רק בישראל ממשלה מתפרקת בגלל טלוויזיה…

אני מתחיל להבין למה במדינת ישראל "חיים בסרט"... כנראה בגלל העובדה שהממשלה פה מאיימת להתפרק בגלל סגירת ערוץ הטלוויזיה הממלכתי. המאבק האמיתי הוא לא התאגיד החדש או רשות השידור, אלא מי ישלוט בכח התקשורתי. ויש גם מוסר השכל לעובדי רשות השידור
משה סידי הידוע גם כחכם סידי
חכם סידי

עם יד הלב, תגידו לי מי מכם מבין בוויכוח סביב סגירת "רשות השידור" ופתיחת התאגיד החדש "כאן"? באמת, מי? ברור שאף אחד וברור שזה גם לא עניין או מעניין אף אחד, עד שפתאום גילתם, שהממשלה הולכת להתפרק בגלל זה.

בואו נעשה כהרגלנו סדר ואחר כך כמה תובנות חשובות. לאחר כמה עשרות שנים בהן ניסו לעשות רפורמה ברשות השידור, או במילים אחרות בערוץ 11 (בעבר 1), הצליחו להגיע למתווה (של השר גלעד ארדן), לפיו יוקם תאגיד חדש שייקרא "כאן", תאגיד של שידורי טלוויזיה ורדיו חדשים. על פי המתווה התקנים ברשות השידור יצומצמו ועובדיה בחלקם יעברו לתאגיד ובחלקם יפרשו. חוקק אפילו חוק בעניין. הוקצו לזה כמה מאות מילונים על חשבוננו (שילכו לפח, אם התאגיד לא ייפתח) והכל יצא לדרך. התאגיד כבר החל "בשידורי ניסיון", הוחתמו ומוחתמים אנשים ובאופן רשמי ולאחר מספר דחיות, התאריך הוא 30.4.2017. אוטוטו.

אבל פתאום החלה מהומה רבתי. אותה ממשלה שתמכה ברפורמה ובהקמת התאגיד החלה להתנגד לפתיחתו. פתאום אנחנו רואים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, מתנגחים אם זה ייצא לפועל וכל אחד עומד עלה רגליים האחוריות שלו, כאילו מדובר בעניין של חיים ומוות. נתניהו לא מעוניין שהתאגיד יפעל וכחלון כן. זה כבר הפך להיות עניין אישי. כחלון אמר שילך עם זה עד פירוק הממשלה ונתניהו ענה מיד אחריו, שאם צריך זה יקרה ונלך לבחירות. משוגעים? כן ולא.

כן ולא, כי מי מפרק ממשלה בגלל ערוץ טלוויזיה ועוד ערוץ שכרגע כמעט איש לא צופה בו (למרות שלדעתי יש לו מהדורת חדשות בשישי הטובה ביותר). אבל מנגד, הוויכוח העמוק יותר הוא מי ישלוט בשידורים, בכח התקשורתי. כחלון מבין שנתניהו אולי רוצה לבטל את התאגיד, כי הוא לא מרוצה ממי שהולך לנהל אותו. כחלון לא רוצה לתת כח רב מידי לנתניהו ועוד בערוץ טלוויזיה. נתניהו מצידו בהחלט רוצה את הכח הזה, וכרגע הוא גם זוכה לתמיכת עובדי "רשות השידור", שכמובן לא רוצים בסגירתם. נתניהו נתפס עם הגישה הקפיטליסטית של הפרטה (להפוך מוסדות ציבוריים לפרטיים), "מגן העובדים", אבל בעצם הוא דואג לעצמו ולערוץ שיהיה בשליטתו. איך אמרה מירי רגב: "מה שווה תאגיד אם אנחנו לא שולטים בו"? משפט שאומר הכל.

בשורה התחתונה, הכל מבולבל ומבלבל. בסוף אולי, אולי ימצאו איזו נוסחה שתגשר. לדוגמא, התאגיד ייפתח אבל מנהליו ייקבעו על ידי גורמים אחרים, נניח המקורבים לראש הממשלה… סרט טורקי… בעצם אם נרצה נוסטלגיה, "סרט ערבי" בערוץ 1 הישן… שלא רוצה להתחדש.

אבל יש זווית נוספת לזה, שהיא לא רק פוליטית. מה עם העובדים? אלה של התאגיד ואלה של הרשות. לגבי עובדי התאגיד, הרי שהם חתמו על חוזים, עזבו מקומות עבודה ואם הוא לא ייפתח, הרי שיישארו ללא עבודה. מצד שני, עובדי הרשות שעובדים שנים רבות, מה יהיה גורלם? ייזרקו אותם לרחוב? גם בעיה.

אבל ויש אבל. עובדי "רשות השידור" צריכים לבוא גם לעצמם בתלונות. במשך עשרות שנים הם לא התייעלו. השכר שם מגיע למעל 50 ו-60 אלף שקלים ובמקרים מסוימים אף יותר לחלק מבעלי התפקידים. זה שכר מטורף. הם צריכים היו להבין שהתייעלות תבוא במוקדם או במאוחר, והיא הגיעה.

עוד דבר שחשוב להגיד. עיתונאי "רשות השידור" במשך שנים התעלמו ממה שקורה לעיתונאים אחרים. הם שתקו שרצו לסגור את ערוץ 10, ובוודאי שתקו ולא שבתו כשעיתונאים מהעיתונות הכתובה פוטרו כמו "לחמניות" מכל כלי תקשורת, בגלל עוד כמה שקלים למו"ל. עכשיו זה הגיע אליהם והם מוחים ובצדק בשידור ומחוצה לו. חבל, אבל אולי אם היו מצטרפים לפני עשור ליתר חבריהם שפוטרו מכלי תקשורת שונים, זה לא היה קורה להם.

את הציבור הרחב הסיפור הזה מעניין כמו השלג דאשתקד או כמו קוץ ב… נו, אתם יודעים במקום לא נעים. הציבור שמח שהוא לא משלם אגרת "רשות השידור" (גם חלק מהרפורמה של ארדן). הציבור גם לא יודע שתקציב הרשות מגיע למיליארד שקלים!! כש-80 אחוזים מזה מיועדים לשכר. אבל הציבור לא מטומטם, הוא לא אוהב את העובדה שדווקא מכל הסיבות והקשיים שיש בישראל, החל מביטחונית, דרך כלכלית ועד קבלת שירותים בסיסיים מהמדינה, הממשלה מתפזרת בגלל עניין כה פעוט. טלוויזה.

הייתי מעריך מאוד את כחלון אם היה מתפטר בגלל בעיית הדיור. כחלון וזה לזכותו, רוצה לפתור את בעיית הדיור בישראל, שבה לחלק לא קטן מהציבור אין יכולת לקנות דירה. אבל למרות הקשיים הרבים, לא שמעתי אותו מאיים לקום ולהתפטר. אותו הדבר נתניהו. לא שמעתי אותו אומר משהו בסגנון: "לאחר שנים רבות בתפקיד, אני לא מצליח לתת לדור הצעיר עתיד פה ויוקר המחייה והדיור הם בלתי אפשריים, אני רוצה להקים ממשלה לצורך העניין ולכן אני מפזר את הממשלה". בחלומות הלילה הוא יגיד את זה. עצוב לדעת שהממשלה תתפזר, אולי, רק בגלל מי ישלוט או מי לא ישלוט בערוץ טלוויזיה זניח..

כאן אנחנו נכנסים לתמונה. אולי נשלח אותם בבחירות הבאות למקום שהם ראויים ונגיד להם, שמעכשיו טלוויזיה.. הם יכולים לראות בבית.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך