תנו לנכים לחיות בכבוד!

כל אחד מאיתנו צריך לעשות את ההשתדלות ולו הקטנה ביותר כדי להשמיע את זעקתם של ציבור הנכים, שחלקם נאלצים לקבץ נדבות כדי להביא אוכל הביתה

צבא ספרטה, אחד הצבאות האימתניים בתולדות האנושות, היה זורק קשישים ונכים מהצוק הכי גבוה, כדי שאלה לא יעכבו את העשייה של הצבא האכזר הזה בדרך לניצחון. בישראל 2017 אומנם לא זורקים פיזית את הנכים מצוק גבוה, אבל עושים לא מעט פעולות נוראיות כדי לפגוע בציבור הנכים. בישראל, מדינה עם יוקר מחיה מרקיע שחקים, עומדת קצבת הנכות המקסימלית על פחות מ-2,500 שקל לחודש. בסכום העלוב הזה במדינה מצפים שהנכים ירכשו תרופות, יעברו טיפולים פיזיוטרפיים, יאכלו, ישתו ויסיימו את החודש כמו שצריך.

ציבור הנכים החליטו לעשות מעשה, התאגד בצורה מסודרת, ופתח במאבק ציבורי רחב היקף. למרבה הצער, המאבק הזה לא סוחף אחריו את עמך ישראל, וכל אחד מאיתנו צריך לעשות את ההשתדלות ולו הקטנה ביותר כדי להשמיע את זעקתם של הנכים, שחלקם נאלצים לקבץ נדבות כדי להביא אוכל הביתה. חלק מהנכים פתחו בשביתת רעב, וזה מדהים עד כמה זה לא מזיז למקבלי ההחלטות, שאומנם ממשיכים לצאת בהצהרות חלולות, אבל בפועל לא עושים עבורם דבר וחצי דבר.

כיום עומדת קצבת הנכים החודשית לנכה 100% על 2,342 שקל בלבד. לפי נתוני הביטוח הלאומי, כ-230 אלף ישראלים קיבלו קצבת נכות בשנה החולפת, כמעט אחד מכל עשרים אנשים בגיל העבודה. "היום אין כמעט נכה שלא מעוקל", אומר דוד, בן לזוג הורים נכים, שפתח בשביתת רעב. "מתקשרים אלי עשרות אנשים ביום, אני בוכה. כל אחד מספר לי את הסיפור שלו: 'ההוצאה לפועל באה, דופקת לנו בדלת, בגלל שלא שילמנו את החשבונות. יש חודשים שאין לנו כסף לתרופות, יש חודשים שלא יכולים ללכת לטיפולים'. זה לא רק הסיפור של אבא ואמא שלי, זה הסיפור של כל הנכים במדינת ישראל".

ב-2015 הוציא הביטוח הלאומי כ-13.6 מיליארד שקל על קצבאות לנכים מסוגים שונים, כ-3.5% מסך ההוצאה הממשלתית. העלאת קצבת הנכות לרמת שכר המינימום, 5,000 שקל לחודש, תגדיל את ההוצאה בכשישה מיליארד שקל, כלומר תגדיל את סך ההוצאות על קצבאות אלו לכ-5% מהתקציב. זה כל הסיפור, ועל כך נאבקים הנכים במדינה שלנו. אני רוצה לראות איש ציבור אחד שלא יצביע עבור הצעת חוק שכזו. המדינה שלנו מוציאה סכומים הרבה יותר גבוהים על דברים הרבה פחות חשובים, כאן מדובר בקיום של מאות אלפי משפחות, שגם ככה המזל לא האיר להם פנים, ובמקום שנכבד אותם וניתן להם כתף, אנחנו מגלגלים אותם מכל המדרגות.

למרבה הצער, יש לנו ממשלה נטולת חמלה. הנכים נמקים יום-יום תחת עול הוצאות בלתי אפשרי והממשלה לא מתקדמת בכיוון שלהם, אלא דוחה שוב ושוב את הנושא. על התאגיד הציבורי יש קרבות פוליטיים, שאולי יובילו אותנו לבחירות, אולם על מאבק קיומי של 230 אלף נכים, איש לא מאיים לגשת לבחירות אם הבעיה לא תזכה לפתרון הולם.

בכל מקרה, יש אור בקצה המנהרה. בתקופה האחרונה ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה יזמו הצעות חוק בנושא. הצעתו של ח"כ אילן גילאון (מרצ), אשדודי משלנו, להשוות את הקצבה לשכר המינימום העומד על 5,000 שקלים אושרה בקריאה טרומית בדצמבר. בימים אלו היא נדונה בוועדת העבודה והרווחה בכנסת לקראת הבאתה להצבעה בקריאה ראשונה. במקביל, בשבוע הבא אמור להגיש את מסקנותיו צוות מיוחד לבחינת הנושא שהקים שר האוצר בראשות החשב הכללי לשעבר פרופ' ירון זליכה ובשיתוף "נכה, לא חצי בן אדם". הצוות צפוי להמליץ על העלאה משמעותית בקצבאות. גורמים באוצר מסרו כי "הצוות בראשות הפרופסור ירון זליכה נמצא בישורת האחרונה לעבודתו. עם הגשת המסקנות נפעל ליישומן בכדי להביא לשיפור במצבה של אוכלוסיית הנכים בישראל".

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך