טום בן זקן: "לא עשיתי לעצמי מעולם שום הנחה"

טום בן זקן, קפטן מ.ס אשדוד לא מרבה להתראיין. הוא ידוע כאחד ששומר על פרטיותו. באופן חד פעמי לקראת פתיחת העונה הוא ערך ראיון באתר "וואן". ראיון בו הוא מדבר בגלוי על הכל. בן זקן: "אבא שלי הוא כל החיים שלי". למי שלא ידע טום החל את הקריירה בכלל...כשוער.
טום בן זקן: "לא עשיתי לעצמי מעולם שום הנחה"

פעמים רבות אמר טום בן זקן, קפטן מ.ס אשדוד ובנו של הבעלים, ג'קי את המילה "לא", לראיונות. טום אולי בן 22 אבל יודע טוב מאוד שכל מילה שלו תבחן ב"שבע עיניים". לקראת פתיחת עונת הוא חרג ממנהגו וערך ראיון עם עמית קרקו מאתר "וואן". טום דיבר בגילוי לב, אבל גם באחריות. ראיון עם בן, קפטן ומנהיג בקבוצה.

בשבת הבאה תפתח הקבוצה עוד עונה בליגת העל, "זה כיף לפתוח עוד עונה בליגת העל" אמר בן זקן והמשיך: "זאת זכות לשחק בליגה הזאת. עברנו התחלה לא פשוטה ונצטרך לראות איך הדברים יתקדמו אחרי ההכנה שעשינו". בהתחלה הלא פשוטה מתכוון המגן לקיץ מלא התהפוכות שעברה הקבוצה עם עזיבתו המפתיעה של מאמן הקבוצה דאז, רן בן שמעון, לאימון נבחרת קפריסין, החזרה לקווים ומינויו הזמני של יוסי מזרחי ולבסוף, לפני כשבועיים, מינויו הרשמי של ראובן עטר ששימש באותה העת כמאמן הפועל עפולה. "ההגעה של רן עזרה לנו מאוד, הוא הביא לנו הרבה. למדנו ממנו המון, הוא הביא משהו שלא היה קודם אבל עכשיו הוא לא נמצא".

העזיבה שלו הפתיעה אותך?
"העזיבה שלו הפתיעה אותי מאוד. לא ציפינו לזה, תכננו לעשות דברים טובים ביחד אבל זה הכדורגל, יש דברים מפתיעים ויש תחליף לכל מאמן, כמובן שהוא יהיה חסר".

האם לדעתך הייתה זו החלטה נכונה לאפשר לו ללכת?
"אני לא מתעסק באם זה היה נכון או לא, אני חושב שמבחינת הקריירה שלו לאמן נבחרת זו זכות גדולה ואני מאחל לו בהצלחה, אני אעקוב אחריו".

בכל כל הטלטלות מאמנים האלה, מה עבר עליכם השחקנים?
"עברנו קיץ לא קל בשביל שחקני כדורגל בעיקר כשזה בא בזמן ההכנה לעונה, כל חילופי המאמנים, אבל אני חושב שעשינו את זה בצורה הטובה ביותר כל השחקנים. כרגע זה לא בא לידי ביטוי במשחקי גביע הטוטו, אבל יש עוד שבוע עד הליגה ואני בטוח שעוד נראה את זה".

במאי 2016 עוד שיחקה הקבוצה בליגה הלאומית לאחר היעדרות של שנה מליגת העל וירידה כואבת במחזור הסיום מול הפועל תל אביב בעונת 2015/16, הירידה ההיא השאירה רבים משחקני אשדוד מצולקים ואף היו רגעים בעונה שעברה כי החשש לחזור למקום ההוא גבר וערער אותם: "היו קצת חששות כשהיינו במקום האחרון ואז הגיע יוסי שביחד עם רוני, הצלחנו לעשות תוצאות טובות ולטפס קצת. אחרי זמן כשחשבנו שאנחנו בסדר, שוב חזרה הסיטואציה הזו שלא הצלחנו ואז כבר היה מלחיץ אבל העיקר שהכל בסדר ונשארנו בליגה".

בן זקן על המגרש. (צילום: פבל)

עונת המשחקים עוד לא החלה, אך יש המסמנים את הקבוצה כאילו תתקשה בליגת העל השנה. בן זקן לא מתרגש מאמירות אלו: "עזבו אותנו כמה שחקנים וחתמו כמה שחקנים חדשים, אנחנו צריכים עוד זמן להתחבר בעצמנו. יש לנו עוד מקום לרכש, יש עמדות של זרים שעדיין פנויות וכשהסגל יתגבש, אני מאמין שאנחנו נהיה קבוצה הרבה יותר טובה ממה שאנחנו עכשיו".

לא הכל היה הפכפך בעונה שעברה עבור אשדוד ובן זקן בפרט. הקפטן היה חלק בלתי נפרד מחוליית ההגנה שסיימה שלישית בטיבה מבחינת ספיגת שערים, כשלפניה סיימו הגנות הפועל באר שבע האלופה המכהנת וסגניתה, מכבי תל אביב.

מה היה כל כך מיוחד בהגנה של אשדוד שהפך אותה למה שהיא?
"היינו מלוכדים, אנחנו חברים טובים אחד של השני וזה לא רק ההגנה, האלה גם שחקני הקישור וההתקפה. נקווה לשמור ואפילו לשפר את המקום השלישי אם נצליח".

גם ברמה האישית, עבר המגן עונה טובה מאוד, אם כי הוא עדיין לא מחשיב אותה לטובה ביותר בקריירה שלו: "היא הייתה הכי טובה מבחינת זה ששיחקתי המון משחקים בליגת העל אבל אני חושב שהעונה שהייתה לי בליגה הלאומית, הייתה עונה טובה מבחינה אישית. שיחקתי הרבה משחקים, הוכחתי את עצמי ואני מקווה להשתפר העונה".

"התחלתי בילדים כשוער בכלל" מחייך בן זקן כשנזכר בדרך שלו לעמדת המגן, "בגילאים האלה מחליפים הרבה תפקידים ואז המאמן שהיה לי באותה העת, סילבן בן סימון, שאימן את כל השחקנים שיצאו מאשדוד, החליט שיהיה לי הכי טוב בתפקיד המגן ומאז אני שם. אני אוהב את התפקיד הזה מאוד, זה תפקיד מענין.

יש לך מודל לחיקוי בעולם הכדורגל אחריו אתה עוקב ולומד?
"יש לי כמה מודלים לחיקוי כשבראש ובראשונה זה דני אלבס, אבל חוץ ממנו אני משתדל לעקוב אחרי הרבה מגנים וללמוד מהם כמה שאפשר".

זו השנה השניה אותה תפתח כקפטן הקבוצה בגיל די צעיר, איך ההרגשה לשמש בתפקיד כה משמעותי בגיל הזה?
"הגשמתי את אחד החלומות הכי גדולים שלי וזה היה להיות קפטן, אני מקווה שאני עושה את זה בצורה הכי טובה שאפשר כי זה באמת, בשבילי, משהו שאני לא יכול לתאר אותו".

,יש לו רעב להצליח". עטר ועוזרו צדוק מלכה.

ניתן לראות על המגרש כמה ראוי הוא לשמש בתפקיד זה שכן בכל עת, נראה מעודד את חבריו, מכוון, מסביר או במילה אחת "מנהיג", כפי שלדעתו יבחרו שחקני קבוצתו לתאר אותו. משחקן במעמדו מצפים להתנהלות אחרת אך מספיקות כמה דקות בודדות של שיחה אתו בכדי להבין כי מדובר באדם של עבודה קשה שלא נח רגע, נחוש להצליח ושומר על אורח חיים מקצועני: "היום שלי מתנהל לפי האימונים, קם מוקדם, אוכל טוב, נח ומשתדל להיות בחדר כושר שלוש פעמים בשבוע" ולא, הוא לא מוכן לקבל שום יחס מיוחד: "לא עשיתי לעצמי מעולם שום הנחה ואף אחד לא עשה לי גם הנחות, אני גם לא צריך שיעשו לי. אני בחור שעובד קשה מאוד ורוצה להצליח ברמה גבוהה, אני עוד אפתיע הרבה אנשים".

הנשימה העמוקה הזו שחש טום בסיום ראיון מעידה על האדם המופנם והביישן ששומר על צניעות בצורה יוצאת דופן אך אולי גם מעידה על דעותיו לגבי ראיונות לתקשורת שפגעה בו בעבר: "נכוויתי כמה פעמים מהתקשורת אז אני משתדל להתראיין מתי שצריך ומתי שנכון. עם השנים פיתחתי לעצמי חוסן מנטלי, מה שעברתי זה משהו שלא כל שחקן עובר אז שום דבר לא יכול להכשיל אותי מבחינה תקשורתית"

טום התייחס גם למשפחה האישית שלו במהלך הראיון. הוא ידע שישאלו אותו על אבא ג'קי וענה "דוגרי". ישיר. בדיוק כמו הבחור שהוא באמת: "אנחנו מתחזקים מזה והקשר המשפחתי שלנו הולך, גדל ומתחזק" סיפר בן זקן והוסיף: "האחריות שלי עכשיו היא כמובן יותר גדולה, אני צריך לדאוג יותר לאחים שלי ולהיות יותר בבית". לא סתם מציין השחקן הצעיר את אחיו הקטנים שכן מדובר במין שבט קטן ומאוחד שכולל בתוכו, בנוסף לאב המשפחה, את האם דורית, טום הבכור, ואחריו שירז, אוראל, אדיר ובת הזקונים תהל. "המשפחה מעל הכל, אני קשור לאחים שלי מאוד, אנחנו די קרובים בגיל ובכל התקופה הזאת התחברנו עוד יותר".

"אבא שלי הוא האדם הכי קרוב אליי" מספר בהתרגשות בן זקן על אביו: "הוא חסר מאוד. אנחנו מדברים כל יום כמה פעמים ביום ומתראים הרבה. הוא מייעץ לי בענייני כדורגל, אני מעדכן אותו עד כמה שאפשר בכל פרט. הכי חשוב לי בעולם לרצות אותו ושהוא יהיה גאה בי".

כאמור, בין עסקיו הרבים של ג'קי האב, נמצא גם ה"בייבי" שלו, מועדון הכדורגל בו משמש כבעלים, מ.ס אשדוד, "האם אבא אמר לי לשמור לו על הקבוצה? לא הוא לא אמר לי את זה אבל כחלק מתפקידי כקפטן, אני אמור לשמור על הקבוצה, על השחקנים, לקשר בין השחקנים למאמנים" אמר המגן.

כמו משפחה. שחקני מ.ס אשדוד (צילום: טל אקוקה)

הבן הצעיר לבית משפחת בן זקן, אדיר, משחק במועדון גם כן, זאת בידיעה כי ייתכן כי ביום מן הימים ואולי אפילו כבר עכשיו יאלץ כמו אחיו הגדול להתמודד עם התווית "הוא פה בזכות אבא", אך יכול להתנחם בכך שיקבל את הטיפים הנכונים כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הסיטואציה כפי שעשה טום העונה עם משחקים טובים ומוכחים בליגת העל שהראו לרבים כי הגיע הזמן להתייחס אליו כשווה בין שווים. "אני חושב שכבר הסטיגמה הזאת מאחורי, הוכחתי לכל מי שפקפק ביכולות שלי שהיא מספיק טובה ושאני לא רק ‘הבן של’. אני טום בן זקן ומשחק בזכות עצמי. עבדתי קשה כדי להגיע לאן שהגעתי, אני שואף כמובן להגיע יותר רחוק, יש לי המון מה ללמוד, להשתפר ולהתקדם".

אין ספק שהאהבה למועדון שהפך מפעל חייו של ג'קי והאהבה לעיר אשדוד עצמה נדבקה גם לטום שמתאר את המועדון כמשפחה.

מה עושה אותו כל כך מיוחד בעינייך?
"אנחנו משפחה אחת גדולה, כולם חברים של כולם. כולנו גם פלוס-מינוס באותו הגיל וזה כיף כי אנחנו גם רצים כבר כמה שנים ביחד, ככה שאנחנו חברים טובים אפילו יותר מידי טובים".

במשפחה כמו במשפחה לפעמים גוזלים עוזבים את הקו בכדי לפרוס כנפיים, כך גם במ.ס אשדוד, לא מעט שחקנים טובים ומוכשרים יצאו מחדר ההלבשה של המועדון מעיר הנמל, אך כמו היוצאים גם יש את אלו שאפשר אולי להגיד נשארים "מאחור", אך בן זקן בטוח: "אין באשדוד קנאות, אנחנו מפרגנים אחד לשני ושמחים שהם מצליחים".

ואם נהיה מעט יותר ספציפיים, המגן מפרגן לשחקנים איתם גדול, שעזבו לאלופת המדינה הפועל באר שבע: "מיכאל וניב (אוחנה וזריהן) הם חברים ממש טובים שלי ואני מאוד אשמח שהם יצליחו. לכל אחד יגיע הרגע שלו וכשזה יקרה גם הם ישמחו בהצלחתנו". למרות המחויבות לעיר והמועדון, גם למגן יש שאיפות להתקדם עם הזמן, "יש מחשבות ברור, לכל שחקן יש מחשבות איך להתקדם בעתיד שלו אבל כרגע אני בקבוצה האהודה עליי ואני נהנה להיות כאן. אני מרגיש שזאת זכות לשחק ולהיות הקפטן של הקבוצה הזאת, כשיגיע הזמן שלי להתקדם אני חושב שאני אעשה את זה. עוד חמש שנים? מאחל לעצמי להיות בליגה אחרת באירופה".

מה לגבי נבחרת ישראל? גם ההגעה לשם נרשמה כמטרה ב"פנקס השאיפות" הדימיוני שלו, אך שוב הוא מסייג ומנסה להסביר כי כל דבר בעתו, "יש לי עוד זמן עד שאגיע לנבחרת, אני צריך להצדיק קודם עוד את היכולת שלי. צריך לעבוד קשה וכשיגיע הרגע שלי ואצטרך להיות, אני מאמין שאהיה שם".

אז עד שיהיה את הקפיצה שלו, בן זקן רוצה להגשים כבר העונה את החלום הכי גדול שלו והוא "להביא תואר ראשון לאשדוד". מי שאמור להיות המוביל בהגשמת החלום הזה, הינו המאמן החדש של הקבוצה, ראובן עטר, שיהווה עוד אחד מהרבה מאמנים דרכם עבר השחקן בקריירה לא ארוכה במיוחד, "למדתי מכל מאמן שעברתי דרכו, אני משתדל לקחת מכל אחד משהו. אם זה מאייל לחמן, אם זה מיוסי מזרחי שהתאמנתי תחתיו פעמיים או שלוש, רן בן שמעון כמובן. בנוער היה לי מאמן גדול שקוראים לו איציק עובדיה. גם מניר קלינגר למדתי, למדתי מכל אחד מה שאפשר ללמוד".

אז איך התרשמת מהמאמן החדש עד כה?
"לא יצא לי עדיין להתאמן הרבה עם ראובן אבל אני מתרשם מהרעב שלו, מהרצון שלו להצליח ואני חושב שזה יעזור לנו מאוד שיש לנו מאמן שרעב להצלחה".

אסוציאציות:
כדורגל- אהבה
מ.ס אשדוד-אהבה יותר גדולה
פלייאוף עליון-בעזרת השם
תואר-חלום
ליגה לאומית-פחד
משפחה-מעל הכל
אהבה-כשיגיע הזמן
אבא-כל החיים שלי
טום בן זקן-איש של עבודה קשה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך