחלה לפני זמן קצר. נמרוד מספר כי לאחר שברווחה עברה תהליך של הכנה, היא החלה את השלב השני שהוא קליטה בבסיס חיל הים באשדוד, אליו היא מגיעה פעמיים בשבוע למשך כל היום. היא מכירה את המערכת הצבאית, את סוג העבודה, מתרגלת למחויבות ולאחריות, ובשלב האחרון תבוא לשרת בבסיס בכל ימות השבוע.

קיאקים, אופניים, אתלטיקה ובוצ'יה
כאמור, נמרוד פעיל בקבוצת מנהיגות הורית במרכז למשפחה באשדוד, ושם לפני כשנה הם העלו את הצורך לפעילות פנאי עבור האוכלוסייה. "אמרנו שלילדים אין פעילות פנאי לא בספורט ולא בכלל", מספר נמרוד, "והגענו לאורנה טוביאס, מנהלת המחלקה לשיקום מוגבלויות באגף לשירותים חברתיים, והיא אמרה 'בוא נראה איך אפשר לעזור ולתת מענה'. מכיוון שאני עוסק בנושא שנים רבות, הם פנו אליי וביקשו ממני להרים את המנגנון של חוגי ספורט ופנאי. התחלנו לבנות עם הרווחה קונספט, לבנות מערכת של חוגים לבעלי צרכים מיוחדים. כאן כבר לא מדובר בפגועי ראש אלא בכל מוגבל, בכל האוכלוסיה המיוחדת בלי יוצא מן הכלל כדי לתת מענה לכמה שיותר. התחלנו לעשות מיפוי, מה יש בעיר, מה אנחנו יכולים להפעיל, עם מי אפשר לעבוד, כי בכל זאת לא מדובר בחוג רגיל, והתחלנו לחפש מסגרות שיכולות להיות שותפות לעשייה".

החוג הראשון שנפתח עבור האוכלוסיה המיוחדת היה חוג קיאקים במועדון הימי באשדוד. "במועדון הימי באו ופתחו את השערים", אומר נמרוד, "ושאלו איך הם יכולים לעזור ולהשתלב. החוג מונה היום קרוב ל-25 ילדים מיוחדים, הוא פעיל כמעט שבעה חודשים, בכל שבת בבוקר הם מגיעים לשעתיים, לומדים לחתור, יוצאים לים לומדים מהו ים ואיך להתנהג בים. זו קבוצה שמתגבשת וגדלה, והם גם משתתפים בתחרויות. בשבת האחרונה התקיימה תחרות באשדוד, ולפני כחודש וחצי השתתפנו בתחרות בירקון. החוג השני הוא רכיבה על אופניים. יש לנו מאמן שלקח על עצמו את המשימה, הוסטל בית אלמוג הוא בסיס הפעילות, ועכשיו אנחנו מגייסים ארבעה זוגות אופניים בתרומה, כי יש כאלה שאין להם. זה לא חוג ללימוד רכיבה אלא לשיפור מיומנות רכיבה. מקבלים כלים בסיסיים לרכיבה בטוחה ונכונה, ולומדים עם מאמן לרכוב על פי טכניקות. חוג נוסף שאנחנו מנסים להקים הוא אתלטיקה. אנחנו רוצים לגבש קבוצה שתתאמן מהליכה של 400 מטר ועד ריצה של 5 ק"מ. בנוסף, יש לנו מאמנת שחייה שמוכנה להעביר בהתנדבות חוג שחייה, ואנחנו במגעים מול ברכות בעיר לראות מי יכול לתת לנו שני מסלולים. זו עבודה סיזיפית, ואנחנו עוברים מסגרת מסגרת כאשר השאיפה היא להקים מערכת חוגים כמו במתנ"ס, חוגים שיפעלו אחר הצהריים, לא בבוקר ולא על חשבון שעות הלימודים, כמו כל הילדים".

החלוקה לקבוצות היא לפי גילאים?
"בתחום הזה לא מתייחסים לגיל אלא ליכולת, מה שנמדד זו היכולת התפקודית. כמובן, שאנחנו משתדלים שלא יהיו הפרשים גדולים מדי בגיל, אבל עדיין מה שקובע זו יכולת מוטורית. גם לא כולם חייבים להשתתף בתחרויות".

ענף ספורט חדש שהגיע לאשדוד בזכות הפעילות של המחלקה לשיקום מוגבלויות הוא בוצ'יה (Boccia). זהו ענף ספורט ייחודי לאנשים עם מוגבלות גופנית קשה אשר פותח על בסיס משחק הפטנק, הכדורת האיטלקית והצרפתית, ולמעשה חוקי המשחק הבסיסיים מאוד דומים, כאשר המטרה היא לקרב כמה שיותר כדורים אל כדור המטרה על פני שטח המגרש. בשני מגרשים באשדוד מקיימים את הפעילות: בבית ספר ניר ובמגרש הצמוד למפעל העבודה השיקומי (מע"ש). על אף שמשחק הבו'ציה תוכנן במקור עבור אנשים עם שיתוק מוחין, כיום הענף כולל ספורטאים בעלי מוגבלויות קשות אחרות המשפיעות על כישורים מוטוריים כגון ניוון שרירים, פוליו, פגיעות ראש ופגיעות עמוד שדרה. בוצ'יה ניתן לשחק במסגרת תחרותית או כפנאי. התחרויות מאורגנות במסגרות מקומיות ארציות ובינלאומיות. ניתן לשחק כיחידים, זוגות או כקבוצה המונה שלושה שחקנים בכל קבוצה. ענף הבוצ'יה הפך להיות ספורט פאראולימפי, והיום הוא משוחק ביותר מ – 50 מדינות בעולם. המשחק מתאים לנכים מכיוון שניתן לשחק בו בישיבה, ולמי שיש מגבלה פיזית בידיים, יכול להיעזר במגלשה לגלגול הכדור.

מיהם הלקוחות הפוטנציאליים לפעילות שאתם מציעים?
"כל אדם שמחובר באיזשהו הקשר למחלקת שיקום מוגבלויות הוא לקוח פוטנציאלי שלנו. הרווחה מטפלת בכולם. ללקויי ראייה מתאים חוג הרכיבה על אופניים, כי יש אופניים המיועדים לזוג, ואנשים עם לקויות שמיעה התעניינו בבוצ'יה, כי המשחק מתאים לצרכים שלהם. יש המון מרכיבים בהשתתפות בחוגים חוץ מהילד, זה גם תלוי ביכולת של המשפחה, לנגישות למקום. אנחנו מקווים להגיע לפעילות שתכלול 500-600 משתתפים. כיום יש לנו קרוב ל-40 בקיאקים ובאופניים".

אולי יש מגבלה כספית?
"אנחנו גובים דמי השתתפות מינימליים, עשרה שקלים, ואנחנו קוראים לזה 'דמי רצינות".

כיצד תורמת פעילות ספורטיבית לאוכלוסיה עם מוגבלות?
"הספורט מקנה דרך חיים ברמות גבוהות, דרישות של מיומנות, התחזקות, מוטוריקה, הבנה, אחריות, צורך בעבודה קבוצתית, עבודה בשיתוף. יש המון כישורי חיים שמתפתחים מאוד טוב דרך הספורט. רכיבה על אופניים זה לא פשוט, צריך לחשוב, לראות מה קורה סביבך, איך להגיב, אותו הדבר בקיאקים. זה מפתח כישורים גבוהים, והמצבים שנתקלים בהם בפעילות ספורט עוזרים להם אחר כך ביום יום, במצבים דומים שלא קשורים לספורט".

חשבת לקיים חוגים משולבים?
"אין בעיה עם אחים שמצטרפים לפעילויות, אבל החוגים לא משולבים. לילד הרגיל יש הכול, ואנחנו רוצים לתת מענה למיוחד, אנחנו רוצים לתת להם את מלוא תשומת הלב".

"חשוב לי מאוד לפנות לאנשים שיבואו ויצטרפו, והכי חשוב לי לפנות להורים", אומר נמרוד. "גם ההורים שבטוחים שהם יודעים מה הכי טוב לילד, שיתנו לנו, לצוות ולמאמנים, הזדמנות לנסות. ההורים הרבה פעמים אומרים 'הילד לא יכול', וזה לא נכון. אני אומר את זה גם בתור הורה וגם כאדם שנמצא הרבה שנים בענף".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך