איש השנה בתרבות: מוטי מלכא

מוטי מלכא הוא ללא ספק מוביל השינוי שנעשה באשדוד ברמה התרבותית
איש השנה בתרבות: מוטי מלכא

חיי התרבות באשדוד זוכים לחשיפה ארצית בזכות הפעילות המקדמת את תחומי האמנות בכלל והאמנות הרב תרבותית בפרט. מי שמצליח להגשים את מטרתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי להפוך את המודל הרב תרבותי של אשדוד לאבן שואבת הוא מנכ"ל תאגיד המשכן לאמנויות הבמה, מוטי מלכא. הוא יזם, הקים וביצע באופן מעורר השראה אינספור פסטיבלים והפקות, דרכן מיקם את אשדוד כבירת התרבות החדשה של ישראל, ומיצב את המשכן לאמנויות הבמה כמוקד תרבותי מרכזי. בחודש שעבר נבחר לקבלת את פרס "גאון" ע"ש רנה וניסים גאון בתחום הנחלת מורשת יהודי צפון אפריקה, והודה כי הוא נרגש עד מעמקי ליבו על ההוקרה על פועלו לאורך השנים.

מלכא היה שותפו של לסרי לייסוד האנדלוסית, ומי ששימש כמנכ"ל התזמורת עד לזכייתה בפרס ישראל. הוא אף היה המייסד ויו"ר המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל. מזה שלושה עשורים מוטי פועל, יוזם ומוביל חיי תרבות ואומנות שהשפעתם ניכרת בחיי התרבות בישראל באופן ישיר ועקיף, ומביא את תרבויות צפון אפריקה, המזרח והים התיכון אל קדמת בימת התרבות בישראל. בחמש השנים האחרונות אנחנו נהנים מעושר תרבותי שהולך וגובר. ביוזמתו של מלכא הוקמו הפסטיבלים "ימי תור הזהב" – פסטיבל בינתחומי המבקש לקדם את הפתיחות והרב תרבותיות בישראל ברוח תקופת תור הזהב שבספרד-פורטוגל, הנערך בחול המועד פסח; פסטיבל מדיטרנה – הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה, קולנוע, אמנות וטעמים ממדינות הים התיכון, שמתקיים בשבוע הראשון של חודש יוני; פסטיבל "אושפיזין מוזיקלי" בחול המועד סוכות, המארח אמנים ומוזיקאים בשורת הפקות של מוזיקה וקולנוע, והפסטיבל "אשדודשירה" – פסטיבל למשוררות ומשוררים, ותיקים וצעירים, מכל רחבי הארץ.

פסטיבלים אלה הוסיפו רבות למיתוגה של אשדוד כעיר תרבות מובילה הנמצאת במרכז העשייה התרבותית בארץ, והם מושכים אליהם עשרות אלפי מבקרים. מלכא אף ליווה בשיתוף עיריית לוד את הקמת הפרויקט "מטרוז'", המשלב בין מוזיקאים ישראלים וערבים. בשבוע הבא, בתאריכים 26-27 בספטמבר, תתקיים לראשונה בישראל תחרות העוּד ע"ש סמי אלמגריבי כאן באשדוד, אף היא ביוזמתו.
תור הזהב התרבותי של אשדוד ממשיך גם השנה. מלכא לא נח על זרי הדפנה, נהפוך הוא. כשמציבים רף גבוה, צריך לשמור עליו, ובמשכן לאמנויות פותחים את תשע"ח ב"אושפיזין מוזיקלי" עם הפקות מקור, הופעות בכורה והפקות מיוחדות לפסטיבל כמו למשל המפגש בין אבי טולדנו לתזמורת הסימפונית אשדוד והופעה של להקת "טיפקס" שיחגגו 20 שנה לאלבום "נשיקה לדוד", ויארחו את ישי לוי, ניסים סרוסי וחיים אוליאל. עונת המנויים השישית של המשכן לאמנויות הבמה מציעה גם השנה תכנית תרבותית עשירה ומגוונת, ומצרפת אליה סדרה חדשה, "ג'אז במשכן", עם מופעי ג'אז מרתקים מהארץ והעולם. הסדרה משתלבת עם הסדרות תיאטרון, הקלאסית הגדולה, הצגות תיאטרון לילדים, ילדות קלאסית, מחול, זמר עברי, החיים הטובים, הערים המרתקות, אנדלוסית, אנדלוסית ילדים, סדרת הקולנוע חיים בסרט, פסטיבל אור ישראלי בחנוכה ושלל מופעים מהארץ ומהעולם. במילים אחרות, תמצאו במשכן מענה לכל ז'אנר תרבותי שאתם אוהבים.

כשסוקרים את העשייה, אין זה פלא שקרן גאון לחקר מורשת יהודי צפון אפריקה, ארגון "עם אחד ביחד", ומי שעומד בראש ועדת הפרס המכובדת, פרופ' אפרים חזן מהאוניברסיטה העברית, העניקו השנה למלכא את "פרס גאון". זוהי תעודת כבוד גם לעיר אשדוד, ואין עוררין לתרומתו של מלכא להפיכתה לגורם מוביל ומשפיע בכל הקשור לתרבות בישראל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך