שיכורים בני 12!

בנוסף לעשר המכות שקראנו בהגדה, יש עוד שתי מכות מדאיגות במיוחד: אלכוהול וסמים

מה שקרה בחול המועד בטבריה צריך להדליק לכולנו, ציבור ההורים, נורות אזהרה אדומות בגודל של פרוג'קטור. בני נוער מגיל 12 ומעלה השתלטו על החופים באזור הצפון, שתו אלכוהול בכמויות מטורפות והתנהגו בצורה לא אחראית בעליל. הווליום בשמיים, לכל קבוצה של חמישה נערים יש בוקסה אחת שמנגנת בקולי קולות מוסיקה ים תיכונית לא ברורה או מוסיקת מועדונים שגורמת להם לקפוץ ולנוע בלי הפסקה. השילוב הקטלני הזה של אלכוהול זול, חברים, צעירות ומוסיקה טובה, ברוב המקרים מוביל לתוצאות רעות. רעות מאוד.

בחול המועד זה נגמר עם שלושה צעירים שטבעו למוות בכנרת, כל אחד מהם ילד טוב ומדהים, עם משפחות סופר נורמטיביות שלא יודעות להתמודד עם המצב הבלתי אפשרי הזה. עדיין לא ברור מה גרם לאותם צעירים להיכנס למים בחופים לא מוכרזים, ללא שירותי הצלה, אבל מול הטרגדיה הזו השאלות הללו הופכות למיותרות. מה שכן, כולנו צריכים ללמוד מהלקח העצוב הזה, ולעמוד על שלנו מול הילדים המתבגרים שלנו, שרוצים לעשות ככל העולה על רוחם מבלי להבין את חומרת מעשיהם.

הרשות למלחמה באלכוהול קיימה לא מכבר מחקר מקיף בנוגע להרגלי השתייה של בני הנוער בישראל. מאות צעירים מרחבי הארץ (גם מאשדוד) לקחו חלק במחקר, והעניקו תשובות שצריכות להדאיג את כולנו. על פי נתוני אותו מחקר, היקפי השתייה בקרב "הנוער המנותק" דומים לאלו של המבוגרים: כאשר מדובר על שכרות ושתיית בולמוס המספרים מדאיגים בהרבה. כ-50% מהנוער המנותק דיווח על שכרות בחודש האחרון וכ-40% סיפרו על שתיית בולמוס (חמש מנות אלכוהול או יותר). בקרב הנוער הלומד הנתונים נמוכים בהרבה אך עדיין מדאיגים: כ-30% דיווחו על שכרות וכ-25% על שתיית בולמוס. זה אומר שאחד מכל שלושה ילדים נורמטיביים שותה לשוכרה בצורה לא אחראית ולא מבוקרת, עד שהוא מאבד את הראש. משם הדרך למכות, דקירות ומעשים נוראיים אחרים, הדרך קצרה מאוד.

ממחקרים שנבחנה בהם צריכת אלכוהול בקרב קטינים עולה כי שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל נע בין 50% ל-60%. נמצא גם כי חלה החמרה בכל הקשור לגיל התחלת השתייה בישראל, שהולך ויורד. 19% מכלל הבנים ו-8% מכלל הבנות בגיל 11 (כיתה ו') דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים פעם בשבוע לפחות.

שימו לב מה אומרים בני הנוער באותם מחקרים, מה גורם להם לשתות עד שהם מאבדים את עצמם לדעת: "כי חברים שלי שותים". "כי מסקרן אותי איך מרגישים אחרי שתייה". "כי אין לי מה לעשות וזה חלק מהבילוי". "משעמם בלי אלכוהול". "להרגיש היי". "להשתחרר ולהתגבר על בושה". "כי אני אוהב את הטעם". "להרגיש רגוע ונינוח". "לחגוג אירוע מיוחד". "להתמודד עם רגש לא נעים". "כי כולם עושים את זה". "להתנתק מעצמי". "להתמודד עם לחצים".

הנתון הכי מפחיד הוא שבשנה האחרונה נרשמה עלייה דרמטית בקרב ילדים בני 12 שצרכו אלכוהול עד למצב של אשפוז בבית החולים. מבתי החולים הסמוכים לאשדוד נמסר כי בשנה האחרונה הגיעו למיון ילדים עשרות בני נוער בגילאי 12-16 בשל מצב קשה של שכרות. אם פעם היינו רואים יותר ילדים בני 15-14 ומעלה, כיום אנחנו פוגשים ילדים בני 11-13 שמובאים במצב של שכרות או עם תופעות לוואי ופגיעות נלוות. התופעה שכיחה יותר בקרב בנים ובסופי שבוע או בחופשות.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך