המאבק לטובת העסקים הקטנים בארץ יוצא מאשדוד

סיוון כהן וצוות "הכל כלול" של ערוץ 10 הגיעו השבוע לראיין את אושרי ניזרי מאשדוד, הבעלים של "פיצה איטליאנו", ומי שמוביל את מאבק העסקים הקטנים בחברות האשראי, המחייבות אותם בעמלת ביטול עיסקה טלפונית. "הגענו לכנסת, נשלחו שאילתות לכל הגורמים הרלוונטיים, מעל ל-200 בתי עסק תלו שלטים, שברנו את הרשת החברתית, ואנחנו עולים עוד שלב ומכוונים גבוה לתקשורת הארצית", אומר ניזרי. "קורה פה משהו גדול שיוצא מהעיר שלנו. המחאה נגד עמלות הביטול היא יריית הפתיחה. במצבם של העצמאים יש עוד עשרות מחאות עד שנגיע לעבוד ולהתפרנס בכבוד. לעבוד קשה אף אחד לא יכול ללמד אותנו, נולדנו לעבוד קשה, אבל כבר אי אפשר לדרוך עלינו כי אנחנו יחד"
המאבק לטובת העסקים הקטנים בארץ יוצא מאשדוד

זה התחיל מקבוצת בעלי עסקים קטנים באשדוד שהחליטו להתאגד כגוף. יש להם דף פייסבוק בשם "עסקים קטנים חושבים בגדול", יש להם תכנית שלמה שאף הוצגה לראש העיר, מובילי הקבוצה הם דוד קקון ואושרי ניזרי, וזה האחרון יזם מחאה שסחפה אחריה בעלי עסקים באשדוד ומחוצה לה. במה מדובר? בעמלת ביטול עסקה טלפונית. עסקאות מתבטלות כשמדובר בכרטיס מזויף, כאשר הלקוח מתכחש לעסקה ועוד. כשאנחנו כלקוחות מתקשרים לבטל עסקה כזו, חברות האשראי מבצעות את הבקשה מבלי לבדוק אם היא אכן נכונה. הלקוח התלונן, וחברת האשראי מזכה אותו, אך לוקחת עמלת ביטול מבעל העסק, וגם מקזזת את הסכום בתוספת עמלת סליקה מבעל העסק.

אושרי, הבעלים של "פיצה איטליאנו", שמר את כל התיעודים של ביטולי העסקות, וגילה כי במשך השנים סכום ההחזרות הגיע לעשרות אלפי שקלים. הוא החליט לקדם יוזמה, וכדבריו "לנסות לעצור את חוסר הצדק והעוול שנגרם לעסקים, שגם כך מתמודדים עם יותר מדי קשיים ונלחמים על קיומם".

מרבית העסקים העובדים עם כרטיסי אשראי בחיוב טלפוני, מכירים טוב את הבעיה, רק חושבים שמדובר בבעיה ספציפית של העסק הפרטי שלהם. לאט לאט הם מבינים שמדובר במכת מדינה. עסקה טלפונית שמבוצעת בכרטיס אשראי מוגדרת על פי חברות האשראי כעיסקה בסיכון גבוה, או עיסקה במסמך חסר. למרות כל אמצעי האבטחה שנוקטים העסקים (אישור חברת שבא, 3 ספרות אחרונות קוד אבטחה, קופה ממוחשבת ועוד…), אין להם שום זכות דיון או מעורבות בהחלטת חברת האשראי שמבטלת את העסקה, ומאמינה באופן עיוור ללקוח ולא לבית העסק. ידם של העסקים כבולה כי הם בודדים מול ענקיות האשראי שאין להם שום סיכוי נגדן.

הצלחה של המהלך תהיה בשורה משמעותית עבור עשרות אלפי עסקים הנותנים שירותים בעסקאות טלפוניות. דוד קקון, נציג ארגון העסקים המקומי, מספר כי כיוון שהעתיד מכוון לשימוש מוגבר בכרטיסי אשראי, יש להיערך עם תיקון לעיוות שלא לדבר על החזר רטרואקטיבי.
המחאה התחילה בקטן, באשדוד, דרך חברי הארגון שתלו שלט, הצטלמו אתו והעלו לדף הפייסבוק. המהלך התרחב וגדל, ומעל ל-200 בתי עסק הצטיידו בשלט המחאה. גם היום כל עסק שנפגע או רוצה להביע סולידריות עם המאבק יכול לבקש שלט לתלייה בעסק, וכל עסק שיעלה צילום עם השלט, ייכנס לאלבום בדף הפייסבוק. בעלי עסקים קטנים משדרות, גדרה, קרית מלאכי וגן יבנה חברו למאבק כבר בשבוע הראשון. מכתבים נשלחו לחברי כנסת וארגוני עסקים ארציים לוקחים חלק במאבק. בעלי עסקים רבים תלו שלטים מעל בתי העסק שלהם, והם מפיצים את מחאתם ברשתות החברתיות.

בתחילת החודש התקיימו שתי פגישות שהחבר'ה האשדודים מקווים שיניבו פירות להמשך המאבק. הראשונה שבהן הייתה עם חבר הכנסת מיקי לוי, סגן שר האוצר לשעבר, שהגיע לפגוש את קקון וניזרי, יחד עם עוד מספר בעלי עסקים באשדוד. ח"כ לוי הפנה שאילתא בנושא לשר האוצר. פגישה נוספת התקיימה עם עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל. נשקלת גם תביעה ייצוגית מסודרת לבעלי עסקים מאשדוד מול חברות האשראי.

השבוע הם גם הגיעו לתקשורת הארצית. סיוון כהן וצוות התכנית "הכל כלול", המשודרת בערוץ 10, הגיעו לראיין את אושרי.

"הגענו לכנסת, נשלחו שאילתות לכל הגורמים הרלוונטיים, מעל ל-200 בתי עסק תלו שלטים, שברנו את הרשת החברתית, ואנחנו עולים עוד שלב ומכוונים גבוה לתקשורת הארצית", אומר ניזרי. "קורה פה משהו גדול שיוצא מהעיר שלנו. מצטרפים אליו מערים נוספות, ונפתחת לאט לאט תיבת פנדורה שאיש לא חלם לפתוח. המחאה נגד עמלות הביטול הייתה ותישאר רק יריית הפתיחה. במצבם של העצמאיים יש עוד עשרות מחאות עד שנגיע לעבוד ולהתפרנס בכבוד. לעבוד קשה אף אחד לא יכול ללמד אותנו, נולדנו לעבוד קשה, אבל כבר אי אפשר לדרוך עלינו כי אנחנו יחד".

אושרי נמצא כעצמאי בתחום המזון כבר 14 שנה. "הגיע הרגע להפסיק לחשוש להביע דעה", הוא אומר, "צריך להחזיר לבעלי העסקים את היכולת להאמין בעצמם וביכולתם לשנות. צריך לגרום לנבחרי הציבור להבין שהם צריכים לשרת אותנו, את אותו הציבור שמתגייס לצבא, עושה מילואים, משלם מיסים ונושא בנטל היומיומי לקיומה של מדינת ישראל".

בהזדמנות זו מבקשים בעלי העסקים להבהיר כי ברגע שאתם, הלקוחות, מבטלים עסקת אשראי, אתם פוגעים בעסק הקטן והוא ניזוק פעמיים, גם מכם וגם מחברות האשראי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך