מיזם חדש: קורס הגנה עצמית לנערות

בשנה שעברה השתתפו כ-400 תלמידות מעשרה בתי ספר בפרויקט הגנה עצמית בשם "החופש לבחור". מי שעומדת מאחורי היוזמה הייחודית והראשונה בארץ היא יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, אהובה יצחק עמרם
מיזם חדש: קורס הגנה עצמית לנערות

בשנת הלימודים החולפת, תשע"ז, השתתפו כ-400 נערות ממערכת החינוך באשדוד במיזם ייחודי. קורס להגנה עצמית לנערות, שהתקיים בבתי הספר היסודיים והעל- יסודיים באשדוד, תחת השם "החופש לבחור". הקורס העניק כלים ומיומנויות לזיהוי והתמודדות עם מצבי סיכון, להצבת גבולות בריאים בתחום המילולי, הרגשי והפיזי, אסרטיביות, טכניקות פיזיות ושבירת חסמים במטרה למנוע ולצמצם אלימות והטרדות מיניות כלפי נערות בפרט ונשים בכלל.

קורס ההגנה העצמית בבתי הספר הוא יוזמה של המשרד לקידום מעמד האישה במטרה להתמודד עם ההטרדות המיניות שהפכו "למכת מדינה". כעת, עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ח, נפתחת שנתו השנייה של המיזם, ובמשרד לקידום מעמד האישה בעיריית אשדוד קוראים לעוד בתי ספר להצטרף אליו. "פרויקט 'החופש לבחור' נועד להעלאות את המודעות ולתת מענה לחוסר הביטחון ולתופעה של תקיפות והטרדות מיניות ואלימות בכלל, והקניית דרכים ומענה לביטחון במרחב הציבורי, הבית ספרי וכדומה", אומרת אהובה יצחק עמרם, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה. "הפרויקט נעשה בשיתוף עמותת 'אל הלב', והוא הראשון מסוגו בארץ שניתן למערכת החינוך".

חוק ההטרדה המינית נחקק כבר לפני כ-20 שנה. הוא אוסר על הטרדה מינית מכל סוג שהוא, ומוגדר בכל התנהגות פסולה בעלת אופי מיני, המהווה כלי באמצעותו משתמש אדם אחד כדי לפגוע באדם אחר. יש להבהיר, שהמטריד והמוטרד כאחד יכולים להיות גבר או אישה, אבל המציאות מראה כי נשים, בעיקר, הן אלה שסובלות מההשפלות על רקע מגדרי, ומהתייחסות מבזה ומשפילה הרואה באשה אובייקט, חפץ ורכוש. הטרדה מינית קיימת בכל הגילאים. היא באה לידי ביטוי בצורות שונות. לעיתים באופן סמוי, כמו הערות ובדיחות גסות, רמיזות והצעות על רקע מיני, איומים מילוליים ופיזיים.

המקרים הבולטים הם במקומות עבודה כאשר מעבידים מנצלים את עמדות הכוח ויחסי המרות כדי להמשיך ולהטריד מתוך ידיעה שהמוטרד, בדרך כלל אישה, לא תתלונן הן בשל החשש שלא יאמינו לה, הן בשל בושה והאשמה עצמית, ובעיקר כדי לא לפגוע בילדים ולהרוס את המשפחה והחשש לאבד את מקום העבודה ומקור הפרנסה. בשנים האחרונות הנושא עלה לסדר היום בעדיפות גבוהה וזאת בעקבות הדרישה לשוויון בין המינים, והמודעות הגוברת והולכת לפגיעה בכבוד האדם, בחירותו ובפרטיותו. יותר ויותר נשים אמיצות ונחושות מתלוננות במשטרה ומוכנות לחשוף את עצמן, ולעבור, בהרבה מן המקרים, מסע נוסף של השפלה כדי לעצור את התופעה הנוראה.

"למרבה הצער, אנחנו שומעים על הטרדות מיניות במקומות העבודה, ברשויות המקומיות, בכנסת, במוסדות ציבורים, בצבא, במשטרה ואפילו רב קהילה ונשיא מדינה. אי לכך, העלאת הנושא לסדר היום וחשיפתו לכלל הציבור חשובה, ויש לתת לכך עדיפות גבוהה על מנת לצמצם ולמגר התופעה המטרידה", אומרת אהובה, "חשוב לי להדגיש, ואני אומרת לבני המין השני, תמשיכו להעניק מחמאות, לחזר, ולפרגן אבל שיהיה מובן וברור שכאשר אומרים 'לא', וכשאישה מסרבת ומגיבה בשלילה, היא גם מתכוונת לכך כבר מהפעם הראשונה".
הקורס מועבר על ידי מדריכה מהצוות המקצועי של "אל הלב" באווירה תומכת ובטוחה. אין צורך בניסיון קודם או בכושר גופני. בתום שנת הפעילות הראשונה של המיזם, כתבו המשתתפות משוב. "הסדנה נתנה לי עזרה איך להתנהג אם נוגעים בי, ואם ידברו אלי לא יפה אדע איך להגיב", כתבה נערה ממקיף ה', וחברתה כתבה: "הפעילות עזרה לי מאוד, נתנה לי ביטחון וכלים להתמודדות עם הטרדות והצקות".

תלמידות כיתות ו' בבית הספר "צפרירים" סיפרו לאחר שיעור בהתגוננות עצמית: "בתחילת הפעילות פחדנו מאוד שניפגע, ואז הבנו שהגנה עצמית משמעותה לקחת את כוחו של היריב ולנצל אותו לטובתנו. התנסינו במספר פעולות להגנה עצמית, והמדריכה הסבירה לנו על מקרים מעניינים שקרו לה ולאנשים אחרים. כשיצאנו מן השיעור, כולנו הסכמנו על דבר אחד: השיעור היה מאוד דינמי ופרקטי, וכולנו בסופו של דבר אהבנו אותו".

אהובה, מה המסר שלך לנערות?
"לנשים ולנערות אני אומרת: 'אל תהיי מוטרדת, הגידי 'לא' לשתיקה, תפני לארגונים השונים לסיוע, לתמיכה. תהיי אסרטיבית וחזקה'. אני מאמינה שהפתרון לצמצום ומיגור התופעה הכאובה נעוץ בראש ובראשונה בחינוך, בהעלאת המודעות לכבוד האדם ולשוויון מגדרי, וחשוב להתחיל כבר במערכת החינוך החל מהגיל הרך ועד התיכון ובכלל. כמו כן, יש לקחת אחריות כהורים, כמעסיקים, כבני זוג, וכחלק מהקהילה ומהחברה, לשתף פעולה, לחשוף, להתריע כדי לצמצם כל התנהגות פסולה בכלל ואת ממדי ההטרדה והפגיעה המינית בפרט כדי שנישאר חברה מתוקנת, ערכית וראויה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך