"אחרי החגים" שמח

לצד אלה ששמחים לחזור לשגרה, ישנם רבים שצריכים לעמוד עכשיו מול ההבטחות והמטלות שהבטיחו לעצמם לעשות "אחרי החגים"... בינינו, מי לא הבטיח לעצמו שאחרי החגים הוא יעשה מה שדחה כל כך הרבה זמן? - זוג בזיג-זוג

"יותר מאוחר", "מחר יום חדש", "אחרי החגים", אלו אמירות שנמצאות בשימוש רב אצל אנשים הסובלים מדחיינות. הם חלילה לא משקרים, לא לעצמם ולא לאחרים. הם באמת מתכוונים לכך, הם גם מאמינים שהם יבצעו כל מטלה שהבטיחו לעשות, אך לרוב הדבר לא נעשה בזמן, לצערם.

ומה קורה למחרת? אותו דבר. שוב הם מבטיחים לעצמם ולאחרים… ושוב הם דוחים. ישנם דחיינים שנוטים לדחות את מטלות הבית או העבודה. ישנם שידחו החלטות חשובות על חתונה, קניית דירה או צעד משמעותי בחייהם האישיים או הזוגיים, ויש הדוחים גם שיחות חשובות שיכולות לקדם אותם ואת יקיריהם. גם הסיבות לדחיינות הן שונות, וגם עוצמת הבעיה שעליה הן מעידות היא שונה, אבל לכולם משותפת האמונה שהזמן הכי טוב לעשות משהו, הוא "אחר כך".
האם תופעת הדחיינות משפיעה גם על הזוגיות? האם הזוג עלול לשלם מחיר על החלטות ופעולות חשובות שצריכות להיעשות, אך הן נדחות שוב ושוב?

זה לא סוד שמערכת היחסים הזוגית זקוקה לתחזוקה כל הזמן. על פני השטח זוגות מוצאים סיבות רבות ומגוונות לדחיית שיחות, לדחיית בילויים משותפים, לדחיית ארגון סדר העדיפויות הזוגי והמשפחתי ואפילו לדחיית פנייה לאיש מקצוע שיעזור להם לצאת מהפלונטר בזוגיות. כל אלה קשורים בודאי לאורח החיים האינטנסיבי ולעומס המטלות היומיות. אך מאחורי הסיבות הללו מסתתרים לעיתים גורמים מורכבים יותר, ואם נבחן אותם נגלה לא פעם שאלה הם יותר תירוצים ובריחה, מאשר חוסר יכולת "לעשות" במקום "לדחות".

זוג המאופיין ב"דחיינות רגועה" הוא כזה שנמנע מעשיית דברים שאינם לרוחו והוא מחליף אותן במטלות "מהנות" יותר. שיחה חשובה, למשל, שיכולה להציף נושאים לא נעימים, תוחלף בצפייה בתכנית טלוויזיה יותר מהנה משיחה מעיקה. מדובר במציאות של הכחשה, בריחה והתמודדות עם המחשבה ש"הכל כבר יסתדר".

זוג המאופיין ב"דחיינות מתוך פחד" הוא כזה שמעדיף לא להתמודד עם תחושות קשות, שלהרגשתו יכולות להוביל למצבים שליליים וקיצוניים יותר בזוגיות. למשל, לא מעט זוגות פוחדים לגשת לעזרה מקצועית, מתוך פחד לחשוף מקומות אישיים, חשש להציף רגשות שלא באו לידי ביטוי, או לגלות דברים שאולי לא ידעו קודם. אך הם שוכחים שכאשר הם יושבים מול איש מקצוע, הוא יודע בדיוק כיצד לנווט את התהליך למקומות טובים ומקדמים, מתוך ראייה ניטרלית ומציאותית, ללא התערבות רגשות.

הפתרון לדחות פעולות למועד אחר מסתמן אולי כפתרון יותר קל ומרגיע. אך אם נהיה כנים עם עצמנו, על דחייה משלמים מחירים כבדים בעתיד! דחייה מייצרת תחושה של תסכול ואווירה מעיקה בתווך הארוך. אין פתרונות קסם. אם תחליטו ש"אחרי החגים" היא לא סתם אמירה, אלא החלטה אמיתית וכנה לשפר ולחזק את הזוגיות שלכם, זהו צעד משמעותי לקראת עשייה. כדי לקיים מערכת יחסים תקינה, בריאה ושמחה, צריך להפסיק לדחות ולהתחיל לעשות. היום!

ריקי עזרא – מאמנת אישית וזוגית מוסמכת
חברת הוועד המנהל בלשכת המאמנים בישראל

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך