עפרה חזה חיה ונושמת!

גם אחרי 40 שנה, המעריץ האשדודי מספר 1 שאול אשטמקר, ממשיך לשמר את זכרה של הזמרת האהובה עליו

סיפורנו מתחיל בעולם שבו הרשתות החברתיות היו מעטפות ובולים. עולם שבו מדי שבוע בעיתוני הנוער התפרסמו שמות של צעירים הרוצים להתכתב עם בעלי עניין דומה, כאלה שמעריצים את צביקה פיק או זוהר ארגוב או עפרה חזה. עולם מוזר שבמקום להוריד תמונה לשמירה בתיקיה, צריך לגזור אותה במספריים ולשמור בשקית. הדמות הראשית בעולם הנעלם הזה הוא ילד אשדודי מאזור ג', שהיה מספיק גדול להדליק בעצמו את הרדיו, וזה שינה את חייו.

תכירו את שאול אשטמקר (50) מאשדוד, המעריץ מספר אחת של עפרה חזה. גם היום, 15 שנה לאחר מותה ו-40 שנה לאחר ששמע את קולה לראשונה, האהבה לשיריה לא דעכה, החומרים המוזיקליים שהקליטה שמורים ומסודרים בקפידה, כמו גם אוסף הפוסטרים וגזירי העיתונות מהארץ ומהעולם. "מאז שאני זוכר את עצמי, אני מעריץ אותה", אומר שאול. "בפעם הראשונה שמעתי אותה ברדיו שרה את השיר 'שבת המלכה'. לא הייתה לנו טלוויזיה, והייתי כבר מספיק גדול להדליק בעצמי את הרדיו. ישבתי בחדר ושני השירים הראשונים ששמעתי היו שלה ושל אבי טולדנו. שמתי לב שאפילו כששמעתי את השיר בפעם הראשונה, הוא המשיך להתנגן לי בראש, הקול שלה לא עזב אותי, ולא ידעתי שזו עפרה, ומיד ביררתי מי זו. עפרה התפרסמה מגיל צעיר מאוד, היא הופיעה בפסטיבל הזמר כשהייתה בת 14, והשתתפה בסדנת התיאטרון שניהל בצלאל אלוני. הם היו מופיעים בכל מיני מקומות בארץ, וברגע שאני ועוד חבר'ה שהעריצו אותה, שמענו שהם מגיעים לאזור, נסענו לראות אותה. פעמיים ראיתי אותה כשהייתי ילד ממש קטן".

ב-1978 פרצה חזה לתודעה בארץ בזכות הסרט "שלאגר", והלהיט שנחשב בזמנו לסנסציה, "שיר הפריחה" שאף נאסר להשמעה בחלק מתחנות הרדיו. ובינתיים, באשדוד, ההערצה לעפרה מתפשטת ברחבי הרובע. "הייתי מדבר בכיתה ובשכונה רק עליה", נזכר שאול, "גרתי בבלוק ארוך שבו לכל משפחה היו 7-10 ילדים, היינו תמיד ביחד, משחקים ומדברים על עפרה חזה".

איך אומרים עפרה חזה ביפנית?
שאול התחיל לאסוף קטעי עיתונות על עפרה, והצליח לאתר ולקבל ידיעות שהתפרסמו גם בחו"ל. "היו לה מועדוני מעריצים בכל הארץ, והיינו מחליפים חומרים כתובים, מעבירים מידע, מספרים אם יש הופעה קרובה ומתאמים לנסוע להופעות", הוא מספר. "התכתבתי עם 50 מעריצים ברחבי הארץ ועם מעריצים מחו"ל. בגיל 17 התכתבתי עם מעריצה יפנית ששמעה עליה. יש לי קלטות וידאו, את כל התוכניות הייתי מקליט ולא מפספס. יש לי בבית שני מכשירי וידאו שעובדים ופטיפון לתקליטים שאני שומר, כך שגם בעוד עשור אוכל לשמוע אותם.

ofra1

יש לי כמובן את כל הדיסקים שלה, כל מה שיצא גם בארץ וגם בחו"ל, ותביני שיש אספנים יותר גדולים ממני. היו לי הרבה תמונות שהצטלמתי איתה, אבל לצערי לפני מספר שנים פרצה שריפה בבית, בסלון, והאלבומים נשרפו. למזלי האוסף לא נשרף, כי לא שמתי אותם באותו המקום. האוסף היה בחדר אחר. היה לי מנוי ל'מעריב לנוער', והיה להם מדור חמשירים שהתפרסם פעם בחודשיים, גם שם הייתי מוכר. כתבתי חמשירים לשמות של השירים שלה, וזה אפילו התפרסם כמה פעמים, עד שפעם אחת כתבו 'זה ששולח הרבה גלויות, שינוח קצת'. זה היה טירוף, הייתי שולח המון גלויות, במיוחד למדור ההחלפות שהיה שם. בכל שבוע התפרסם ששאול אשטמקר מעוניין להחליף חומר על עפרה חזה. כשהיא הופיעה בפסטיבל שירי ילדים, בשירוויזיון, עדיין לא היו לי ילדים, אז הייתי הולך עם האחיינים שלי. 'כאילו' בשבילם, אבל זה היה יותר בשבילי. כשהיא הופיעה ב'עוץ לי גוץ לי' בחיפה, שאלתי את האחיינים מי רוצה לבוא איתי. הם אמרו שזה רחוק, ואני עניתי 'מה פתאום, חצי שעה נסיעה'. כל פעם שניים- שלושה אחיינים היו מצטרפים אלי".

הצלחת לדבר עם עפרה?
"בטח. קודם כל, היא כבר זיהתה אותנו, את המעריצים. היינו מחכים לה ליד הבית, מתנחלים בשכונת התקווה, וכשהיא הייתה מגיעה היא הייתה אומרת לנו שלום. בהופעות היינו מגיעים שעות קודם כדי להיות בשורה הראשונה, רצינו לגעת בה. בסוף ההופעה היינו רצים אחריה, והיא הייתה רצה לאוטו או שהאחות שלה שולי, שדומה לה מאוד, הייתה מטעה אותנו, ואז היינו רצים אחרי שולי. כשהייתי בן 17 וחצי, דיברתי איתה לראשונה וראיינתי אותה. כתבתי במקומון שהיה באשדוד, היא הגיעה להופיע פה, ואני החלטתי שאראיין אותה, ולא יעזור כלום. נכנסתי אליה בלי תיאום מראש. אפילו יצא לי לדבר פעם אחת עם בצלאל אלוני כשהופיעה כאן, כי הוא זה שהיה מוכר את הכרטיסים להופעה. בעיתון 'להיטון' הייתה תיבת דואר למעריצים, היא ענתה לשאלות שלי כמה פעמים, והיה גם מדור תגובות, וכשהיא לא זכתה כזמרת השנה אלא ירדנה ארזי, כתבנו שמה שחשוב למעריצים זה שהיא תופיע הרבה כי היא כבר קיבלה כמה תארים של זמרת השנה".

היו לכם חיכוכים עם המעריצים של "היריבה" ירדנה ארזי?
"באשדוד לא, הרוב היה בתל אביב, וגם התקשורת ניפחה את זה ליריבות בין ירדנה לעופרה. אנחנו לא ראינו תחרות בכלל. היו לנו שירים של עופרה, וזה הספיק לנו. היום אנחנו שמחים שעדיין משמיעים את עפרה, שזה לא נעלם, שבערוץ הראשון משדרים בלילה שירים שלה, ושבחגים משדרים את 'פרפר נחמד', ששם השתתפה. לעיתים כותבים עליה בחו"ל, גם הם זוכרים את השירים שלה שהצליחו שם. הדור הצעיר אולי לא יודע, אבל לעפרה הייתה הצלחה הגדולה בגרמניה, היא זכתה שם בכל תואר אפשרי. היא זכתה בתואר זמרת השנה, שיר השנה, תגלית השנה, ואחר כך הצליחה בארצות הברית והייתה מועמדת לגראמי. יש שיר ששרה בעברית 'עזה כמוות האהבה' מתוך 'שיר השירים' שעד היום מתנגן בדיסקוטקים. קוראים לו love song זה היה להיט ענק לא רק בארץ, ועשו לזה רמיקסים בגרסאות דאנס, וגם בתצוגות אופנה אפשר לשמוע אותו".

ofra2

סימנים של אוהבים
שאול נמצא בקשר עם האחיות של עפרה. הוא פגש אותן לאחר פטירתה. "יש לה ארבע אחיות מדהימות", הוא אומר, "ירדנה, שולי, נגה וזהבה. אנחנו חברים בפייסבוק ועם ירדנה ושולי יש לי קשר טלפונית. חמותי גרה בחדרה וגם ירדנה, רק היום התקשרתי לשאול לשלומה. כל שנה אני הולך לאזכרה, שם כל המעריצים נפגשים, מי שרוצה מקריא ליד הקבר כמה מילים, אנחנו שרים שירים וזה מאוד מרגש. גם הסכסוך המשפטי בין משפחתה למשפחת בעלה הסתיים, ואנחנו מקווים להפתעות טובות, להנצחות, ולפרסום של חומרים שהתחילה להקליט לפני מותה. אחותה סיפרה לי שהיא לא זרקה אף מכתב מהמעריצים שלה. יש חדר מלא מכתבים שקיבלה. היא גם הייתה שולחת גלויה חתומה בחזרה. באחת הפעמים שבהן זכתה בתואר זמרת השנה ברשת גימ"ל, עשו הגרלה ועשרה מאזינים זכו בתקליט שלה, ואני ביניהם. היא הקריאה את שמות הזוכים ברדיו, גם את שלי, ונתקעה קצת עם ה'אשטמקר'. ידעתי שתזהה אותי כי כתבנו לה המון מכתבים. ביום ההולדת שלה כל אחד היה כותב לה חמישה-שישה מכתבים כדי שנהיה בטוחים שאחד מהם יגיע בזמן".

אשתך ידעה עד כמה אתה מעריץ את עפרה חזה?
"אשתי ידעה שזה החיים שלי. כשהכרתי את אשתי, גיסתי אמרה לה 'חוץ מעפרה, אין לו אף בחורה'. הסלואו בחתונה שלנו היה של עופרה חזה, בבת מצווה של הילדה הקלטנו לה שיר בהפתעה עם מילים שלנו למנגינה של 'תפילה', אפילו בטקסים בבית הספר שרים לפחות שיר אחד של עפרה, בעיקר בטקס יום הזיכרון. עפרה בשבילי הייתה כמו אחות גדולה, אבל היו גם כאלה שאמרו 'הייתי מתחתן איתה', חלומות של מעריצים. עפרה הייתה עדינה, יפה, שמה איפור קל, מלכת היופי פראיירית לידה".

אתה שומע כל יום שירים שלה?
"בטח, גם בעבודה אני שומע אותה, וכולם יודעים שזו עופרה. יש לי על דיסק-און-קי שירים שלה, ודבר ראשון שאני עושה בבוקר זה לשמוע את love song, זה שיר מרגיע. השיר שאני הכי אוהב נקרא 'בסוף הקיץ', את הבוקר בעבודה אני מתחיל איתו, אני מעלה אותו הרבה לפייסבוק, וביום ההולדת שלי, כשמאחלים לי מזל טוב גם שמים את השיר הזה. יש לה הרבה שירים יפים, קשה לבחור ביניהם, גם 'פאטה מורגנה' זה שיר יפה, שהיא שילבה בו את הקול של אימא שלה".

מה הפריט הבא שאמור להצטרף לאוסף?
"יש אצלנו מתנדבת בעבודה מסין, ובחנוכה היא חוזרת לשם. היא תקנה פוסטרים של עופרה חזה שכתוב עליהם בסינית, ועוד פריטים שיש רק בסין, ותשלח אלי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך