הניצחון החברתי של אוריאל אפריאט מאשדוד

ביום רביעי שעבר אושרה במליאת הכנסת הצעת החוק אותה יזמו חברי ארגון "סיכוי שווה", הקורא לשלב אנשים עם מוגבלויות בעבודה ובחברה הישראלית. אוריאל אפריאט מאשדוד, חבר בארגון וממובילי המאבק החברתי, מסכם תהליך שנמשך כשנתיים והחל מקבוצה שנפתחה בפייסבוק. "מדובר בחוק חברתי - כלכלי צודק", הוא אומר, "זה נוגע לכולנו, זה משנה חיים של אנשים, משנה עולם של אוכלוסיה שלמה"
הניצחון החברתי של אוריאל אפריאט מאשדוד

חוק שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה ובחברה, מופנה לגופים ממסדיים, ודורש מכל גוף ומוסד ממשלתי שבו מעל למאה עובדים להעסיק אנשים עם מוגבלויות בהיקף של 5%. את הצעת החוק העלו וקידמו בכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ומי שהניע את התהליך בשנתיים האחרונות הם חברי ארגון "סיכוי שווה", שהקים אורן הלמן סמנכ"ל חברת חשמל. הארגון הוקם כקהילה וירטואלית בפייסבוק, ובין מנהליו ומוביליו נמצא אוריאל אפריאט (27) מאשדוד, מהנדס חשמל ואלקטרוניקה בחברת חשמל.

"מדובר במעמד היסטורי ובחוק עצמתי שמתקן עוול חברתי שנמשך במשך שנים, ללא שום צדק", אומר אפריאט. "זה חוק נכון בכל היבט: חברתי, כלכלי ואנושי. אני שמח שזכיתי להיות חלק בהובלתו, ואשמח גם להמשיך ביישומו. ניתנה לי זכות ענקית להכיר לעומק אוכלוסייה מדהימה עם יכולות כמעט על טבעיות, ולהיות חלק משילוב אנשים בעבודה ובחברה. מבחינתי זו לא זכות עבורנו לדאוג להם אלא חובה אזרחית של כל אחד מאיתנו". ההצבעה נערכה בשעת ערב מאוחרת, והמליאה שמנתה 41 חברי כנסת, אישרה פה אחד את הצעת החוק. מנהלי ארגון "סיכוי שווה", ובראשו המייסד אורן הלמן, הגיעו לכנסת כבר בבוקר, וקיימו במהלך היום שיחות עם חברי כנסת במטרה לוודא את הבנתם לגבי החוק שהוצע.

"תיארנו לעצמנו שהחוק יעבור, אבל לא חשבנו שתהיה מאה אחוז הסכמה", מספר אפריאט. "לראות על המסך אפס מתנגדים ואפס נמנעים, זה מרגש. לראות קואליציה ואופוזיציה שכולם מסכימים, זה נדיר. חברי האופוזיציה צעקו ממקום מושבם שזה חוק של כולנו, זה חוק של כל הכנסת. בסיום ההצבעה כולם ניגשו אלינו, הודו לנו והוקירו אותנו".

התיקון לחוק קובע, שכל גוף ציבורי שמעסיק מעל מאה עובדים יצטרך שלפחות 5% מהם יהיו בעלי מוגבלויות. זהו חוק חשוב מהמון סיבות, אבל שתיים מהן חשובות במיוחד. ראשית, החוק הזה יפתח לאנשים עם מוגבלויות עוד אלפי משרות, שהיו עד עכשיו חסומות בפניהם מכל מיני סיבות. ושנית, הוא מחייב את החברה, להכיר ולו במעט, את החריג והשונה בתוכה, ולהתייחס אליו כחלק ממנה. זהו צעד חשוב לקראת הכרה מלאה ואמיתית באוכלוסיה זו, על כל גווניה.

"המטרה היא שיסתכלו על אדם ועל הכישורים שלו, ולא על המוגבלות או הסיפור שלו", מדגיש אפריאט. "אף אחד לא בא להסתיר למשל, שבן אדם נמצא על כיסא גלגלים, אבל בוא ניקח אותו ונשקול מול מועמד אחר וניתן לו סיכוי שווה, נחשוב אם היכולות שלו מספיקות לתפקיד, ואם כן, אז למה לא להעסיק אותו? אף אחד לא אמר שהמלחמה הזו היא קלה, אי אפשר לשנות תפיסה של כל אדם, ובגלל זה יש חוק שמאלץ את זה. גם אם ההתנהגות והחשיבה לא תשתנה, החוק ידאג לזה".

מה השלב הבא?
"בנושא הזה, המטרה שלנו לדאוג שזה ייושם. אין לי ספק שבאשדוד ראש העיר יישם את החוק. הוא עושה גם בלי החוק כאלה דברים. אני מסתכל קדימה גם לגבי נושאים חברתיים ופוליטיים אחרים. יש לי מטרות להמשיך הלאה. אני לא פוסל אף אפשרות, ואמשיך לפעול לקידום חוקים חברתיים גם ברמה עירונית וגם ברמה ארצית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך