הסתיים בהצלחה המחזור הראשון של הסדנה החברתית לחיבור בין ילדים עם צרכים מיוחדים

"אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה", כל מי שנכנס בשערי "שביט – מרכז למידה", פוגש במשפט המרגש הזה, מתנדבים מכל רחבי העיר יחד עם מובילי מרכז שביט וחברי תנועת "אשדודים", הפכו את המשפט הזה למציאות במסגרת פרויקט "יש לי חבר מיוחד"

בשבוע שעבר נערך טקס מרגש לסיום מחזור א' של הסדנה החברתית לחיבור בין ילדים עם צרכים מיוחדים תוך כדי חשיפה לשלל אמנויות. המפגש האחרון חתם תהליך של 12 מפגשים אחת לשבוע, כאשר כל מפגש הובל בהתנדבות על ידי אמן או יוצר. "הכול התחיל משיחה עם ישראלה שביט, מנהלת מרכז הלמידה שביט, שאמרה שהיא רוצה לעשות משהו בקונספט אחר", מספרת נורית טופז, ממובילות הסדנה החברתית ומעגל צמ"א (צרכים מיוחדים אשדודים) בתנועת "אשדודים", ואמא לאמילי המיוחדת. "נפגשנו וחשבנו ביחד, וכך עלה הרעיון לקיים סדנה חברתית, שלכל מפגש יגיע אמן אחר. סדנה ניסיונית שממנה נוכל להבין לאן ממשיכים, ולאיזה תחום הילדים יותר מתחברים. צירפנו אלינו את ויקטוריה גרשקוביץ', היא תרפיסטית למוזיקה, מצאנו מתנדבים ויצאנו לדרך. וכך, בכל שבוע נפגשו הילדים עם אמנים ויוצרים, וזו ההזדמנות להודות למתנדבים: אדווה עמיאל, בת חן גבריאלוב לוטטי, ג'רום ארוש, ד״ר הישאם אבו גומעה, ורדה גנזך, טניה גרוזמרק, טניה שאולוב, מאיה הראל, מיכאל רוזין, מיכל צור ויינר, עדי דבידוביץ' ורונית דדון. המפגש האחרון שהתקיים בט"ו בשבט הסתיים בהתרגשות רבה".

בסדנה השתתפו חמישה ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. "בסדנאות לילדים עם צרכים מיוחדים הקבוצה קטנה", מסבירה נורית. "לא יותר משישה- שבעה ילדים, וזאת על מנת שיהיה יחס אישי. המטרה בסדנה החברתית הייתה שהם שיצליחו להתחבר אחד לשני, להראות שיש צורך שיש לתת לו מענה, וזה טוב בייחוד לילדים שעם כמה שהם רגישים, הפן החברתי הוא הפן הכי חלש אצלם".

הייתה ביניהם היכרות קודמת?
"חיברנו ילדים מהסביבה הקרובה כי המהלך היה נסיוני וראשוני. הם הכירו אחד את השני, ובכל זאת הייתה עבודה לעשות. זה סיפוק אדיר לשמוע את ההורים שמחכים להמשך".

יש עוד סדנה בדרך?
"יש כמה רעיונות. מרכזים בעיר פנו אלינו כדי לעשות אצלם סדנאות. אולי נפתח שניים במקביל, אחד במחשבים והשני באמנות".

"לסיים סדנה חברתית בדיוק בחג ט"ו בשבט זו סמליות עצומה", אמרה ישראלה שביט, בעלת מרכז שביט ללמידה שאירח בהתנדבות את הסדנה, ונתן לה במה וכלים. "אני מאמינה מאוד שבכל ילד טמון הגרעין המיוחד לו ותפקידנו כהורים הוא לגלות ולחשוף אותו. כשם שלהפיק שמן מהזית דרושה עבודה קשה, כך אתם ההורים אל תפסיקו ללחוץ (בעדינות) על מנת להוציא את המיטב. הורות זה מקצוע של החיים. תודה על ההזדמנות שניתנה לי ולכל 12 המתנדבים פשוט לתת, ותודה מיוחדת לשתי חברות חדשות לחיים ויקטוריה גרשקוביץ ונורית טופז. בטוחה אני שעוד יהיה המשך". ורדה גינזך, המתנדבת שהעבירה את מפגש הסיכום בנושא המילה הכתובה אמרה: "הנאה צרופה! ילדים החודרים ללב ברמות. כשיאנוש קורצ'אק כתב את משנתו, בין היתר כתב שילדים ראויים ליחס אוהד, לכבוד מעם המבוגר ולשהייה באווירה טובה, וזה תמצית להתייחסות של המובילים את התוכנית".

"אנחנו גאים מאוד בנורית שלנו", אמר יניב קקון יו"ר תנועת אשדודים, "על האש הבוערת בה לשנות את כל מה שדורש שינוי, על היכולת ליצור קשרים אמיצים ומעוררי השראה ועל הפעילות היצירתית, ללא לאות, שמשנה הלכה למעשה את המציאות לטובת כולנו. תודה למובילות הסדנה, למתנדבים וכמובן להורים שנתנו בסדנה אמון ואפשרו לקסם הזה להתרחש".

מאיה כהן, אמא של שני, אחת הילדות שנהנו מהיוזמה, הודתה על היוזמה. "תודה על הכל ולכולם לנורית חברה יקרה על היוזמות והרצון שלך להוביל את ילדנו", אמרה. "הילדים נהנו מאוד. מעבר לסדנה היה מפגש חברתי בין הילדים, מה שהם לא ממש זוכים לזה ביום יום. התרגשתי מאוד, והיתה לי זכות גדולה להגיע היום למפגש סיום ולראות מי עמד מאחורי כל הנתינה המדהימה שלכם. תודה רבה ממני ומשני באהבה, ואמן וירבו עוד מיליון מפגשים כאלה לילדים שלנו".

"יש לי חבר מיוחד הופך לאט לאט לדרך חיים במרחב הציבורי", מסכמת נורית, "השותפות שנרקמה עם חברותיי הנדירות, אפשרה לאימרה 'לחבק אותם ללא סיבה ולהקשיב גם כשזה ללא מילים', לקרום עור וגידים ולהפוך לממשית. לשמוע את צחוקם ולראות את חיוכם של הילדים, ממלא אותי באושר עצום ובהרגשה שאין מילים לתאר. תודה למתנדבים הרבים, לחבריי בתנועת אשדודים ולאחת והיחידה, ההשראה שלי לכל מה שאני עושה, אמילי. זוהי התחלה של מסורת וחברות רבת שנים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך