מהי קצבת נכות כללית של ביטוח לאומי?

בכל הנוגע לקצבאות נכות כללית של הביטוח הלאומי, אני נשאלת על ידי לקוחותיי שאלות רבות, כגון: מהי קצבת נכות? מי זכאי לקבל אותה? איך מגישים בקשה והאם ניתן לערער? על חלק משאלות אלו אנסה לענות בכתבה זו.
עורכת דין

בכל הנוגע לקצבאות נכות כללית של הביטוח הלאומי, אני נשאלת על ידי לקוחותיי שאלות רבות, כגון: מהי קצבת נכות? מי זכאי לקבל אותה? איך מגישים בקשה והאם ניתן לערער? על חלק משאלות אלו אנסה לענות בכתבה זו.

חשוב להבין שקצבת נכות כללית נועדה לתת עזרה מינימלית לנכים שאינם זכאים לקצבה מכל מקור אחר. חוק "הנכות הכללית" מתייחס לנפגעים הסובלים מנכות, שאינם נכללים באף אחד מהחוקים האחרים הקיימים המתייחסים לנכים. כל נפגע אשר סובל מנכות, שאינו מכוסה בביטוח מכוחו של חוק קיים המטפל בקבוצת נכים מוגדרת, יכול לתבוע הכרה בו כנכה מכוח "חוק הנכות הכללית", ובתנאי שהוא עומד במלוא התנאי המוסד לביטוח לאומי.

מדובר באנשים הסובלים מנכות מלידה, ממחלה, מתאונה מקרית או ממעשה עוולה. נכים אשר נפגעו כתוצאה מפגיעה בעת השירות הצבאי, בתאונת עבודה או פעולת טרור, מקבלים קצבאות, שירותי שיקום, טיפול וכיו"ב מכוח חוקים אחרים. מטרת קצבת הנכות הכללית היא לפצות את האדם הנכה על אובדן כושרו להשתכר ולא על עצם קיום הנכות. לפיכך, כדי לקבל קצבת נכות כללית מן הביטוח הלאומי, על הנפגע לעמוד בתנאים רבים ומצטברים הכוללים אחוזי נכות רפואית מינימלית על פי החוק ואובדן או ירידה ביכולת ההשתכרות.

לעניין אחוזי הנכות הרפואית, על הנפגע להוכיח שהינו בעל לפחות 40% נכות רפואית, (לאישה עקרת בית לפחות 50% נכות רפואית). במצב בו אף אחת מהנכויות איננה עולה על 25%, יש להגיע למינימום של 60% נכות רפואית. הנכות הרפואית מחושבת לא בצורה של חיבור הנכויות אלא בצורה של שקלול אחוזי הנכויות השונות. בנוסף על הנכות הרפואית, המוסד לביטוח לאומי בודק גם את היכולת תפקודית, הנפגע נבדק האם אין לו יכולת להשתכר בכל עבודה סבירה. "עבודה סבירה" היא למעשה כל עבודה אחרת ללא תלות במקצוע או בתפקיד שמילא לפני שחלה.

כמו כן, ישנו גם קריטריון כספי, במוסד לביטוח לאומי בודק כי כושר ההשתכרות של הנפגע הצטמצם בפועל ב–50% או יותר. סכום קצבת הנכות הכללית נקבע על-פי דרגת אי- הכושר לעבוד. מי שדרגת אי- הכושר שלו הינה 74% או יותר זכאי לקצבה מלאה. מי שנקבעה לו  נכות בין הדרגות 60% ל- 74% יהיה זכאי לגמלה חלקית באופן יחסי לדרגה (למשל- מי שאושרה לו דרגה של 60%, יקבל 60% מקצבה המלאה).

חשוב להבין שאין קשר בין הסכומים שהשתכר בפועל הנפגע טרם אירוע הנכות לבין קצבת הנכות הכללית, סכום קצבת הנכות מחושב על-פי השכר הממוצע במשק והוא תלוי בשיעור הנכות, במספר התלויים של הפונה, הכנסות שיש לפונה ועוד. יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת משפטית, כמו כן במקרים של שאלות וסוגיות בנוגע לנכות כללית מומלץ להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום זה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך