פרשת בלק

כתוב בפרשה: "כי מאן ה' לתתי להלוך עמכם...". כל מי שיש בו שלושה דברים הללו: עין טובה, רוח נמוכה, ונפש שפלה הוא מתלמידיו של אברהם אבינו. ושלושה דברים אחרים שהם עין רעה, רוח גבוהה, ונפש רחבה, הוא מתלמידיו של בלעם הרשע.
טור של שריקי

נחלקים כל יושבי תבל לשתי קבוצות, תלמידי אברהם אבינו ותלמידי בלעם הרשע. כל אדם יכול לבחור לעצמו בית מדרש שאליו הוא חפץ להשתייך, וכאן כדאי לזכור את המשנה שאומרת: תלמידי אברהם אבינו אוכלין את העולם הזה ונוחלין העולם הבא, ואילו תלמידי בלעם הרשע יורשים גהינום ויורדים לבאר שחת.

הבוחר בדרכו של אברהם אבינו יכול לחשוב פן יפסיד את האושר בעולם הזה ע"י ויתורים שונים וכבישת היצר. לעומתו נדמה לתלמידי בלעם שהם מנצלים לכל הפחות את חיי העולם הזה. המשנה מלמדת אותנו עד כמה טועים אלה וגם אלה. בלעם ותלמידיו מפסידים גם את העולם הזה, וגם את העולם הבא, ואילו תלמידי אברהם אבינו מאושרים בעולם הזה וטוב להם לעולם הבא.

מנהגי ימי בין המיצרים
מי שמנגן לפרנסתו, או שמלמד נגינה, מותר לו להמשיך בכך עד ראש חודש אב, מכיוון שאינו עושה זאת כדי לשמוח אלא להתפרנס, וכן מותר לתלמידים מסיבה זו ללמוד נגינה בימים אלו, אם קיים חשש סביר שההפסקה בלימוד תפגע בהם, והם יתקשו לחזור למסלול בהמשך.
סעודות מצווה המתקיימות בימין אלו, כגון בר מצווה (ביומו), ברית, פדיון הבן, שבע ברכות או סיום מסכת, יש המתירים לנגן, לשמוע מוסיקה ולרקוד, ובסעודות מצווה המתקיימות לאחר ר"ח אב, לכל הדעות אסור.

שמיעת שירים שקטים ועצובים על ידי רדיו טייפ וכיו"ב אינם אסורים. ויש מי שכתב שבכלל שמיעת שירים בדרך זו אינה אסורה, מכיוון שאפשרות זו לא הייתה בכלל הגזירה. כמו כן שמיעת שירי קודש לכבוד ה', שירים שמוסיפים יראת שמיים מותרת. מותר לטייל ולשחות בבריכה או בים, אולם משנכנס אב ממעטים בשמחה, ולכן יש לאסור זאת. מי ששוחה לשם בריאות, מותר לו להמשיך לשחות גם בתשעת הימים. אכן יש שנמנעו ללכת בימים אלו לבריכה או לים מחשש לסכנה.

נוהגים שלא לברך שהחיינו בימים שבין המצרים. בשבתות שבין המצרים, יש שאסרו לברך שהחיינו, ויש שהתירו, ומנהגינו להקל.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך