זוג בזיג-זוג

ריקי עזרא – מאמנת אישית וזוגית מוסמכת / חברת הוועד המנהל בלשכת המאמנים בישראל

חגורת בטיחות – הגנה על הזוגיות

מה יקרה אם תכנסו לרכב, תשכחו לחגור את עצמכם ותתחילו לנסוע? מן הסתם, אחרי כמה שניות מנגנון ההתראה יפעל ויתחיל לצפצף כדי להזהיר ולהזכיר לכם שאתם לא קשורים. להיות חגור/קשור למושב הרכב, זה אומר להיות כמה שיותר קרוב והדוק למושב. כך גם בזוגיות, להיות קשורים זה להיות קרובים אחד לשני, כדי שתהיה לכם זוגיות בטוחה. בדיוק כמו מנגנון ההתראה ברכב, גם לנו יש מנגנונים שבעזרתם אנחנו יכולים לבדוק את הקשר או את חוסר הקשר בזוגיות, ואם קשה לנו לזהות את המנגנונים האלה, ייעוץ זוגי יכול בהחלט לעזור לזהות אותם.

רוב הפונים לייעוץ זוגי, מתארים חוסר תקשורת, חוסר הקשבה אחד לשני, חוסר הבנה, חוסר בשיתוף פעולה, חוסר כבוד ועוד כמה חוסרים מעיקים, שמערערים את הביטחון בזוגיות שלהם. אני מבינה מהם את הצורך ב"חגורת בטיחות", כזו שתשמור ותחזק את הקשר ביניהם.
קשר קרוב או רחוק בין בני זוג, אם נרצה או לא נרצה, קשור לתקשורת הזוגית שראינו והרגשנו בבית ההורים. כולנו עברנו שיעור בקרבה ואינטימיות רגשית במהלך שנות חיינו הראשונות ובהמשך… בבגרות שלנו. במודע או שלא במודע, ההורים שלנו מסמלים עבורנו מודל של התנהגות בחיים וכן של תקשורת זוגית קרובה או רחוקה. מתוך כך, כל אחד "למד" רמה שונה של קִרבה לה הוא מוכן להיחשף. חלקנו חשים בנוח עם אינטימיות רגשית וגופנית וחלק מרגישים שלהימרח ולהיות "דביקים", זהו קשר קרוב מדיי לטעמם. כילדים, חשנו את ההורים שלנו, חשנו אם יש אהבה ביניהם, שמנו לב אם הם מחבקים ומנשקים, הרגשנו גם אם יש כעס ביניהם אפילו אם הם לא רבו לפנינו. כילדים, חווינו את האווירה בבית והפנמנו את מנגנוני הקשר או חוסר הקשר בזוגיות של הורינו, ואת אותם מנגנונים אנחנו מפעילים בחיים הבוגרים שלנו ובמערכות היחסים הזוגיות שאנחנו יוצרים.

כדי לשמור על קשר המביא לביטחון בזוגיות, צריך לזהות את המנגנונים של הקִרבה והריחוק שקיימים בזוגיות שלכם. את מנגנוני הקִרבה, אותם אתם בודאי חשים, צריך לשמר ולחזק, אולם
איך תדעו לזהות מנגנונים של ריחוק?

1. שימו לב אם ישנה הימנעות מלהיות בבית עם בן או בת הזוג ו"התמכרות" לשעות נוספות ממושכות, מעבר לשעות העבודה הרגילות. ההעדפה להישאר באופן מוגזם במרחב העבודה מאשר בבית, מצביע על ריחוק.
2. שקיעה מוגזמת בטלפונים הניידים, במחשב או בטלויזיה, בזמן שאפשר לבלות יותר במחיצת בני הזוג, מצביעה על בריחה לקשרים מרוחקים והימנעות מקִרבה לבן או בת הזוג שלידנו.
3. הצפה של המרחב הזוגי בחברים וידידים, על חשבון זמן איכות של שניכם יחד. על פניו נראה שזה גורם לזוגות להרגיש שהם מבלים ונהנים יחד, כשלמעשה זהו מנגנון הסוואה לזוגיות שלא ממש מתקיים בה "זמן זוגי" . התחושה הטובה שיש להם כזוג מורגשת רק כשהם נמצאים עם חברים.

בדיוק כמו מנגנון ההתראה על חגורת הבטיחות, כך גם בזוגיות חשוב לפתח מנגנוני זיהוי של חוסר קשר. זיהיתם הגזמה במנגנוני הריחוק, התריעו על כך בשיחה נעימה עם בני הזוג. קשה לכם לזהות מה גורם לריחוק ביניכם? ייעוץ זוגי יעזור לכם לזהות מנגנונים של קרבה וריחוק.

אני כאן בשבילכם.

בהצלחה!
שלכם, ריקי

לתגובות, שאלות, והתייעצות
riki.coach@gmail.com

054-5919824

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך